Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 9 oktober 2012
Uw commissie heeft mij verzocht opheldering te geven over de stand van zaken van de
bereikbaarheid van de site werk.nl en hoe deze bereikbaarheid in de toekomst wordt
verbeterd. Uw commissie heeft mij daarnaast verzocht om opheldering te geven over
de maatregelen om het aantal mismatches van banen via de site werk.nl terug te dringen
en om inzicht te geven over andere zaken, die mis gaan met de internetsite.
UWV staat voor de majeure operatie om de fysieke dienstverlening om te vormen tot
een voornamelijk digitale dienstverlening in 2015. Werk.nl wordt het belangrijkste
communicatiekanaal tussen UWV en de werkzoekenden en werkgevers. Deze site is over
het algemeen 24 uur per dag online1 en slechts een beperkt aantal uren per maand niet beschikbaar, meestal als gevolg
van onderhoudswerkzaamheden. Werk.nl wordt maandelijks ruim 2,5 miljoen maal bezocht.
Tot mijn spijt is het UWV eind september geconfronteerd met een netwerkstoring. Alle
systemen van UWV WERKbedrijf (waaronder werk.nl) vielen daarbij uit, met als gevolg
dat klanten hiervan hinder ondervonden. Het UWV heeft onmiddellijk een crisisteam
ingesteld dat dag en nacht doorgewerkt heeft om de storing te verhelpen. Dit crisisteam
heeft goed gefunctioneerd, waardoor de storing uiteindelijk op zondag 30 september
is verholpen en alle systemen weer in de lucht waren. In de dagen daarna was nog enige
tijd sprake van storing en een achterblijvende performance, deels veroorzaakt door
een grote toestroom van gebruikers.
Gedurende de storing zijn klanten doorverwezen naar het KCC (klantcontact-centrum),
dat hiervoor zaterdag en zondag geopend was van 8.00 – 20.00 uur. Klanten konden hun
gegevens telefonisch doorgeven, waarna het KCC zorgde voor registratie. Coulance wordt
betracht indien dit aan de orde is bij bijvoorbeeld de datum van aanvraag voor een
uitkering. Zaterdag is het KCC 1 200 keer gebeld en zondag 600 keer. Klanten bleken
tevreden over de dienstverlening.
Het UWV optimaliseert in een doorlopend proces de digitale dienstverlening. Dat geldt
zeker ook voor het zoeken en vinden van vacatures en CV’s. Het systeem van zoeken
en vinden werkt, maar er wordt nog voortdurend gewerkt aan verbeteringen. In juli
zijn in het systeem wijzigingen aangebracht in de wijze waarop de matching van CV’s
en vacatures plaatsvindt, waardoor de matching preciezer wordt. Het gemiddelde aantal
matchresultaten per zoekopdracht is daardoor gedaald, maar nog steeds voldoende. Uit
eigen analyse van het UWV is gebleken dat het percentage mismatches beduidend is teruggelopen.
Nog voor het einde van het jaar zal het UWV het zoeken en vinden van CV’s en vacatures
op een andere leest schoeien. De werkzoekende en de werkgever maken dan zelf een zoekprofiel
aan en bepalen zelf de zoektermen, op basis waarvan vervolgens gematcht wordt. UWV
vervult dan een meer faciliterende rol.
Ik laat mij voortdurend informeren over de ontwikkeling van de digitale dienstverlening
en heb er vertrouwen in dat deze geleidelijk verbetert. Wijzigingen te snel doorvoeren
brengt afbreukrisico’s met zich. Die wil ik voorkomen. Om werkzoekenden meer tijd
te geven om te wennen aan digitale dienstverlening, heeft de minister onlangs een
bedrag van 30 miljoen euro extra beschikbaar gesteld aan het UWV.
Verstoringen in digitale dienstverlening – ook bij het UWV – zijn nooit helemaal uit
te sluiten. Wel is het van belang dat het UWV de overlast voor haar klanten tot een
minimum beperkt. Met de wijze waarop het UWV heeft gehandeld bij de storing van eind
september, ben ik van mening dat de klanten van het UWV een adequate alternatieve
dienstverlening is geboden.
De staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,
P. de Krom