29 023
Voorzienings- en leveringszekerheid energie

nr. 58
BRIEF VAN DE MINISTER VAN ECONOMISCHE ZAKEN

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 3 juni 2008

In mijn brief van 29 maart 20071 heb ik uw Kamer geïnformeerd over de hoofdlijnen van een nieuw reguleringskader voor gastransporttarieven. Dit kader is nodig om de landelijke netbeheerder GasTransport Services (hierna: GTS) de noodzakelijke ruimte te geven voor investeringen in het transportnet. Deze investeringen zijn van groot belang voor de voorzieningszekerheid. Op basis van het huidige wettelijke kader is het in de praktijk niet mogelijk om een reguleringssysteem te ontwerpen dat GTS voldoende ruimte biedt om de gewenste investeringen in transportcapaciteit op economisch verantwoorde wijze te ontwikkelen. Ik heb daarbij aangegeven dat ik het van groot belang vind om een kader te creëren waarbinnen een goed evenwicht kan worden gevonden tussen de benodigde ruimte voor investeringen en adequate transporttarieven. In mijn brief heb ik een aantal concrete parameters voor regulering genoemd waarmee dit evenwicht bereikt kan worden. De uitwerking daarvan stuur ik u in de vorm van bijgevoegde beleidsregel.2

De markt en de NMa zijn geconsulteerd over de inhoud van deze beleidsregel. Op basis daarvan heb ik de inhoud en de vorm op een aantal punten verbeterd. In de brief meldde ik dat ik het nieuwe kader vorm zou geven door een wijziging van de ministeriële regeling «tariefstructuren en voorwaarden gas» (hierna: de ministeriële regeling). Na overleg met de NMa heb ik besloten de vorm te wijzigen in een beleidsregel op basis van de Mededingingswet. Aanpassing van de ministeriële regeling zou leiden tot een onbedoelde wijziging van het door de NMa gehanteerde systeem van tariefvaststelling. In de toelichting op de beleidsregel treft u een nadere uitleg aan. Deze vormwijziging heeft geen gevolgen voor de materiële inhoud van de regeling.

Met deze beleidsregel geef ik de door alle partijen verlangde duidelijkheid over het kader voor regulering van de tarieven voor gastransport, in lijn met de inhoud van mijn eerdere brief. GTS heeft inmiddels op basis van die brief besloten om een uitbreidingsinvestering van € 1,1 miljard te doen. Dat is een belangrijke eerste stap om voldoende ruimte te creëren om gasstromen vanuit het buitenland naar Nederland te kunnen halen en het Nederlandse net tot een knooppunt in Noordwest-Europa te maken. Nederland wil ook in de toekomst voorzien blijven van voldoende gas en een belangrijke speler blijven op de internationale gasmarkt. De investering van € 1,1 mrd leidt tot een stijging van ongeveer € 4 voor huishoudens (ongeveer 0,4% van de jaarlijkse gasrekening), zoals eerder gemeld. Ik zal de ontwikkeling van de investeringen en de tarieven goed in de gaten houden, in samenwerking met de NMa. Binnen de regulering is de NMa uiteraard verantwoordelijk voor vaststelling van de tarieven en toezicht op de landelijke netbeheerder. Indien het evenwicht verstoord wordt of er anderszins behoefte aan herziening ontstaat, zal ik het reguleringskader zonodig weer aanpassen.

Aangezien ik eerder aan uw Kamer heb gemeld de ministeriële regeling te zullen wijzigen en deze ministeriële regeling een voorhang kent, leg ik deze beleidsregel aan u voor. Het is van belang dit nieuwe reguleringskader zo spoedig mogelijk vast te leggen om de benodigde investeringen niet in gevaar te brengen en de NMa de tijd te geven om alle benodigde besluiten voor tariefvaststelling voor te bereiden. Mijn voornemen is om de beleidsregel op 1 juli in de Staatscourant te publiceren.

De minister van Economische Zaken,

M. J. A. van der Hoeven


XNoot
1

Tweede Kamer, vergaderjaar 2006–2007, 29 023, nr. 37.

XNoot
2

Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer.

Naar boven