Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2012-2013 | 29362 nr. 207 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2012-2013 | 29362 nr. 207 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 19 november 2012
In de Kabinetsreactie op het rapport van de Nationale ombudsman «Behandeling burgerbrieven kan behoorlijker»1 uit 2008 is toegezegd dat er jaarlijks door ieder afzonderlijk departement gerapporteerd zal worden over de afhandeling van burgerbrieven.
Hierbij bied ik u de jaarrapportage burgerbrieven voor 2011 van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties aan.
De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, R. H. A. Plasterk
Inleiding
Op 4 november 2008 heeft de Nationale Ombudsman zijn rapport «Behandeling burgerbrieven kan behoorlijker» gepubliceerd. In de kabinetsreactie op dit rapport is toegezegd dat jaarlijks door elk departement afzonderlijk zal worden gerapporteerd over de behandeling van burgerbrieven.
Algemeen beeld
Het overzicht laat zien dat BZK over 2011 iets minder scoort qua afhandeling van burgercorrespondentie en de juridische processen ten opzichte van het voorgaande jaar. De cijfers zijn nog steeds binnen de servicenormen van de Nationale Ombudsman.
Inhoud rapportage
In deze jaarrapportage worden de tijdigheid en kwaliteit van de beantwoording van burgerbrieven over 2011 vergeleken met die in 2010. Naast de afhandeling van brieven, e-mails en telefoontjes van burgers bevat deze rapportage ook de afhandeling van de volgende juridische processen:
• Aanvragen
• Bezwaarschriften
• Klaagschriften (als bedoeld in Hoofdstuk 9 Awb)
• Wob-verzoeken.
Reikwijdte rapportage
De rapportage heeft betrekking op de volgende BZK-onderdelen:
• Dienst Concernstaf en Bedrijfsvoering (DCB)
• Directoraat-generaal Bestuur en Koninkrijksrelaties (DGBK)
• Directoraat-generaal Organisatie en Bedrijfsvoering Rijk (DGOBR)
• Directoraat-generaal Wonen, Bouwen en Integratie (DGWBI)
• Directoraat-generaal Vreemdelingen Zaken (DGVZ)
• Directie Migratiebeleid (DMB)2
• Algemene Bestuursdienst (ABD)
• Werkmaatschappij (WM)
• Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD)
• Agentschap Basisadministratie Persoonsgegevens en Reisdocumenten (BPR)
• Rijksgebouwendienst (RGD)
• Immigratie en Naturalisatiedienst (IND)
• Logius
• Huurcommissie
Ontbrekende gegevens
De werkwijze van bepaalde onderdelen verschilt op het punt van afhandeling van burger-correspondentie met die van het kerndepartement. Vanaf januari 2011 hanteert BZK een uniforme werkwijze bij de afhandeling van burgercorrespondentie. Echter in 2012 zijn nog niet alle systemen van de BZK-onderdelen die onder het ministerie vallen hier volledig op ingesteld. De verwachting is dat dit binnen 2012/2013 gaat plaatsvinden.
Afhandeling van burgercorrespondentie bij het kerndepartement
Inkomende brieven en e-mails van burgers of derden die betrekking hebben op BZK-onderwerpen worden geregistreerd en in behandeling genomen. Het kerndepartement hanteert voor brieven en e-mails van burgers (en derden) een servicenorm van 90% binnen termijn afhandeling. De norm is gebaseerd op de servicenormen van de Nationale ombudsman. Naast de servicenormen blijven kwaliteit en klanttevredenheid belangrijke aandachtspunten bij het beantwoorden van burgervragen.
Kwaliteit- en klanttevredenheidsonderzoek kerndepartement
Het BZK-kerndepartement heeft onder burgers die contact hebben gehad met het kerndepartement, een kwaliteits- en klanttevredenheidsonderzoek laten uitvoeren door een extern bureau. Het kerndepartement scoorde voor zijn dienstverlening richting de burgers een acht. Uit dit onderzoek is ook een aantal verbeterpunten gekomen, dat naast het rapport intern met de beleiddirecties is besproken en waar mogelijk specifieke verbeteracties uit voortkomen.
Jaaroverzicht 2010/2011
Brieven en e-mails: «Burgerbrieven»
Burgerbrieven |
Percentage afhandeling van vragen binnen termijn 2010 |
Percentage afhandeling van vragen binnen termijn 2011 |
Gemiddelde behandeltijd 2011 |
---|---|---|---|
BZK DGBK DGOBR DCB ABD WM |
Totaal 3 396 e-mails en brieven Binnen termijn gemiddeld: 96,5 % E-mails totaal: 2 647 Brieven totaal: 749 |
Totaal 2 286 e-mails en brieven Binnen termijn gemiddeld: 96,2% E-mails totaal: 841 Brieven totaal: 1 445 |
E-mails: 8 dagen Brieven: 13 dagen |
DGWBI1 |
Totaal: 3 667 e-mails en brieven Binnen termijn gemiddeld:73% E-mails:2924 Brieven: 743 |
Totaal 1 590 e-mails en brieven Binnen termijn gemiddeld: 77,3% E-mails: 1 151 Brieven: 439 |
Niet beschikbaar |
DGVZ/DMB |
Niet beschikbaar2 |
Totaal 1 078 e-mails en brieven Binnen termijn gemiddeld: onbekend |
4 weken |
AIVD |
Circa 500 verzoeken om toezending publicaties en 200 overige brieven per jaar |
Circa 500 verzoeken om toezending publicaties en 200 overige brieven per jaar |
3 weken |
BPR |
Niet beschikbaar3 |
Totaal 122 e-mails en brieven Binnen termijn gemiddeld: 80% |
3 weken |
RGD |
Totaal 858 e-mails en brieven |
Totaal 936 e-mails en brieven Binnen termijn gemiddeld: 98,3% |
5 werkdagen |
IND |
Totaal 112 725 e-mails en brieven |
Totaal 39 985 e-mails en brieven Binnen termijn gemiddeld: onbekend |
Niet beschikbaar4 |
Logius |
Totaal 425 786 e-mails en brieven |
Totaal 461 613 telefoongesprekken, e-mails en brieven 427 698 telefoongesprekken 33 669 e-mails 246 brieven Binnen termijn gemiddeld: onbekend |
<3 dagen (callcenter DigiD) |
Huurcommissie |
Klein aantal, alle binnen termijn |
Totaal 2 e-mails en brieven Binnen termijn gemiddeld: 100% |
Binnen de norm van 6 weken |
Gegevens over de afhandeling van de burgercorrespondentie werd in 2010 niet systematisch geregistreerd. In 2011 wel.
BPR heeft een eigen servicedesk en handelt meer vragen van zakelijke klanten af dan van burgers, deze gegevens zijn niet in dit overzicht opgenomen
Door het systeem en werkwijze van de IND kunnen deze gegevens voor 2011 niet aangeleverd worden.
Postbus 51
In 2011 heeft Postbus 51 11908 e-mailberichten (en directe email) en 28 874 telefoongesprekken voor BZK afgehandeld. Hiervan zijn 2 420 e-mailberichten en telefoongesprekken ter behandeling doorgestuurd naar het kerndepartement.
Aanvragen van burgers
Organisatie |
Aantal aanvragen 2010 |
Aantal aanvragen 2011 |
Percentage afgehandeld binnen de wettelijke termijn (zonder opschorting) 2011 |
Percentage afgehandeld binnen de wettelijke verdaagde termijn (met toestemming) 2011 |
Aantal ontvangen ingebrekestellingen 2011 |
Aantal betaalde dwangsommen 2011 |
---|---|---|---|---|---|---|
BZK DGBK DGOBR DCB ABD WM |
2 |
1 |
n.v.t. |
100% |
Zie de bezwaarschriften |
Zie de bezwaarschriften |
DGWBI |
N.v.t. |
N.v.t. |
N.v.t. |
N.v.t. |
N.v.t. |
N.v.t. |
DGVZ/DMB |
281 |
Niet beschikbaar |
Niet beschikbaar |
Niet beschikbaar |
Niet beschikbaar |
Niet beschikbaar |
AIVD |
Zie de toelichting |
|||||
BPR |
35 |
1 114 aanvragen voor besluiten |
95% |
Niet beschikbaar |
Niet beschikbaar |
Niet beschikbaar |
RGD |
Niet beschikbaar |
Niet beschikbaar |
Niet beschikbaar |
Niet beschikbaar |
Niet beschikbaar |
Niet beschikbaar |
IND |
266 914 |
307 131 |
Niet beschikbaar1 |
88% |
Zie de bezwaarschriften |
Zie de bezwaarschriften |
Logius |
0 |
0 |
N.v.t. |
N.v.t. |
N.v.t. |
N.v.t. |
Huurcommissie |
N.v.t. |
N.v.t. |
N.v.t. |
N.v.t. |
N.v.t. |
N.v.t. |
Door het systeem en werkwijze van de IND kunnen deze gegevens voor 2011 niet aangeleverd worden.
Kerndepartement
Onder aanvraag moet worden verstaan een verzoek tot schorsing en vernietiging (van besluiten van medeoverheden ingediend bij BZK).
AIVD
Bij de AIVD kan inzage worden gevraagd in de dossiers over personen/zaken (zie overzicht Wobverzoeken). Verder ontvangt de AIVD verzoeken tot het afgeven van een verklaring van geen bezwaar (VGB) voor personen die een vertrouwensfunctie willen gaan vervullen. Deze laatste aanvragen vallen echter niet onder de categorie burgerbrieven, omdat de aanvragen worden gedaan door de werkgever. De bezwaarschriften tegen de intrekking of weigering van een VGB worden daarentegen ingediend door de kandidaat-vertrouwensfunctionaris zelf en vallen daarom wel onder de categorie burgerbrieven (zie het overzicht bezwaarschriften).
Bezwaarschriften
Organisatie |
Aantal bezwaarschriften 2010 |
Aantal bezwaarschriften 2011 |
Percentage afhandeling binnen de wettelijke termijn 2011 |
Percentage afhandeling binnen de wettelijke verdaagde termijn 2011 (met toestemming) |
Aantal ontvangen ingebrekestellingen 20111 |
Aantal betaalde dwangsommen 2011 |
---|---|---|---|---|---|---|
BZK DGBK DGOBR DCB ABD WM |
7 |
11 |
18% |
64% |
2 |
1 |
DGWBI |
Niet beschikbaar |
Niet beschikbaar |
Niet beschikbaar |
Niet beschikbaar |
Niet beschikbaar |
Niet beschikbaar |
DGVZ/DMB |
Niet beschikbaar |
Niet beschikbaar |
Niet beschikbaar |
Niet beschikbaar |
Niet beschikbaar |
Niet beschikbaar |
AIVD |
21 m.b.t. inzageverzoeken 43 m.b.t. Verklaring van geen bezwaar |
22 m.b.t. inzageverzoeken 43 m.b.t. verklaring van geen bezwaar |
7 m.b.t. inzageverzoeken Percentage: 37% 0 m.b.t. verklaring van geen bezwaar 0 % |
10 m.b.t. inzageverzoeken Percentage: 53% 42 m.b.t. verklaring van geen bezwaar 98% |
0 m.b.t. inzageverzoeken 0 m.b.t. verklaring van geen bezwaar |
0 |
BPR |
41 |
15 |
Percentage: 95% |
Niet beschikbaar |
Niet beschikbaar |
Niet beschikbaar |
RGD |
Niet beschikbaar |
Niet beschikbaar |
Niet beschikbaar |
Niet beschikbaar |
Niet beschikbaar |
Niet beschikbaar |
IND |
16 898 |
17 511 |
Niet beschikbaar2 |
55% |
2 878 |
23 |
Logius |
0 |
0 |
N.v.t. |
N.v.t. |
N.v.t. |
N.v.t. |
Huurcommissie |
N.v.t. |
N.v.t. |
N.v.t. |
N.v.t. |
N.v.t. |
N.v.t. |
Door het systeem en werkwijze van de IND kunnen deze gegevens voor 2011 niet aangeleverd worden.
IND
Het aantal ontvangen ingebrekestellingen 2010 was 1052. Het aantal dwangsommen is gedaald ten opzichte van 2010. Totaal van het bedrag aan betaalde dwangsommen: € 55 254.
DGWBI, DGVZ, BPR en de RGD
Gegevens over de afhandeling van de bezwaarschriften werden voor de BZK-onderdelen in 2010 niet systematisch geregistreerd. In 2011 wel.
Klaagschriften
Aantal klaagschriften 2010 |
Aantal klaagschriften 2011 |
Percentage afhandeling binnen de wettelijke termijn 2011 |
Percentage afhandeling binnen de wettelijke verdaagde termijn 2011 (met toestemming) |
|
---|---|---|---|---|
BZK DGBK DGOBR DCB ABD WM |
4 |
2 |
50% |
50% |
DGWBI |
13 |
6 |
100% |
N.v.t. |
DGVZ/DMB |
Niet beschikbaar |
Niet beschikbaar |
Niet beschikbaar |
Niet beschikbaar |
AIVD |
23 |
24 |
66% (aantal 16) |
21% (aantal 5) |
BPR |
18 |
6 |
100% |
N.v.t. |
RGD |
Niet beschikbaar |
Niet beschikbaar |
Niet beschikbaar |
Niet beschikbaar |
IND |
2 793 |
4 440 |
91% |
0,5% |
Logius |
0 |
0 |
N.v.t. |
N.v.t. |
Huurcommissie |
54 |
72 |
100% |
N.v.t. |
Kerndepartement
De klaagschriften (klachten, als bedoeld in Hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht) worden decentraal door de beleidsafdelingen inhoudelijk behandeld. De directie Constitutionele Zaken en Wetgeving (eenheid Juridisch Advies) coördineert dit proces en verleent procedurele en juridische ondersteuning. Er wordt naar gestreefd om klachten zoveel mogelijk telefonisch af te handelen.
Wob-verzoeken
Aantal Wob- verzoeken 2010 |
Aantal Wob-verzoeken 2011 |
Percentage afhandeling binnen de wettelijke termijn 2011 |
Percentage afhandeling binnen de wettelijke verdaagde termijn 2011 |
Aantal ontvangen ingebrekestellingen 2011 |
Aantal betaalde dwangsommen 2011 |
|
---|---|---|---|---|---|---|
BZK DGBK DGOBR DCB ABD WM |
38 |
51 |
25,5% |
66,7% |
Zie de bezwaarschriften |
Zie de bezwaarschriften |
DGWBI |
66 |
23 |
63,6% |
36,4% |
0 |
0 |
DGVZ/DMB 1 |
Niet beschikbaar |
11 |
Niet beschikbaar |
Niet beschikbaar |
Niet beschikbaar |
Niet beschikbaar |
AIVD |
177 |
177 |
66% (aantal is 117) |
34% (aantal is 59) |
0 |
0 |
BPR |
3 |
4 |
80% |
Niet beschikbaar |
Niet beschikbaar |
Niet beschikbaar |
RGD |
6 |
5 |
100% |
N.v.t. |
N.v.t. |
N.v.t. |
IND |
279 |
149 |
Niet beschikbaar2 |
Niet beschikbaar |
Zie de bezwaarschriften |
Zie de bezwaarschriften |
Logius |
1 |
2 |
100% |
N.v.t. |
0 |
0 |
Huurcommissie |
2 |
2 |
100% |
N.v.t. |
0 |
0 |
Door de reorganisatie van DGVZ bij het ministerie van Justitie naar het ministerie van I&A, is een overzicht van de Wob-verzoeken niet mogelijk.
Door het systeem en werkwijze van de IND kunnen deze gegevens voor 2011 niet aangeleverd worden.
Kerndepartement
De directie Constitutionele Zaken en Wetgeving (eenheid Juridisch Advies) coördineert de afhandeling van Wob-verzoeken binnen BZK en verleent procedurele en juridische ondersteuning. Net als bij klaagschriften worden de Wob-verzoeken decentraal door de beleidsafdelingen inhoudelijk behandeld.
AIVD
AIVD behandelt inzageverzoeken op grond van de Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten 2002.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-29362-207.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.