Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 18 oktober 2019
Inleiding
Bij het gebruik van een start- en landingsbaan door gevechtsvliegtuigen moet met het
oog op de veiligheid aan het begin en aan het einde van de baan een vliegtuigafreminstallatie
(VAI) geïnstalleerd zijn. De huidige VAI’s dateren van 1985. Het gaat om 14 VAI’s,
die in 2026 het einde van hun functionele levensduur bereiken en daarom moeten worden
vervangen. De nieuwe VAI’s dienen geschikt te zijn voor alle jachtvliegtuigen, waaronder
de F-35. Hiervoor is wereldwijd slechts één type gecertificeerd. Daarmee is dit het
enige geschikte systeem.
Om de behoeftestelling zorgvuldig uit te werken is bij de beoogde leveranciers tweemaal
informatie ingewonnen. Vervolgens is voor het materieel een aanbesteding begonnen.
Daarop is één inschrijving ontvangen die aan de eisen voldeed.
Financiën
Een vliegtuigafreminstallatie bestaat uit een kabel met een motor die de kabel strak
trekt (de materieelcomponent) en een behuizing als onderdak voor de motor (de vastgoedcomponent).
Het aanvankelijk geraamde budget bedroeg € 20,7 miljoen. De materieelcomponent moest
worden aanbesteed en de behuizing moest verder worden uitgewerkt. Dit is gepaard gegaan
met een kostenstijging die als volgt is opgebouwd:
-
– kostenstijging materieelcomponent: € 11,7 miljoen,
-
– nog niet opgenomen kosten BTW: € 3,1 miljoen,
-
– kostenstijging vastgoedcomponent: € 8 miljoen.
Dit resulteert in een kostenstijging van € 22,8 miljoen. Met enkele kleine restposten
voor een risicoreservering en voor onvoorziene uitgaven komt het totaal benodigde
budget nu op € 44,4 miljoen, boven de DMP-grens van € 25 miljoen. Dit nieuwe bedrag
is ingepast in de Defensiebegroting. Omdat er slechts één geschikt systeem en één
aanbieder is en de offerteprijs vastligt, noem ik de bedragen in deze brief en niet,
zoals gebruikelijk, in een commercieel-vertrouwelijke bijlage.
Toelichting
De prijsstijging van het VAI, het belangrijkste onderdeel uit de materieelcomponent,
heeft zich voorgedaan tussen het opstellen van de behoefte in 2016 en de daadwerkelijke
inschrijving in 2019. De prijsstijging van de vastgoedcomponent komt voort uit de
eis dat de VAI wordt ondergebracht in een ondergrondse kelder in plaats van in een
klein gebouw bovengronds. Die verandering komt voort uit gewijzigde wet- en regelgeving
van de EASA, de European Union Air Safety Agency. De bestaande locaties van de VAI
kunnen niet worden gebruikt, zo blijkt uit de informatie van de leverancier.
Tot slot is op advies van de leverancier besloten tot een verzwaring van de spanningsvoorziening
op enkele velden, zodat de VAI kan worden aangesloten op het vaste net van de vliegbases
en er geen aggregaat nodig is.
Het tijdpad is bijgesteld en gekoppeld aan het onderhoudsprogramma voor de start-
en rolbanen, om de overlast op de velden zoveel mogelijk te beperken. Het tijdpad
voorziet in een tijdige vervanging, voordat het einde van de levensduur in 2026 wordt
bereikt.
Om tijdig realisatie mogelijk te maken binnen de voorgestelde financiële kaders is
gunning van de materieelcomponent op korte termijn noodzakelijk, aangezien de gestanddoeningstermijn
van de offerte afloopt op 30 november 2019. Ik verzoek de Kamer deze brief te behandelen
in het komende WGO-overleg van 30 oktober 2019, zodat de bestelling nog op basis van
de genoemde offerteprijs kan worden geplaatst.
De Staatssecretaris van Defensie,
B. Visser