Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2020-2021 | 28286 nr. 1214 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2020-2021 | 28286 nr. 1214 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 30 augustus 2021
Op 2 juli jl. heb ik uw Kamer geïnformeerd dat de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) over is gegaan tot het per direct schorsen van de erkenning van slachthuis Gosschalk (Kamerstuk 28 286, nr. 1200). Het was aan het slachthuis om met een gedegen plan van aanpak te komen. In de afgelopen periode heeft de NVWA de planvorming van het betreffende slachthuis beoordeeld en getoetst of het plan van aanpak van het slachthuis voldoet aan de gestelde eisen en randvoorwaarden van de NVWA.
Op dit moment ligt er een plan van aanpak waarover de NVWA constateert dat:
– De wijze van leidinggeven zo is aangepast dat er voortaan beter gewaarborgd wordt dat de medewerkers niet opnieuw en structureel dierenwelzijnsovertredingen begaan. Daartoe is onder andere door het bedrijf een autonome Welfare Toezichthouder aangesteld. Deze functionaris monitort het werken volgens de voorschriften, neemt indien nodig maatregelen en rapporteert periodiek aan de directie.
– Geborgd is dat het slachthuis alleen medewerkers met levende dieren laat werken die daarvoor de juiste opleiding gevolgd hebben en daardoor het juiste vakbekwaamheidsniveau hebben.
– De slachtsnelheid en de mogelijkheid om op en af te schalen zijn onderbouwd, zodat het dierenwelzijn goed gewaarborgd is, waarbij de borging van voedselveiligheid en arbeidsomstandigheden voor de medewerkers van de NVWA en Kwaliteitskeuring Dierlijke Sector (KDS) gehandhaafd blijven. Er wordt opgestart met een bandsnelheid die significant lager is dan de slachtsnelheid bij normale bedrijfsvoering. Onder de voorwaarde dat het dierenwelzijn geborgd blijft kan de bandsnelheid in kleine stapjes van telkens 5% omhoog. Daarbij bestaat er geen automatisme dat de bandsnelheid zoals die voor de sluiting was, opnieuw wordt bereikt.
– Het aantal camera’s in het slachthuis is verhoogd van 12 naar 29 stuks, zodat er geen dode hoeken meer zijn. Indien tijdens de opstartfase blijkt dat er aanpassingen nodig zijn bijvoorbeeld in het afstellen van de camera’s zal het bedrijf aanvullende maatregelen moeten nemen. Tijdens de opstartfase zal dit worden getoetst. Over de implementatie van de Artificial Intelligence (AI) software zijn afspraken gemaakt waarbij de NVWA erop toeziet dat AI-software op de kortst mogelijke termijn wordt geïmplementeerd. Deze afspraken zien erop toe dat het slachthuis wordt uitgerust met camera’s met zogenoemde AI software. Het gaat om een camerabewakingssysteem met kunstmatige intelligentie om te monitoren hoe dieren worden behandeld. Video-opnames die mogelijk problemen met het omgaan met dieren bevatten, worden automatisch geselecteerd door het systeem en gepresenteerd via een dashboard om te worden beoordeeld en indien nodig op te treden. Bij de afspraken over implementatie van de AI-software wordt geborgd dat de NVWA de meerwaarde van het AI cameratoezicht voor borging van het dierenwelzijn ook kan gebruiken in haar toezicht.
Het plan van aanpak voldoet aan de door de NVWA gestelde randvoorwaarden om de schorsing van de erkenning op te heffen. Dit betekent dat het slachthuis op dinsdag 31 augustus 2021 de slachtwerkzaamheden onder verscherpt toezicht mag hervatten. Hierbij gelden een aantal voorwaarden:
– Permanente aanwezigheid van een tweede NVWA-toezichthouder waarvan de kosten voor rekening van het slachthuis komen.
– Het enkel aanvoeren van dieren onder toezicht van de NVWA.
– Het geleidelijk en gefaseerd opstarten van het slachtproces, in het teken van het dierenwelzijn, en onderbouwd stapsgewijs opvoeren van de slachtsnelheid op basis van dierwelzijnsparameters. De NVWA houdt toezicht op dit proces en geeft indien nodig de aanwijzing tot het verlagen van de slachtsnelheid.
– De inzet van cameratoezicht in het borgen van dierenwelzijn en het delen van de beelden met de NVWA. De beelden zijn te allen tijde beschikbaar voor steekproefsgewijs toezicht door de NVWA.
Indien geconstateerd wordt dat het slachthuis niet voldoet aan de gestelde voorwaarden dan zal de NVWA niet aarzelen om opnieuw over te gaan tot schorsing en/of inzet van andere proportionele handhavende maatregelen.
Zoals ik ook in mijn brief van 2 juli jl. (Kamerstuk 28 286, nr. 1200) aangaf is het nu echt aan de sector om een kentering in het gedrag te laten zien. Het dierenwelzijn in een slachthuis kan alleen geborgd worden als iedereen binnen het bedrijf, van management tot aan de werkvloer, afdoende up-to-date kennis heeft over de regels en risico’s en dit bovendien structureel en aantoonbaar in de werkprocessen doorvoert en maatregelen treft als dit nodig is. Hier is een omslag in denken voor nodig. De NVWA voert als toezichthouder de nodige controles uit en zal ingrijpen daar waar nodig. Met de juiste houding en het gedrag dat daarvoor vereist is, en de inspanning vanuit de sector zelf om optimaal te presteren in de omgang met dieren, iedere dag opnieuw, is het dierenwelzijn het meeste gediend. De NVWA voert hierop in de vleessector het toezicht uit en grijpt in indien nodig en zal dat blijven doen.
U ontvangt van mij, zoals toegezegd tijdens het twee minutendebat over de voortgang verbeteren slachtsysteem van 8 juli jl. op korte termijn nog een brief waar ik nader inga op de (aangehouden) moties en toezeggingen over onder o andere de evaluatie van het cameratoezicht.
De Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, C.J. Schouten
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-28286-1214.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.