Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2012-2013 | 28625 nr. 161 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2012-2013 | 28625 nr. 161 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 22 april 2013
Naar aanleiding van het verzoek van de vaste commissie voor Economische Zaken van 27 maart jl. stuur ik u een stand van zakenbrief met betrekking tot de betaling van de Bedrijfstoeslagregeling 2012 (BTR 2012) en de perceelsregistratie. Tevens ontvangt u van mij de stand van zaken met betrekking tot de betaling van de Natuursubsidies 2012 en de Gecombineerde Data Inwinning 2013 (GDI 2013).
Bedrijfstoeslagregeling 2012
Op 9 oktober 2012 (Kamerstuk 21501–32, nr. 643) heeft mijn ambtsvoorganger aan uw Kamer een brief gestuurd met betrekking tot het voorgenomen betaalschema van de BTR 2012. Het voorgenomen betaalschema zag er als volgt uit:
• voor 31 december 2012 heeft 82% van de ondernemers het geld ontvangen
• voor 28 februari 2013 heeft 95% van de ondernemers het geld ontvangen
• voor 1 mei 2013 hebben vrijwel alle ondernemers het geld ontvangen
De resultaten tot op dit moment:
• voor 31 december 85,8%
• voor 28 februari 95,7%
Tot en met 28 maart 2013 is aan 98,9% (51.095 aanvragen) van de aanvragers, in totaal € 788,4 mln. aan inkomensondersteuning uitbetaald. Dienst Regelingen (DR) ligt daarmee op koers voor het halen van de betalingsdoelstelling. Aanvragers kunnen via «Mijn dossier» op de website van DR de status van de aanvraag zien, en als alle controles zijn afgerond is ook zichtbaar welk bedrag men ontvangt.
Natuursubsidies 2012
Conform de wettelijke termijn is DR in januari 2013 gestart met de uitbetaling van de betaalverzoeken voor subsidie Natuur- en Landschapsbeheer Agrarisch (SNL-a).
Het voorgenomen betaalschema zag er als volgt uit:
• op 31 januari 2013 heeft 45% van de ondernemers het geld ontvangen
• op 28 februari 2013 heeft 65% van de ondernemers het geld ontvangen
• op 31 maart 2013 heeft 80% van de ondernemers het geld ontvangen
• op 30 april 2013 heeft 95% van de ondernemers het geld ontvangen
• op 15 mei 2013 heeft 100% van de ondernemers het geld ontvangen
De resultaten tot op dit moment:
• op 31 januari 53,2%
• op 28 februari 65,1%
• op 31 maart 95%
Tot en met 31 maart 2013 is een bedrag van € 34,6 mln. betaald. Aanvragers kunnen net als voor de BTR 2012 in «Mijn dossier» de status van hun aanvraag volgen. In totaal moeten er 11.270 betaalverzoeken afgehandeld worden door DR. Conform de doelstelling is de verwachting dat half mei alle SNL-a aanvragen zijn uitbetaald.
Tot en met 8 april 2013 zijn er 2948 aanvragen voor een Probleemgebiedenvergoeding (PGV) uitbetaald voor een totaalbedrag van € 2,6 mln. In totaal zijn er 4938 PGV-aanvragen. Conform de doelstelling is de verwachting dat half mei alle PGV-aanvragen zijn uitbetaald.
Daarnaast is bij een evaluatie van de SNL-a over 2011 gebleken dat er mogelijk bij de uitbetaling van de SNL-a 2011 en SNL-a 2012 in sommige zaken abusievelijk te hoge sancties zijn opgelegd. Inmiddels zijn maatregelen genomen om dit te controleren en de eventueel te hoge opgelegde sancties te restitueren.
GDI 2013 en perceelsregistratie
Vanaf 1 april 2013 is het weer mogelijk om de Gecombineerde opgave te doen. Agrarische ondernemers kunnen dan onder meer «grondgebonden» subsidies aanvragen, zoals toeslagrechten, agrarisch natuur- en landschapsbeheer en probleemgebiedenvergoeding. Als ondersteuning daarbij krijgen ze dan de meest actuele stand van zaken te zien vanuit het perceelsregister. Met behulp van deze informatie kunnen ze per perceel aangeven hoe het wordt gebruikt en voor welke subsidie ze het in aanmerking willen brengen. Tot en met 8 april 2013 hebben 3553 aanvragers hiervan gebruik gemaakt, dit is conform de resultaten van de afgelopen jaren.
Op het gebied van gebruikersvriendelijkheid is in de elektronische opgave een verbetering doorgevoerd in de service bij het overlappen van percelen. Wanneer een dergelijke situatie zich voordoet, krijgen de betrokken ondernemers net als in 2012 een e-mail met het verzoek om het zo snel mogelijk (gezamenlijk) te herstellen. Zodra ze de Gecombineerde opgave dan openen, is nu sneller inzichtelijk om welke percelen het precies gaat.
DR gaat dit jaar nog meer gebruik maken van reeds bekende diergegevens. In 2012 is een koppeling gelegd met het Identificatie en Registratiesysteem (I&R) voor rundvee, schapen en geiten. In 2013 is dit uitgebreid met koppelingen naar databases van externe bronnen zoals de Coöperatie Rundveeverbetering (CRV) en SKAL, de toezichthouder op de biologische landbouw. Hiermee kunnen extra gegevens over rundvee en biologische landbouw van tevoren worden ingevuld in de Gecombineerde opgave, zodat een verdere administratieve lastenverlichting wordt gerealiseerd. De gegevens over rundvee worden overigens alleen getoond als de ondernemer hiervoor een machtiging heeft verleend.
De staatssecretaris van Economische Zaken, S.A.M. Dijksma
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-28625-161.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.