26 448 Structuur van de uitvoering werk en inkomen (SUWI)

Nr. 476 BRIEF VAN DE MINISTER VAN SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 15 mei 2012

Hierbij doe ik u, mede namens de staatssecretaris, de jaarverslagen 2011 van UWV, de SVB en de RWI en de meerjarenbeleidsplannen 2013–2017 van UWV en de SVB toekomen.1 De besluiten tot vaststelling van de jaarrekeningen 2011 zijn goedgekeurd. In deze brief informeer ik u over ons oordeel over de verslagen. Tevens maak ik van de gelegenheid gebruik om u te informeren over de stand van zaken ten aanzien van de motie Van den Besselaar (Kamerstukken II, 2011–2012, 33 000-XV, nr. 50).

UWV

2011 was voor UWV een turbulent jaar. Naast de in het jaarplan 2011 afgesproken activiteiten heeft UWV voorbereidende maatregelen genomen om de afgesproken taakstellingen te kunnen realiseren. Er is een breed pakket aan maatregelen in gang gezet op het gebied van onder meer efficiency en vereenvoudigingen in wet- en regelgeving, waaronder het Redesign Werkbedrijf. Daarbij komt dat in de laatste maanden van 2011 de oplopende werkloosheid de prestaties van het UWV onder druk heeft gezet. Desalniettemin heeft UWV goede prestaties neergezet.

In 2011 zijn op vrijwel alle resultaatgebieden de in het jaarplan 2011 afgesproken prestaties geleverd. De UWV-brede rechtmatigheid van de uitkeringsverstrekking lag in 2011 voor het eerst boven de norm van 99%. De tijdigheid van de eerste betaling van uitkeringen voldeed, evenals voorgaande jaren, over de gehele linie aan de afgesproken normen. Mede dankzij de inspanningen van UWV vonden het afgelopen jaar 271 400 mensen een baan, waaronder 35 000 langdurig werklozen en 8 200 mensen met een arbeidsbeperking. De uitstroom uit de Ziektewet lag nog iets onder de streefwaarde. Het aandeel werkenden in de Ziektewet na dertien weken ziekte is echter gestegen naar 10%, dit is meer dan de streefwaarde van 6,5%.

Het jaarverslag van UWV biedt inzicht in zowel de aard van de dienstverlening aan werkzoekenden door UWV als de ervaring van de klanten met deze dienstverlening. Hiermee wordt voldaan aan de toezegging tijdens het algemeen overleg armoede- en schuldenbeleid van 4 april jl. Zo waardeerden uitkeringsgerechtigden de dienstverlening van UWV in 2011 met het rapportcijfer 7,0. Werkgevers gaven UWV het rapportcijfer 6,3. Beide scores zijn gelijk aan de voor 2011 afgesproken norm. De tevredenheid van werkzoekenden over de gezamenlijke dienstverlening van UWV en gemeenten is gedaald ten opzichte van 2010 en ligt met een score van 6,3 onder de norm van 7,0. Mogelijke verklaringen hiervoor zijn de veranderende dienstverlening (van fysiek naar digitaal) en de impact die dit heeft op zowel werkzoekenden als werknemers van het UWV Werkbedrijf. Gezien de met het Redesign UWV Werkbedrijf ingezette lijn naar meer complementaire dienstverlening richting werkzoekenden is deze prestatie-indicator overigens met ingang van 2012 komen te vervallen.

Op 8 mei jl. heeft de Eerste Kamer ingestemd met het wetsvoorstel tot wijziging van de Wet SUWI in verband met aanpassing van de dienstverlening van het UWV aan werkgevers en werkzoekenden. In 2011 heeft UWV hiervoor al de nodige voorbereidingen getroffen. Ik heb inmiddels afspraken gemaakt met UWV om het Redesign UWV Werkbedrijf te monitoren. Uw Kamer wordt hierover de komende jaren geïnformeerd bij het aanbieden van de jaarverslagen van UWV. Daar waar het de samenwerking tussen UWV en gemeenten betreft, heeft de staatssecretaris afspraken gemaakt met de Programmaraad (samenwerkingsverband tussen UWV, VNG en Divosa) over de monitoring.

Ten aanzien van de motie Van den Besselaar, waarin de regering wordt verzocht te bewerkstelligen dat UWV alle noodzakelijke gegevens van werkzoekenden online openstelt voor uitzendbureaus en werkgevers voor het invullen van openstaande vacatures, kan ik u het volgende melden. Met name de beschikbaarheid van gegevens van WWB-gerechtigden laat te wensen over. De staatssecretaris heeft deze motie daarom besproken in het bestuurlijk overleg met de VNG. De VNG zal via de Programmaraad aan een oplossing werken. Uw Kamer wordt hierover geïnformeerd bij de aanbieding van het jaarverslag 2012.

Bij de aanbieding van de jaarplannen 2012 van de SUWI-organisaties heb ik toegezegd u nader te informeren over de resultaten en de praktijk van de toepassing van het passend werkaanbod. Doelstelling is dat UWV jaarlijks aan 5 000 werkzoekenden die langer dan één jaar werkloos zijn een intensieve begeleiding geeft en een passend werkaanbod doet, ongeacht het opleidingsniveau en loon. Uit het jaarverslag van UWV blijkt dat dit doel behaald is: 6 047 werklozen kregen in 2011 een passend werkaanbod. Bij 3 477 klanten leidde dit tot een baan. Indien het passend werkaanbod niet tot een baan leidde, heeft UWV beoordeeld of er een maatregel aan de klant opgelegd diende te worden. Ook de komende jaren zal UWV ten minste 5 000 werkzoekenden een passend werkaanbod doen. UWV rapporteert hierover in de jaarverslagen.

Tijdens de begrotingsbehandeling van het ministerie van SZW heeft het lid De Jong (PVV) een motie ingediend over de startersregeling WW, zoals die door UWV wordt uitgevoerd. De motie is op 20 december 2011 aangenomen. Anders dan in de planningsbrief 2012 (brief van 10 februari 2012, met kenmerk BO/2012/2259) aangekondigd, kom ik, in verband met nadere ontwikkeling van de werkwijze bij UWV in het kader van het «Redesign» en het wetsvoorstel voor de nieuwe startersregeling in de WW, op een later moment terug op deze motie.

SVB

Ook voor de SVB was 2011 een intensief jaar. Er is gestart met de voorbereiding van de maatregelen op het gebied van efficiency en wet- en regelgeving, die nodig zijn om de taakstellingen te kunnen realiseren.

In 2011 zijn wederom de overeengekomen prestaties geleverd. De gerealiseerde rechtmatigheid van de uitvoering van alle wetten samen is 99,9%. Ook voldoet SVB volledig aan de normen van tijdige uitkeringsverstrekking van alle wetten (AOW, AKW, Anw, AIO, TOG en TAS). De SVB heeft circa 281 000 aanvragen AOW en 213 000 aanvragen AKW afgehandeld. In 2011 is de 3 miljoenste AOW-er geregistreerd.

Het veranderprogramma SVB Tien heeft onder meer tot doel de dienstverlening aan de klant verder te verbeteren. In 2011 is een start gemaakt met de ontwikkeling van een nieuw en integraal ICT-systeem en in het bijzonder de ondersteuning van de regelingen in het Kinddomein en Vrijwillig Verzekeren in het kader van de AOW. In de dienstverlening van de SVB staan een aantal principes centraal. Transparant, eenvoudig, persoonsgebonden, integraal en efficiënt, zowel voor de burger als de overheid. SVB automatiseert waar het kan en biedt maatwerk waar het moet. Dat burgers voor toekomstige aanspraken inzicht krijgen in opgebouwde AOW-rechten via mijnpensioenoverzicht.nl en MijnSVB.nl is een belangrijk resultaat van het programma Verzekeren dat de SVB eind 2011 heeft afgesloten.

RWI

Naast de reguliere werkzaamheden, stond het jaar 2011 in het teken van het voornemen van het kabinet om de RWI per 1 juli 2012 op te heffen als publiekrechtelijk rechtspersoon met een wettelijke taak. Ik waardeer de inspanningen die de RWI zelf in dit kader heeft verricht.

De minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, H. G. J. Kamp


X Noot
1

Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer.

Naar boven