Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 16 december 2010
Tijdens het Algemeen Overleg Actieplan Wegtunnels/A2 Leidsche Rijn Tunnel van 4 november 2010 (kamerstuk 29 296, nr. 12) heb ik toegezegd om uw Kamer te informeren over de watermistsystemen die in het buitenland aanwezig zijn in wegtunnels of
mogelijk worden aangebracht.
De op basis van de Europese richtlijn voor Rijkswegtunnels aangestelde Tunnelveiligheidsbeambte heeft navraag gedaan bij een
aantal van zijn Europese collega’s over bovenstaande verzoek van uw Kamer.
In onderstaande tabel wordt een opsomming van de resultaten gegeven. In deze tabel wordt alleen informatie gegeven over watermistsystemen
in wegtunnels.
Land
|
Aantal wegtunnels › 00 m
|
Aantal voorzien van watermist
|
Bijzonderheden
|
---|
België | 20 | Geen | |
Duitsland | 350 | Geen | 1 drukluchtschuimsysteem |
Engeland | 20 | Geen | Bij twee bestaande onderwatertunnels wordt toepassing van watermist overwogen op economische gronden; voorkomen van verlies
van de constructie en de onmogelijkheid van toepassing van hittewerende bekleding.
|
Frankrijk | 100 | 1 | Toegepast in een 10 km lange dubbeldekstunnel in de A86 ring Parijs. Er is hier sprake van een vrije constructiehoogte van
slechts 2,55 m. Toepassing vindt op basis van bedrijfseconomische gronden plaats op verzoek van de exploitant en is expliciet
toegestaan door het bevoegd gezag.
|
Luxemburg | 9 | Geen | |
Noorwegen | 1055 | Geen | Twee toepassingen van klassieke sprinklers waarvan er één inmiddels weer is verwijderd. |
Oostenrijk | 150 | 2 | Bij beide tunnels is sprake van tweerichtingverkeer in één buis en slechte vluchtmogelijkheden. In een van de tunnels was
in de oorspronkelijke vormgeving geen vluchtmogelijkheid. De verplichting uit de EU-richtlijn m.b.t. de maximaal toegestane
vluchtdeurafstand is hier ondervangen door doorgangen naar het boven de tunnelbuis gelegen ventilatiekanaal te maken. De scheidingsvloer
tussen verkeersbuis en ventilatiekanaal wordt met watermist beschermd tegen brand.
|
Spanje | 405 | 2 | Beide toepassingen zijn om de constructie te beschermen tegen brand. |
Zweden | 8 | 1 | Watermist is aangebracht vanwege zeer kwetsbare bebouwing bovenop de tunnel. Voor 2 à 3 onderwatertunnels wordt WMS overwogen in verband met objectbescherming. |
Zwitserland | 200 km tunnel totaal | Geen | |
In de bovenstaande tabel heb ik de feiten weergegeven zoals uit de navraag bleek. Mijn beeld hieruit is dat watermist systemen
slechts sporadisch zijn ingebouwd of in de nabije toekomst worden overwogen in Europese wegtunnels. Bij de toepassingen blijkt
voornamelijk sprake te zijn van een bedrijfseconomische afweging zoals het beschermen van de constructie of zeer specifieke
omstandigheden in de omgeving waardoor andere veiligheidsmaatregelen niet mogelijk zijn.
In antwoord op de vraag van het lid Sharpe of watermist schadelijk is voor personen die zich in de tunnel bevinden kan ik
aangeven dat proeven aangetoond hebben dat een watermist systeem (in feite een nevel van kleine waterdruppeltjes) geen schadelijke
effecten heeft voor mensen die zich in de tunnel bevinden. Bij traditionele sprinklerinstallaties is wel sprake van mogelijke
schadelijke effecten. Bij deze installaties komt veel meer water vrij, van waaruit zich stoom vormt die levensbedreigend kan
zijn.
Sluiskiltunnel
De provincie Zeeland is als initiatiefnemer en opdrachtgever van de Sluiskiltunnel verantwoordelijk voor de financiering en
de aanleg van deze tunnel. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu levert een bijdrage in de investering.
De aanbestedingsprocedure voor de Sluiskiltunnel is in oktober 2010 afgerond. De risico’s ten aanzien van de veiligheidsinstallaties
en de verkeersveiligheidssystemen worden onderkend en beheerst. De provincie Zeeland heeft de oplevering van de Sluiskiltunnel
gepland voor medio 2015. Dat is een half jaar later dan in eerste instantie was gepland. De reden hiervoor is de duur van
de procedure van marktbenadering en gunning. Dit komt met name
omdat het winnende ontwerp een circa 200 meter langere tunnel is dan het referentieontwerp. Dit ontwerp heeft belangrijke
voordelen, zoals het onderlangs kruisen van een spoorlijn waardoor een belangrijke verlaging van het risicoprofiel plaatsvindt.
Dit ontwerp vergt wel een langere bouwtijd. Ook reserveert de aannemer meer tijd voor het testen en toetsen van tunneltechnische
installaties.
De minister van Infrastructuur en Milieu,
M. H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus