Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 23 februari 2015
Naar aanleiding van het VAO Grondstoffen en afval van 4 december 2014 (Handelingen
II 2014/15, nr. 33, item 13) is op 9 december 2014 een motie van het lid Van Tongeren, gesteund door het lid
Ouwehand over de borging van het statiegeldsysteem aangenomen (Kamerstuk 30 872, nr. 182). Naar aanleiding daarvan heeft mevrouw Van Tongeren om een brief hierover gevraagd.
Met deze brief informeer ik u over de borging van het statiegeldsysteem per 1 januari
2015.
1. Borging van het statiegeldsysteem
In mijn brief van 20 juni 2014 over de procedure voor de inwerkingtreding van het
Ontwerpbesluit beheer verpakkingen1 heb ik uiteen gezet hoe het huidige statiegeldsysteem geborgd is. In mijn brief van
13 oktober 2014 over de afhandeling van toezegging private borging statiegeldsysteem
en motie over statiegeld2 heb ik een nadere toelichting gegeven op de private borging. Hieronder geef ik uitleg
over de borging en vergelijk ik de situatie van voor 2015 met de situatie zoals die
nu is.
Doel en opzet borging statiegeldsysteem tot en met 2014
Het doel van het statiegeldsysteem is dat grote frisdrank- en waterflessen weer teruggebracht
worden naar het verkooppunt.
Tot en met 2014 was het Productschap Dranken gehouden aan het in stand houden van
het statiegeldsysteem. Het statiegeldsysteem op drankverpakkingen lag vast in verordeningen
van Productschappen. Binnen die statiegeldverordening had het Productschap Dranken
de bevoegdheid om wel of niet statiegeld te verplichten. Overtredingen, door partijen
frisdrank en/of water zonder statiegeld te verkopen, kwamen enkele keren per jaar
voor.
Als een partij zich niet aan die verplichtingen hield, was er sprake van een «delict»
en kon de Economische Controledienst handhavend optreden. Dit kwam zelden voor.
Opzet borging statiegeldsysteem vanaf 2015
Stichting Afvalfonds Verpakkingen (StAV) heeft de afspraak voor de borging van statiegeld
met het maken van de afspraken in de Raamovereenkomst overgenomen van het Productschap
Dranken.
StAV legt vanaf 1 januari 2015 aan haar leden die grote kunststofflessen voor frisdranken
en waters zonder statiegeld verkopen, een tarief op van € 7,50/kg, wat neerkomt op
ongeveer € 0,25/fles. Dit is een aanzienlijk hoger bedrag dan het tarief voor de leden
die wel statiegeld heffen, namelijk € 0,02/kg.
Hierdoor is er dus een sterke financiële prikkel voor de leden van StAV om uit eigen
beweging hun flessen te laten deelnemen aan het statiegeldsysteem.
Dit hogere tarief geldt alleen voor de producenten en importeurs die meer dan 50 ton
aan verpakkingsmateriaal op de markt brengen. Deze grens volgt uit het Besluit beheer
verpakkingen waarin de verplichtingen voor de producenten of importeurs zijn vastgelegd.
StAV kan achterhalen welke producent of importeur geen statiegeld heft op basis van
de aangiftes over de hoeveelheid verpakkingen die op de markt worden gebracht en op
basis van signalen uit de markt.
Als een producent of importeur uit bijvoorbeeld Polen frisdrank in PET-flessen van
1.5 liter importeert en deze zonder statiegeld op de markt brengt, heft StAV het tarief
van € 7,50/kg als afvalbeheersbijdrage.
In dit voorbeeld koopt de consument die frisdrank en levert de lege flessen in bij
een supermarkt. Deze consument ontvangt daarvoor € 0,25 statiegeld van die supermarkt
(immers, het statiegeldapparaat heeft vanwege de vorm van de fles deze herkend als
Nederlandse statiegeldfles). Daarmee is het doel om zoveel mogelijk plastic verpakkingsmateriaal
te recyclen, nog steeds geborgd.
StAV heeft met Stichting Retourverpakkingen Nederland3 afspraken gemaakt over de verdere afhandeling ten behoeve van recycling van deze
flessen.
Er kan zich ook een situatie voordoen dat de consument de fles niet terugbrengt, omdat
deze zonder statiegeld gekocht is. In dat geval kan de fles mee naar de Plastic Heroes
bak.
Ik vertrouw erop hiermee de Kamer voldoende geïnformeerd te hebben.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,
W.J. Mansveld