Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 1 juni 2015
Tijdens de procedurevergadering van de vaste commissie voor Financiën van 20 mei 2015
heeft de commissie mij een verzoek gedaan om met een reactie te komen op het bericht
in De Telegraaf d.d. 8 mei 2015 getiteld «Schiphol verkwist miljoenen in bouw». Daarbij
is verzocht de brief tijdig voorafgaand aan het algemeen overleg over staatsdeelnemingen
aan de Tweede Kamer toe te sturen. Met voorliggende brief wordt invulling gegeven
aan dit verzoek.
Het publieke belang van Schiphol is het beste geborgd met een kwalitatief hoogwaardige
luchthaven en concurrerende tarieven. De staat als aandeelhouder ziet het dan ook
als zijn verantwoordelijkheid om de directie en raad van commissarissen van Schiphol
(net als andere staatsdeelnemingen) actief te bevragen over onder meer het kostenniveau
en de efficiëntie van de bedrijfsvoering. Dit zijn operationele zaken waarvoor de
directie en raad van commissarissen in de eerste plaats verantwoordelijk zijn.
Zoals aangegeven in reactie op Kamervragen met betrekking tot het centraal beveiligingssysteem
heeft de directie van Schiphol mij eerder bericht dat uit observaties blijkt dat er
ruimte is voor verbetering op het gebied van asset- en contractmanagement.1 Vervolgens heeft Schiphol onafhankelijk onderzoek laten doen naar haar investerings-
en aanbestedingsproces. Dit onderzoek heeft bevestigd dat Schiphol marktconform inkoopt.
Gegeven de vaak bijzondere omstandigheden waaronder verbouw en nieuwbouw op de luchthaven
plaatsvindt en de bijzondere vereisten ten aanzien van veiligheid, liggen prijzen
wel hoger dan bij een gemiddeld (bouw)project.
Schiphol werkt continu aan de verdere professionalisering en kwaliteit van haar organisatie,
ook op het gebied van aanbestedingen. Ruim 50 procent van de kosten van de luchthavenactiviteiten
is direct gerelateerd aan de infrastructuur (de assets) van Amsterdam Airport Schiphol.
Schiphol is begin 2013 begonnen met het programma «Asset Wise!». Daarmee wil Schiphol
optimale waarde en levensduur uit haar infrastructuur halen, wordt het kostenbewustzijn
vergroot en wordt veel aandacht besteed aan het beheersen van kosten.
Met betrekking tot het project van de centrale beveiliging verwacht Schiphol (zoals
gepland) op 3 juni over te stappen naar dit systeem. Het totale bouwproject omvat
verschillende deelopleveringen. De eerste deeloplevering heeft plaats gevonden in
2013. Naar verwachting wordt het laatste deel opgeleverd in de eerste helft van 2016.
Dit staat invoering van het centrale beveiligingsproces op 3 juni niet in de weg.
Daarnaast ervaart de aandeelhouder de relatie met de luchthaven als open en constructief.
Dat Schiphol niet open zou staan voor kritiek strookt derhalve niet met mijn ervaring.
De Minister van Financiën,
J.R.V.A. Dijsselbloem