29 362 Modernisering van de overheid

Nr. 192 BRIEF VAN DE MINISTER VAN DEFENSIE

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 18 mei 2011

Op 4 november 2008 heeft de Nationale ombudsman zijn rapport «Behandeling burgerbrieven kan behoorlijker» gepubliceerd. In de kabinetsreactie op dit rapport is toegezegd dat jaarlijks door ieder departement afzonderlijk gerapporteerd zal worden over de afhandeling van burgerbrieven (tegelijk met de departementale jaarverslagen). In dat kader bied ik u de hierbij de rapportage Behandeling Burgerbrieven over het jaar 2010 van het ministerie van Defensie aan.

Uit de rapportage kan worden opgemaakt dat het merendeel van alle burgerbrieven binnen de, al dan niet verdaagde, wettelijke termijn wordt afgedaan. Ten aanzien van de afdoening van Wob-verzoeken kan worden opgemerkt dat vanwege de verruiming van de beslistermijn in 2010 meer verzoeken binnen de termijn zijn afgedaan. Bedroeg het percentage binnen de termijn afgedane Wob-verzoeken in 2009 nog 29 in 2010 was dit percentage 74. Ook ten aanzien van bezwaarschriften geldt dat in 2010 een hoger percentage binnen de beslistermijn is afgedaan. In 2009 bedroeg het percentage binnen de termijn afgedane bezwaarzaken nog 81 in 2010 was dit percentage 91.

De minister van Defensie,

J. S. J. Hillen

RAPPORTAGE BURGERBRIEVEN 2010

Aanvragen

Aantal verslagjaar1

Aantal afgedaan binnen (verdaagde) wettelijke termijn

Percentage afgedaan binnen (verdaagde) wettelijke termijn

Aantal ontvangen ingebreke-stellingen

Aantal betaalde dwangsommen

2 557

2 534

99

0

0

Bezwaarschriften

Aantal verslagjaar1

Aantal afgedaan binnen (verdaagde) wettelijke termijn

Percentage afgedaan binnen (verdaagde) wettelijke termijn

Aantal ontvangen ingebreke-stellingen

Aantal betaalde dwangsommen

51

39

91

2

1 (80 euro)

Klaagschriften

Aantal verslagjaar1

Aantal afgedaan binnen (verdaagde) wettelijke termijn

Percentage afgedaan binnen (verdaagde) wettelijke termijn

606

517

96

Andere brieven. Hierover kan niet in aantallen worden gerapporteerd4.

Wob-verzoeken

Aantal verslagjaar

Aantal afgedaan binnen (verdaagde) wettelijke termijn

Percentage afgedaan binnen (verdaagde) wettelijke termijn

Aantal ontvangen ingebreke-stellingen

Aantal betaalde dwangsommen

65

48

74

17

4 (totaalbedrag 1 230 euro)

Postbus 51 – e-mailberichten en telefonie

Aantal ontvangen in Postbus 51 in verslagjaar

Aantal doorgestuurd naar Defensie

Percentage doorgestuurd naar Defensie

5 460

744

14


X Noot
1

Aanvragen veiligheidsonderzoeken met betrekking tot sollicitanten en toegangsverleningen (ongeveer 24 000) zijn buiten beschouwing gelaten, omdat deze onderzoeken grotendeels betrekking hebben op de relatie werkgever-werknemer en bovendien door organisatiedelen van Defensie worden aangevraagd.

X Noot
1

De bezwaarschriften (42) met betrekking tot veiligheidsonderzoeken zijn buiten beschouwing gelaten (zie voetnoot 1).

X Noot
1

Klachten kunnen ook telefonisch worden geuit en afgedaan. Dit geldt bijvoorbeeld met betrekking tot klachten over vliegbewegingen, hierover zijn in 2010 8365 klachten ontvangen. De rapportage burgerbrieven ziet uitsluitend op schriftelijke klachten.

X Noot
4

De categorie «andere brieven» heeft betrekking op o.m. steunbetuigingen, condoleances, uitnodigingen, informatieverzoeken en sollicitaties. Deze categorie kan niet als zodanig in een informatiesysteem worden herkend, waardoor het niet mogelijk is om hierover jaarlijks te rapporteren.

Naar boven