29 385 Aanleg en de aanpassing van hoofdinfrastructuur

Nr. 136 BRIEF VAN DE MINISTER EN STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 31 mei 2023

Recent hebben wij u op verschillende momenten geïnformeerd over de renovatie van de Haringvlietbrug en de aanpak van de hinder als gevolg daarvan1. Graag informeren wij u met deze brief over aanvullende2 werkzaamheden van ProRail aan de Zeeuwse spoorlijn, die voor een deel in de tijd overlappen met de afsluiting van de Haringvlietbrug en consequenties hebben voor het wegverkeer en de treinreiziger. Wij vinden het erg vervelend dat deze situatie van extra samenloop is ontstaan en nemen maatregelen naar de toekomst om ongeplande samenloop zoveel mogelijk te voorkomen.

De vervangings- en onderhoudsopgave van het Nederlandse wegen- en spoorwegennet is groot en complex. Rijkswaterstaat en ProRail spannen zich in om deze opgave uit te voeren terwijl de hinder voor gebruikers zoveel mogelijk wordt beperkt. Werkzaamheden op parallelle trajecten aan weg en spoor worden met elkaar afgestemd om alternatieve reismogelijkheden open te houden. Ondanks deze inzet is er voor een periode van 9 dagen in juni 2023 extra samenloop van werkzaamheden, die zorgt voor extra verkeershinder.

In de periode tussen 9 juni en 4 augustus is de Haringvlietbrug afgesloten vanwege de renovatie van deze brug. Tussen 9 en 18 juni is ook het spoor tussen Goes en Roosendaal afgesloten. Over de aard van de werkzaamheden aan de Haringvlietbrug hebben wij u eerder geïnformeerd. Het werk van ProRail betreft met name de sanering en vernieuwing van oude wissels en de aanpassing van de treinbeveiligingstechniek. Deze werkzaamheden zorgen er voor dat storingen in de treindienst worden voorkomen, maar ook dat een nieuwe hoogspanningsroute van TenneT in gebruik kan worden genomen. Het is hiervoor randvoorwaardelijk dat de beveiliging in het spoor over 15 km wordt vervangen door een techniek die niet gevoelig is voor de interferentie met de hoogspanningsroute. De werkzaamheden van ProRail liggen op het kritieke pad en zijn niet meer naar een ander moment te herplannen. Dit is uitgebreid onderzocht.

De extra verkeershinder die voortkomt uit de samenloop van werkzaamheden van RWS en ProRail wordt hieronder samengevat:

  • Er worden extra bussen ingezet (circa 10 per uur) als vervanging van de trein. Dit leidt ten eerste tot beperkte extra drukte op de weg. Daarnaast krijgen deze bussen in de spits te maken met vertraging op het traject Goes – Roosendaal waarbij de reistijd zal toenemen met circa 15–30 minuten.

  • De verwachting is dat een deel van de (reguliere) treinreizigers gaat overstappen op de auto omdat de treinreis deels per bus zal moeten worden afgelegd, daardoor langer duurt en minder aantrekkelijk wordt. Hierdoor wordt het drukker op de weg.

  • Buslijn 395 wordt tijdens de afsluiting van de Haringvlietbrug omgeleid naar station Goes. Zonder samenloop van werkzaamheden zouden deze reizigers hun reis met de trein kunnen voortzetten. Zij moeten in deze periode hun reis per bus voortzetten. Dit leidt tot een extra vertraging van 30–60 minuten.

  • Rijkswaterstaat stimuleert tijdens de gehele afsluiting van de Haringvlietbrug reizigers gebruik te maken van het OV onder andere door communicatie en inzet van langere treinen in de spits. Tijdens de spoorwerkzaamheden vervalt dit alternatief voor een deel van de reizigers. Dit kan leiden tot extra drukte op de weg.

De extra hinder zal zich met name voordoen tijdens de ochtend- en avondspits in de periode van maandag 12 juni tot en met vrijdag 16 juni. De ervaring met de werkzaamheden aan de Heinenoordtunnel tot nu toe laat daarbij zien dat vooral de avondspits fors langer duurt dan normaal. Naar verwachting zal de extra drukte op de weg niet leiden tot problemen met betrekking tot bereikbaarheid van de hulpdiensten in Zeeland en de noodzaak van extra maatregelen. ProRail voert samen met Rijkswaterstaat overleg met de Veiligheidsregio Zeeland, GGD Zeeland en de ROAZ Zuidwest Nederland over de samenloop.

Tijdens de renovatie van de Haringvlietbrug zet Rijkswaterstaat een uitgebreid pakket maatregelen in om de hinder te beperken en de bereikbaarheid van de hulpdiensten op peil te houden. Wij verwijzen u hiervoor graag naar de brief van 5 april 2023 3.

NS zet veel extra bussen in en er worden extra acties uitgevoerd, zoals een korting bij een volgende reis. Op Roze Zaterdag in Goes zal NS extra bussen inzetten bovenop de bussen die al rijden in verband met de werkzaamheden. Deze bussen zullen langer doorrijden dan de reguliere treindienst en de laatste bussen zullen doorrijden naar Rotterdam als extra service. De extra reistijd is hierdoor beperkt. Op basis van de informatie over het evenement en op basis van de ervaring met grootschalige werkzaamheden, verwacht NS dat dit voldoende zal zijn om het evenement goed bereikbaar te houden.

Rijkswaterstaat, ProRail en NS zorgen ervoor dat tijdens de periode van samenloop alle reizigers tijdig worden geïnformeerd over de impact op hun voorgenomen reis. Dit met als doel mensen in staat te stellen het reizen zo te organiseren dat de extra reistijd goed te plannen is of de reis kan worden voorkomen, met name in de periode van maandag tot en met vrijdag tussen 15.00–19.00u.

Met het oog op de samenloop werken de communicatieafdelingen van Rijkswaterstaat, NS, Zuid-Holland-Bereikbaar en ProRail nauw samen. Er is een communicatiewerkgroep samengesteld, die in de aanloop naar en tijdens de werkzaamheden toeziet op een juiste uitvoering van het communicatieplan. Er wordt gebruik gemaakt van bestaande kanalen en middelen van de partners en er worden nieuwe middelen ingezet, zoals een kaart met hinder en reisadvies. Daarnaast worden de vaste publieksloketten van NS en Rijkswaterstaat ingezet, die zowel proactief als reactief reisinformatie verschaffen.

Uiteraard vinden wij het vervelend dat, bij het inplannen van de werkzaamheden aan het spoor, deze situatie van extra samenloop van werkzaamheden is ontstaan. De reden hiervan ligt in het feit dat de werkzaamheden aan het spoor en aan de Haringvlietbrug niet op een parallel traject liggen waardoor ten onrechte is aangenomen dat dit niet tot samenloop zou leiden. ProRail en Rijkswaterstaat trekken daar lering uit. De ervaring nu leert dat bij de afstemming en het identificeren van mogelijke samenloop een nog groter gebied betrokken had moeten worden dan nu is gehanteerd. Daarnaast moeten wijzigingen in de planning tijdig worden gedeeld en besproken. Er zullen de komende jaren meer projecten volgen die impact hebben op een zeer groot gebied. Wij hebben ProRail en Rijkswaterstaat gevraagd het proces van afstemming op deze punten aan te passen, om ongeplande situaties van samenloop zoveel mogelijk te voorkomen.

Tot slot wil ik benadrukken dat het hier gaat om aanvullende werkzaamheden in de betreffende regio. Er wordt komende maanden op meer plekken aan het spoor gewerkt. Deze waren eerder reeds ingepland en afgestemd. Bij een van deze werkzaamheden (op het traject Roosendaal – Lage Zwaluwe) kan vertraging ontstaan die ook aanvullende hinder kan geven. Dit is helaas niet uit te sluiten. RWS en ProRail zetten zich gezamenlijk in om eventuele hinder voor weg- en spoorgebruikers zoveel mogelijk te mitigeren.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, M.G.J. Harbers

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, V.L.W.A. Heijnen


X Noot
1

Aanhangsel Handelingen II 2022/23, nrs. 858, 1637, 2174 en 2175.

X Noot
2

Naast eerder al ingeplande en afgestemde werkzaamheden.

X Noot
3

Aanhangsel Handelingen II 2022/23, nr. 2174.

Naar boven