nr. 31
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN BINNENLANDSE ZAKEN EN KONINKRIJKSRELATIES
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 19 januari 2010
In het AO van 13 mei 2009 (TK 27 859, nr. 23) over de modernisering
van de GBA heb ik toegezegd u te zullen informeren over:
– de uitkomsten van het onderzoek naar de positionering van de Burgerzakenysteem-Kern;
– de aanbestedingsstrategie van het programma Modernisering GBA.
Over beide onderwerpen heb ik in december 2009 bestuurlijk overlegd met
de VNG en de NVVB. De betreffende beslisdocumenten zijn bij deze brief gevoegd.1
Naar aanleiding van het gevoerde overleg bericht ik u als volgt.
Positionering BZS-K
In het Bestuurlijk Akkoord Modernisering GBA van 5 maart 2009 is
afgesproken dat naar de positionering van de Burgerzakensysteem-Kern nader
onderzoek zou worden gedaan. In oktober 2009 heeft de stuurgroep Modernisering
GBA aan Atos Consulting opdracht gegeven om dit onderzoek uit te voeren. Op
basis van dit onderzoek en het advies van de stuurgroep Modernisering GBA
daarover is in gezamenlijk overleg met de VNG en de NVVB besloten dat er één
landelijke bron met Burgerzakensysteem-Kern (BZS-K) en GBA-Verstrekkingen
(GBA-V) komt voor per gemeente opgeslagen gegevens van de basisregistratie
personen. De gemeenten houden hierin de persoonsgegevens van hun inwoners
bij.
Om de overgang naar dit centrale systeem makkelijk te laten verlopen,
stelt het ministerie een lokale versie van BZS-K voor gemeenten beschikbaar.
De gemeenten zijn en blijven als bronhouder verantwoordelijk voor de GBA.
Met een centraal systeem behoort 7x24 uur plaatsonafhankelijke dienstverlening
in de toekomst tot de mogelijkheden. Daarnaast vereenvoudigt een centraal
systeem het behalen optimale gegevenskwaliteit en biedt het gemeenten zicht
op kostenbesparingen.
Aanbestedingsstrategie
Voor het afronden van GBA-Verstrekkingen en het realiseren van het Burgerzakensysteem-Kern –
met inbegrip van architectuur, ontwerp, ontwikkeling, testen en overdracht
naar beheer – zal het programma een openbare Europese aanbesteding starten
voor een nieuwe raamovereenkomst met maximaal acht partijen. Deze raamovereenkomst
zal gelden voor een periode van twee jaar (2010–2012) met de optie om
te verlengen tot 2015. Er is gekozen voor acht partijen om ruimte te bieden
aan een mix van bestaande en nieuwe leveranciers met kennis van de gemeentelijke
processen en e-overheid. De opdrachten binnen deze raamovereenkomst zullen
per onderdeel of een logische combinatie van onderdelen, ook wel bouwstenen
genoemd, in de vorm van minitenders worden uitgezet.
Elke bouwsteen wordt uitgevraagd bij alle leveranciers binnen deze raamovereenkomst.
Deze leveranciers leveren de resultaten van de bouwstenen aan het programma
mGBA op. Om vast te stellen of de bouwsteen naadloos past in het geheel, wordt
een test- en acceptatieomgeving ingericht onder de titel «Modernodam».
In deze omgeving wordt de werking van het moderne GBA-stelsel binnen de e-overheid
uitgetest.
Om optimaal gebruik te maken van de kennis van marktpartijen, wordt er
een expertplatform ingericht waarin alle leveranciers binnen deze raamovereenkomst
zitting hebben en samenwerken.
Tot slot
Met deze twee besluiten zijn de bestuurlijke voorwaarden voor het realiseren
van het programma mGBA vervuld. De uitvoering van het programma verloopt volgens
planning en de komende maanden zullen de eerste concrete resultaten voor verbeteringen
van GBA-Verstrekkingen worden opgeleverd. Over de verdere voortgang van het
programma mGBA wordt u zoals toegezegd geïnformeerd in het kader van
rapportage Grote ICT-projecten.
De staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
A. Th. B. Bijleveld-Schouten