Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 30 november 2018
Hierbij bied ik u de digitale transport strategie goederenvervoer aan1. De strategie bevat het lange termijnplan van het Ministerie van Infrastructuur en
Waterstaat om samen met andere ministeries en bedrijven optimaal te kunnen profiteren
van de mogelijkheden die digitalisering aan het goederenvervoer biedt. De strategie
is met actieve betrokkenheid van de Topsector Logistiek en in afstemming met overheden,
bedrijven en belangenorganisaties tot stand gekomen.
De onderhavige digitale transport strategie goederenvervoer is aangekondigd in de
nationale digitaliseringsstrategie2. Op 9 mei 2018 informeerde ik de Tweede Kamer per brief om de digitale transport
strategie te beschouwen als een opvolgende fase na realisatie van de door EU-wetgeving
verplichte digitalisering van rapportageverplichtingen in de zeescheepvaart – het
Maritieme Single Window – dat op Nederlands initiatief is uitgebouwd met Douane luchtvaartdata3.
De doelstellingen van de strategie zijn de volledige en gestroomlijnde digitalisering
van multimodaal goederenvervoer en een toekomstbestendige digitale infrastructuur
voor een vlot, veilig en duurzaam goederenvervoer in Nederland en met onze handelspartners.
Dit raakt aan de beleidsontwikkeling en de toezicht-, handhaving- en inspectietaken
van de overheden en het faciliteert de digitalisering van alle bedrijven in goederenvervoer.
Mijn inzet is ook dat alle bedrijven in goederenvervoer moeten kunnen profiteren van
de kansen die digitalisering biedt.
Om de doelstellingen van de strategie te bereiken zullen de huidige knelpunten die
volledige digitalisering van goederenvervoer belemmeren moeten worden opgelost. De
digitale transport strategie identificeert daartoe een ambitieus 10 jaar traject –
een marathon – waar ik samen met andere overheden, bedrijven en wetenschap concrete
stappen wil zetten om de doelstellingen te bereiken. In dit traject zijn de realisatie
van papierloos transport, één overheidsplatform voor goederenvervoer en de ontwikkeling
van basis data delen infrastructuur als mijlpalen geïdentificeerd. Dit moet leiden
tot structurele en duurzame innovaties in de multimodale transportketen.
In 2019 zal ik u een implementatieplan presenteren ter uitvoering van de strategie.
De uitvoering zal worden gebaseerd op samenwerking die vanuit de beginselen van tweerichtingsverkeer
en betrokkenheid tussen overheden en marktpartijen wordt vormgegeven. Daarbij wordt
voortgebouwd op de ervaringen opgebouwd in de Topsector Logistiek en andere programma’s.
De mogelijkheden en knelpunten van bedrijven, vooral MKB, worden daarbij ingebracht.
Op een toegankelijke wijze zullen zoveel mogelijk partijen moeten worden betrokken.
Daarbij zullen ook concrete voorbeelden op de agenda staan hoe effectief gebruik te
maken van digitalisering, «learning by doing» en praktische voorbeelden hoe een basis
data infrastructuur kan werken en daarvan te profiteren. De samenwerking zal idealiter
nationaal en grensoverschrijdend moeten plaatsvinden.
Over de voortgang van de uitvoering zult u periodiek worden gerapporteerd.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga