Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2017-2018 | 29362 nr. 268 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2017-2018 | 29362 nr. 268 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 1 mei 2018
Op 4 november 2008 heeft de Nationale ombudsman zijn rapport «Behandeling burgerbrieven kan behoorlijker» gepubliceerd. In de kabinetsreactie op dit rapport is toegezegd dat door ieder ministerie afzonderlijk gerapporteerd zal worden over de afhandeling van burgerbrieven (Kamerstuk 29 362, nr. 150). Hierbij bied ik u, mede namens de Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, de rapportage burgerbrieven aan over het jaar 2017 van het voormalig Ministerie van Economische Zaken en het huidige Ministerie van Economische Zaken en Klimaat en het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit.
De Minister van Economische Zaken en Klimaat, E.D. Wiebes
Het voormalige Ministerie van Economische Zaken (EZ) en de huidige Ministeries van Economische Zaken en Klimaat (EZK) en Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) rapporteren hierbij over de correspondentie van het kerndepartement, Agentschap Telecom (AT), Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl) en de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) met burgers voor het kalenderjaar 2017. Deze rapportage toont de omvang van de correspondentie tussen burgers en EZ/EZK/LNV en de termijn waarbinnen deze correspondentie wordt afgehandeld.
Onder de term «burgerbrief» wordt volgens de definitie van de Nationale ombudsman verstaan: elk schriftelijk stuk dat een overheidsinstantie van een burger ontvangt. Het medium (brief, fax of e-mail) maakt daarbij niet uit. Ook het begrip burger is breed. Hieronder worden niet alleen individuele burgers begrepen, maar ook groepen en organisaties.
Categorie |
2015 |
2016 |
2017 |
---|---|---|---|
a. Bezwaarschriften (als bedoeld in de AwB) |
7.528 |
12.866 |
16.741 |
b. Klaagschriften |
437 |
505 |
432 |
c. Overige brieven en e-mails |
14.537 |
9.129 |
9.860 |
d. Wob-verzoeken |
951 |
889 |
658 |
Het kerndepartement, Agentschap Telecom, RVO.nl en NVWA ontvingen in 2017 de volgende aantallen bezwaarschriften:
Aantal bezwaarschriften |
Afgehandeld binnen verdaagde (wettelijke) termijn |
|||||
---|---|---|---|---|---|---|
2015 |
2016 |
2017 |
2015 |
2016 |
2017 |
|
Kerndepartement |
41 |
61 |
138 |
90% |
73% |
93% |
AT |
147 |
927 |
396 |
99% |
94% |
97% |
RVO.nl |
7.340 |
11.878 |
14.107 |
95% |
69% |
71% |
NVWA |
2.100 |
Nvt |
Nvt |
VWA: 90% LNV: 50% |
De cijfers van Agentschap Telecom zijn inclusief de bezwaarschriften uit 2016 die in 2017 zijn afgehandeld wegens de grote instroom van bezwaren gericht tegen de herinvoering van de vergoeding voor registraties.
De NVWA handelt sinds 9 oktober 2017 zelf de bezwaren op het terrein van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit af welke voordien bij RVO.nl lagen. Het betreft 700 bezwaarschriften op het terrein van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en 1400 op het terrein van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit. De afhandelingstermijn betreft een schatting.
Het kerndepartement, Agentschap Telecom, RVO.nl en NVWA ontvingen in 2017 de volgende aantallen klaagschriften:
Aantal klaagschriften |
Afgehandeld binnen de (verdaagde) wettelijke termijn |
|||||
---|---|---|---|---|---|---|
2015 |
2016 |
2017 |
2015 |
2016 |
2017 |
|
Kerndepartement |
9 |
10 |
9 |
67% |
92% |
89% |
AT |
7 |
7 |
9 |
86% |
86% |
78% |
RVO.nl |
297 |
325 |
194 |
66% |
90% |
90% |
NVWA |
124 |
163 |
220 |
44% |
45% |
37% |
Het kerndepartement, Agentschap Telecom, RVO.nl en NVWA ontvingen in 2017 de volgende aantallen overige brieven en e-mails.
Aantal «overige brieven» en e-mails |
Tijdig afgehandeld |
|||||
---|---|---|---|---|---|---|
2015 |
2016 |
2017 |
2015 |
2016 |
2017 |
|
Kerndepartement |
1.910 |
2.144 |
1.927 |
71% |
92% |
85% |
AT |
6 |
37 |
13 |
67% |
62% |
77% |
NVWA |
12.621 |
6.948 |
7.920 |
48% |
43% |
66% |
Overige brieven en e-mails worden bij RVO.nl niet apart geregistreerd.
Het kerndepartement, Agentschap Telecom, RVO.nl en NVWA ontvingen in 2017 de volgende aantallen Wob-verzoeken.
Aantal Wob-verzoeken |
Afgehandeld binnen de (verdaagde) wettelijke termijn |
Ingebrekestellingen |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2015 |
2016 |
2017 |
2015 |
2016 |
2017 |
2015 |
2016 |
2017 |
|
Kern-departement |
100 |
115 |
100 |
98% |
92% |
96% |
4 |
6 |
0 |
AT |
38 |
40 |
31 |
79% |
93% |
81% |
– |
– |
0 |
RVO.nl |
305 |
276 |
238 |
81% |
98% |
99% |
9 |
5 |
1 |
NVWA |
508 |
458 |
289 |
77% |
15% |
24% |
139 |
153 |
0 |
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-29362-268.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.