Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 28 oktober 2011
Het kabinet is voorstander van publiek-private samenwerking (pps), daar waar dat voordeel biedt. Geïntegreerde contractvormen
zoals DBFMO (design, build, finance, maintain and operate) en andere pps-vormen kunnen helpen om maatschappelijke opgaven
op een effectieve en efficiënte wijze te realiseren en er aan bijdragen dat deze maatschappelijke opgaven in de huidige bezuinigingen
toch worden gerealiseerd. Deze visie ligt ook besloten in het regeerakkoord (kamerstuk 32 417, nr. 15), de kabinetsvisie over pps van 8 maart 2011 (kamerstuk 28 753, nr. 23) en in de Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte (kamerstukken 32 660).
Het Rijk heeft inmiddels de nodige ervaring opgedaan met pps, maar pps is nog geen gemeengoed bij andere (semi-)publieke opdrachtgevers
en ook bij marktpartijen is de ervaring met pps beperkt tot een relatief kleine groep.
Door de in praktijk opgedane ervaring te vertalen naar concrete ondersteuning in projecten kunnen opdrachtgevers die hun eerste
stappen met pps willen zetten, worden geholpen.
Daarom heb ik in overleg met de ministeries van Veiligheid en Justitie en van Financiën en de Rijksgebouwendienst, en in samenwerking
met een breed gezelschap van bouwers, financiers en adviseurs, besloten om een gezamenlijk loket voor pps op te richten. Van
Rijkszijde zullen de pps-experts van Rijkswaterstaat, de Rijksgebouwendienst, Justitie (dat pps toepast voor bijvoorbeeld
gevangenissen en gerechtsgebouwen) en Financiën bijdragen aan het loket.
Dit sluit aan bij de ambitie van het kabinet om pps een verdere impuls te geven en de wens die kamerleden in het AO over pps
van 15 september jl. (kamerstuk 28 753, nr. 24) hebben aangegeven om de kennis en ervaring van het Rijk ter beschikking te stellen van andere publieke opdrachtgevers.
Het loket start vandaag onder de naam PPSsupport. Per 1 januari 2012 zal PPSsupport volledig operationeel zijn. PPSupport
werkt vraaggestuurd en oplossingsgericht en werkt samen met marktpartijen en met bestaande kennis- en netwerkorganisaties
die ook actief zijn op het terrein van pps. Daarmee is PPSsupport zelf een voorbeeld van publiek-private samenwerking.
PPSsupport biedt desgevraagd ondersteuning aan partijen in onder meer de sectoren infrastructuur en maatschappelijk vastgoed
van decentrale overheden en semi-publieke instellingen. Uiteraard blijft de verantwoordelijkheid voor de realisatie van de
desbetreffende maatschappelijke opgaven geheel bij de verantwoordelijke (semi-)publieke instelling. Dit sluit aan bij de lijn
die het kabinet heeft aangegeven in de kabinetsvisie over pps van 8 maart 2011.
Het ministerie van Infrastructuur en Milieu brengt de kennis en ervaring van de PPS-Kennispool van Rijkswaterstaat in PPSsupport
in. Naast de inbreng in PPSsupport om kennis beschikbaar te stellen aan anderen, ga ik pps ook breder toepassen binnen het
werkterrein van mijn eigen ministerie. Naast de 12 DBFM-projecten, die in de bijlage over pps van de Structuurvisie Infrastructuur
en Ruimte zijn opgenomen, heb ik binnen het ministerie van Infrastructuur en Milieu inmiddels nog 20 projecten met DBFM-potentie
geïdentificeerd, waarover ik binnen afzienbare termijn wil beslissen.
PPSsupport wordt ook het loket, zoals aangekondigd in de bijlage over pps van de Structuurvisie Infrastructuur en Milieu,
voor private initiatieven, bijvoorbeeld over nieuwe infrastructuurverbindingen, zodat voor het bedrijfsleven een herkenbare
gesprekspartner ontstaat voor het bespreken van de initiatieven.
PPSsupport is een samenwerkingsverband en wordt niet vormgegeven in een aparte rechtspersoon. De samenwerkingspartners zullen
gezamenlijk de toegevoegde waarde van PPSsupport in praktijk monitoren.
De minister van Infrastructuur en Milieu,
M. H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus