Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 13 juni 2016
Met deze brief beantwoord ik het verzoek van de vaste commissie voor Veiligheid en
Justitie van 9 september 2015, uw Kamer nader te informeren over de kosten NRG. Aanleiding
voor het verzoek vormt mijn brief van 9 april 2015 bij de aanbieding van het evaluatierapport
(Kamerstuk 29 279, nr. 230). Hierin heb toegezegd nog eens kritisch te zullen kijken naar het kostenaspect.
Met deze brief informeer ik uw Kamer over een aantal kostenaspecten langs de lijnen
van een aantal in voorbereiding zijnde of binnenkort te implementeren maatregelen.
Registratie van ad hoc deskundigen
Een van de conclusies in het evaluatierapport was dat weinig voorkomende, zeer gespecialiseerde
en hoogwaardig-academische deskundigheden, buiten de werking van het register zullen
blijven. Omdat ik dit niet wenselijk acht heb ik NRGD verzocht een oplossing te vinden
voor de borging van de kwaliteit en vindbaarheid van deze groep zogeheten «ad hoc
deskundigen».
Begin 2017 zal een pilot starten om een voorgenomen werkwijze te beproeven gericht
op de borging van de kwaliteit van de rapporten van ad hoc deskundigen. Voorts wordt
gewerkt aan de totstandkoming van een aantal korte e-learning modules waarmee de ad
hoc deskundige zich snel op de hoogte kan stellen van de rol en taak van een rapporterende
deskundige, de relevante strafwetgeving, de gedragscode en de rapportage-eisen.
Uitbreiding nieuwe deskundigheidsgebieden
De komende jaren zal nog een aantal nieuwe deskundigheidsgebieden onder de werking
van het register worden gebracht. Dit leidt tot extra kosten voor de toetsingen voor
zowel de registratie als herregistratie van deskundigen. Naar schatting gaat het om
ongeveer acht tot tien nieuwe gebieden waarmee de omvang van het totaal aantal geregistreerde
deskundigen naar verwachting met ongeveer 15 procent zal stijgen.
Verlenging registratietermijn
Met de wijziging van het Besluit deskundigen in strafzaken wordt de registratietermijn
verlengd van vier naar vijf jaar. Dit zal resulteren in een bestendige vermindering
van de toetsingslast en kostenreductie voor herregistraties.
Getrapte toetsing
Een andere maatregel waarvan de verwachting is dat daarmee wordt bereikt dat zuiniger
wordt omgegaan met de beschikbare toetsingscapaciteit, is het waar mogelijk getrapt
toetsen ten behoeve van de registratie van deskundigen. Bijvoorbeeld bij het aanvragen
van een herregistratie hoeven de deskundigen in plaats van vier rapporten, twee rapporten
te overleggen en worden zij in plaats van door drie, door twee toetsers beoordeeld.
Enkel in geval van twijfel wordt opgeschaald.
Erkenning opleidingen
Verder werkt het NRGD aan een beleidskader waardoor instituten die nieuwe deskundigen
opleiden, hun opleiding kunnen laten erkennen. Hierdoor kan de NRGD-toets verdergaand
verlicht worden.
Digitaal indienen
Het aanvraagproces bij NRGD wordt volledig gedigitaliseerd. Daardoor zal het aanvraagproces
voor de deskundige gemakkelijker en overzichtelijker worden en beter zijn te volgen.
Ook kunnen daardoor vertragingen die nu het gevolg zijn van verzendingen per post
worden voorkomen.
Ten slotte
De investeringen die nodig zijn voor de borging van de kwaliteit en vindbaarheid van
ad hoc deskundigen en de uitbreiding naar nieuwe deskundigheidsgebieden kunnen en
zullen gespreid over de komende jaren binnen het door de taakstelling krimpende bestedingskader
van NRGD worden opgevangen. Dit kan omdat besparingen worden gerealiseerd door de
vermindering van toetsingslasten mede als gevolg van de getrapte toetsing en een wetswijziging
die ziet op de verlenging van de registratietermijn. Daarbij komt dat naar verwachting
nog besparingen zijn te realiseren als de instituten die nieuwe deskundigen opleiden
zijn erkend. Alsdan hoeft NRGD de deskundigen die een erkende opleiding met goed gevolg
hebben afgerond en daarmee blijk hebben gegeven te beschikken over de vereiste vaardigheden,
nog slechts marginaal te toetsen.
De Minister van Veiligheid en Justitie,
G.A. van der Steur