29 362 Modernisering van de overheid

Nr. 205 BRIEF VAN DE MINISTERIE VAN ECONOMISCHE ZAKEN, LANDBOUW EN INNOVATIE

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 2 juli 2012

Naar aanleiding van het rapport van de Nationale ombudsman, «Behandeling burgerbrieven kan behoorlijker» van 4 november 2008, heeft de staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties in de kabinetsreactie (Kamerstuk 2008–2009, 29 362, nr. 150) aangegeven dat een presentatie van de omgang met burgerbrieven in een jaarlijkse rapportage door ieder ministerie gegeven zal worden.

Hierbij bied ik u de jaarrapportage burgerbrieven voor 2011 van het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie (EL&I) aan.

De minister van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie, M. J. M. Verhagen

Rapportage burgerbrieven Economische Zaken, Landbouw en Innovatie

De gegevens voor het kerndepartement, waarop deze resultaten gebaseerd zijn, komen uit het digitale archiefsysteem van het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie.

Aanvragen (subsidieverzoek, vergunningsaanvraag)

Organisatie

Aantal verslagjaar -1

(2010)

Aantal verslagjaar

(2011)

Percentage binnen de basis wettelijke termijn (zonder opschorting) verslagjaar

Percentage afgedaan binnen verdaagde wettelijke termijn

Aantal ontvangen ingebrekestellingen

Aantal betaalde dwangsommen

Kerndepartement

2 192

2 476

85%

13%

40 (2%)

 

Agentschap-NL)

– Octrooi-aanvragen

– ABC aan-vragen

– aanvraag Topografie

196 094

2 772

41

5

178 368

2 898

38

6

100%

100%

100%

0%

0%

0%

0

0

0

0

0

0

Dienst Regelingen

– BTR1

– PB/SNL3

– RLS5

Totaal:

59 689

8 996

10 211

78 896

56 000

4 609

8 940

69 549

100%2

7%4

90%

93%

0%

10%

6%

1%

–*

–*

–*

105

–*

–*

–*

14

1 BTR: Bedrijfstoeslagregeling.

2 Alle aanvragen dienen binnen de daarvoor in het Europese recht gestelde afhandeltermijn (uiterlijk 30 juni 2012) te worden afgehandeld. In 2011 is ruim 80% van de aanvragen voor BTR 2011 afgehandeld, ultimo februari 2012 was dit ruim 94% en ultimo april 100%. Dit betekent dat alle aanvragen – naar verwachting – tijdig worden afgehandeld.

3 PB: Programma Beheer en SNL: Subsidieregeling Natuur- en Landschapsbeheer.

4 De afhandeling is vertraagd ten opzichte van hetgeen gebruikelijk is, doordat o.a. voorrang is gegeven aan het afhandelen van de betaalverzoeken SNL 2010. Verbetermaatregelen in dit kader maken onderdeel uit van het advies «DR tot uw Dienst» van de adviseurs Korff & Blauw. De rapportage aan de Tweede Kamer over de stand van zaken van de implementatie van dit advies is op 10 mei jl. verstuurd naar de Tweede Kamer.

5 RLS: Regeling LNV-subsidies.

* Onderverdeling naar regelingen kan niet gemaakt worden.

Agentschap Telecom

           

– Vergunningen

– Registraties

7 173

5 558

3 828

5 320

96%

0

0

0

AT: Toelichting verslagjaar -1: in 2010 zijn 7 173 vergunningen uitgegeven en 5 558 registraties.

In 2011 zijn 3 825 vergunningen uitgegeven en 5 320 registraties.

 

Toelichting percentage binnen de basis wettelijke termijn (zonder opschorting): de norm van 95% is in 2011 gehaald. Dit heeft onder andere te maken met het feit dat klanten steeds beter hun informatie aanleveren en de coördinatieprocedure met het buitenland verloopt vlotter.

Dienst Landelijk Gebied

Geen

Toelichting: Aanvragen die door DLG – in mandaat – worden behandeld zijn gericht aan andere bestuursorganen zoals Gedeputeerde Staten van de provincies. Daarnaast voert DLG het secretariaat van landinrichtingscommissies op grond van de Landinrichtingswet en gebiedscommissies op grond van de Provinciewet. Landinrichtingscommissies zijn zelfstandige bestuursorganen. Gebiedscommissie zijn soms zelfstandige bestuursorganen en soms adviescommissies van Gedeputeerde Staten. Bij het secretariaat van deze commissies komen ook aanvragen binnen.

Deze aanvragen tellen niet meer voor dit overzicht omdat deze niet worden behandeld namens de Staatssecretaris of de Minister van EL&I.

Bezwaarschriften

Organisatie

Aantal verslagjaar -1

(2010)

Aantal verslagjaar

(2011)

Percentage binnen de basis wettelijke termijn (zonder opschorting) verslagjaar

Percentage afgedaan binnen verdaagde wettelijke termijn

Aantal ontvangen ingebrekestellingen

Aantal betaalde dwangsommen

Kerndepartement

326

89

2%

70% (en 28 % met instemming later beslist)

1

0

AgentschapNL

2 920

3 522

83,5%

95,5%

2

0

Dienst Regelingen

11 028

10 7801

82%

Zie toelichting2

158

72

1 DR handelt alle bezwaren van voormalig LNV af.

2 In het afhandelpercentage is geen onderscheid gemaakt tussen afgehandeld binnen wettelijke, danwel verdaagde wettelijke termijn.

Agentschap Telecom

197

169

85%

100%

   

Dienst Landelijk Gebied

Geen

Toelichting: Er is wel één bezwaarschrift gericht tegen een beslissing van het Bureau Beheer Landbouwgronden (verder: BBK) behandeld door DLG. BBL is een publiekrechtelijke rechtspersoon en zelfstandig bestuursorgaan zonder eigen personeel. DLG verricht de werkzaamheden van BBL. Het gaat hier dus niet om een bezwaarschrift dat namens de Minister of de Staatssecretaris is behandeld.

Overige bezwaarschriften tegen beslissingen die door DLG in mandaat zijn genomen, worden behandeld door Gedeputeerde Staten van de provincie, landinrichtingscommissies op grond van de Landinrichtingswet of de Minister van EL&I (Dienst Regelingen).

Klaagschriften

Organisatie

Aantal verslagjaar -1

(2010)

Aantal verslagjaar

(2011)

Percentage binnen de basis wettelijke termijn (zonder opschorting) verslagjaar

Verdaagde wettelijke termijn

Kerndepartement

4

3

100%

 

AgentschapNL

49

24

76%

100%

Dienst Regelingen

46

61

90%

Zie toelichting1

1 Als de afhandeling langer duurt dan wettelijk is toegestaan, wordt telefonisch contact opgenomen met de klager en gevraagd om instemming met uitstel.

Agentschap Telecom*

14

7

40

 

Dienst Landelijk Gebied

12

8

ca. 60%

ca. 20%

* Toelichting:

Van de zeven klachten die in 2011 binnengekomen zijn, zijn er vijf afgehandeld waarvan twee binnen de wettelijke termijn van zes weken. Twee klachten konden informeel worden afgehandeld. Van twee klachten liep de behandeling door in 2012.

Drie klachten konden niet binnen de wettelijke termijn worden afgehandeld. Een klager was op vakantie en dus niet bereikbaar. Voor een andere klacht is een storingsonderzoek uitgevoerd, het duurde even voordat de klager reageerde op het voorstel om een dergelijk onderzoek uit te voeren. Een klacht is via de Nationale ombudsman binnengekomen. Agentschap Telecom kan de behandeltermijn van een dergelijke klacht niet beïnvloeden. Het agentschap heeft er voor gezorgd dat er tijdig informatie aangeleverd is bij de Directie WJZ.

Wob-verzoeken

Organisatie

Aantal verslagjaar -1

(2010)

Aantal verslag-jaar

(2011)

Percentage binnen de basis wettelijke termijn (zonder opschorting) verslagjaar

Percentage afgedaan binnen verdaagde wettelijke termijn

Percentage afgedaan binnen verdaagde wettelijke tweede termijn

Aantal ontvangen ingebrekestellingen

Aantal betaalde dwangsommen

Kerndeparte-ment

3741

4612

25%

62%3

n.v.t.

102

53

1 Correcties verslagjaar 2010 Wob-verzoeken.

2 2% van de Wob-verzoeken is doorgestuurd naar een ander bestuursorgaan, danwel ingetrokken door de Wob-verzoeker.

3 Inclusief 12% na opschorting Beslistermijn in verband met zienswijze.

AgentschapNL

geen

           

Agentschap Telecom

52

53

55%

92%

38%

4

1

 

Totaal betaalde dwangsom voor het Agentschap Telecom: 20 euro

Dienst Regelingen

6

61

0%

16%

67%2

0

0

1 In 2011 zijn 6 verzoeken ontvangen, waarvan er uiteindelijk 1 is ingetrokken.

2 4 van de 6 verzoeken zijn - met instemming van de aanvrager - na de verdaagde wettelijke termijn afgedaan.

Dienst Landelijk Gebied

Geen

Toelichting: Wob-verzoeken die bij DLG binnenkomen zijn gericht aan het zelfstandig bestuursorgaan BBL, een landinrichtingscommissie in de zin van de Landinrichtingswet of de Minister of Staatssecretaris.

Wob-verzoeken gericht aan de Minister worden afgehandeld door WJZ van EL&I te Den Haag.

Deze tellen daarom niet mee voor het overzicht van DLG mede om dubbeltelling te voorkomen.

Uit het archief van BBL blijkt dat 19 Wob-verzoeken gericht aan de Minister of BBL in 2011 inhoudelijk zijn behandeld door DLG.

DLG/BBL heeft geen ingebrekestelllingen in verband met niet tijdig beslissen ontvangen en dus ook geen dwangsommen verbeurd in 2011.

   
 

Totaal aantal betaalde dwangsommen voor het ministerie*: 155

Totaal van het bedrag aan betaalde dwangsommen voor het ministerie: € 102 557,–

* DR handelt alle ingebrekestellingen/dwangsommen van voormalig LNV/NVWA af.

Burgerbrieven

Burgerbrieven

Aantal verslagjaar

Afgehandeld

Openstaand

Tijdig afgehandeld

Niet tijdig afgehandeld

Kerndepartement

4 081

4 081

0

2 107

1974

Dienst Landelijk Gebied

2

3

     

Dienst Regelingen

Niet exact geregistreerd1

Niet exact geregistreerd

     

1 Exacte cijfers ontbreken, aangezien «overige brieven» (denk aan: informatieverzoeken, verzoeken om hulp, bedankjes) over het algemeen samenhangen met aanvraag-, bezwaar-, beroeps- of klachtprocedures, zodat afhandeling van de overige brieven in deze procedures worden geïntegreerd.

Agentschap Telecom

3

6

     

Toelichting AT:

In 2011 heeft het agentschap rechtstreeks zes burgerbrieven ontvangen en behandeld. De gemiddelde behandelingstermijn is 29 kalenderdagen.

Daarnaast heeft het agentschap een bijdrage geleverd aan de beantwoording van 1 burgerbrief door de beleidskern.

Nieuw Voedsel en Warenautoriteit

 

Aantal verslagjaar 2011

Gemiddelde behandeltijd verslag 2011

Brieven Trace

172

59% < 6 weken

E-mails

Kerndepartement:

 

Postbus 51

Overige e-mails minus Postbus 51

2010

EZ: 265 (rest was buitendiensten lnv)

 

2011

3 863 (betrof EL&I)

2 139 (ter beantwoording doorgestuurd naar EL&I)

10 190 (protestmail vrijlating orka Morgan)

Dienst Landelijk Gebied:

Aantal e-mails die kunnen worden aangemerkt als «burgerbrieven» in 2010:

ca. 50

Aantal e-mails die kunnen worden aangemerkt als «burgerbrieven» in 2011:

ca. 45

Totaal aantal e-mails van burgers, bedrijven en overheden gericht aan het informatiecentrum van DLG in 2011:

405

Toelichting: Het aantal e-mails die kunnen worden aangemerkt als burgerbrief in 2011 is een schatting op basis van de e-mails die zijn binnengekomen bij het informatiecentrum van de Dienst Landelijk Gebied. Onder burgers worden ook particuliere organisaties niet zijnde ondernemingen, maar geen overheden gerekend.

 

Bij de e-mails zijn ook meegeteld de verzoeken en meldingen die DLG krijgt in het kader van het secretariaat dat DLG voert voor Landinrichtingscommissies of gebiedscommissies in opdracht van de provincie.

 

Niet meegerekend zijn (de ca. 65) verzoeken en meldingen aan BBL. Het gaat hierbij vaak om verzoeken met betrekking tot onroerende zaken van BBL.

De volgende brieven en e-mails reken ik ook niet mee bij burgerbrieven: verzoeken om (toezending van) feitelijke informatie waaronder folders, meldingen van adreswijzigingen, sollicitaties, verzoeken om stageplekken e.d.

Nieuwe Voedsel en Warenautoriteit

 

Aantal verslagjaar 2011

Gemiddelde behandeltijd verslagjaar 2011

E-mail ontvangen

53 073

59% < 6 weken

Postbus 51 ontvangen

260

59% < 6 weken

LNV-loket

25

59% < 6 weken

Telefonische verzoeken

29 883

 
Naar boven