Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2014-2015 | 25657 nr. 199 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2014-2015 | 25657 nr. 199 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 4 augustus 2015
Met deze brief kom ik tegemoet aan mijn toezegging om de Kamer periodiek te infomeren over de voortgang van de invoering van het trekkingsrecht pgb. Allereerst ga ik in op de stand van zaken ten aanzien van het betalen van zorgverleners door de SVB. Dit laat, in lijn met mijn vorige rapportage, een stabiel beeld zien. Daarna schets ik op welke wijze deze zomer wordt gewerkt aan verbetering en herstel van het systeem van trekkingsrechten. Hierover vindt op 3 september a.s. breed bestuurlijk overleg plaats. In mijn volgende rapportage zal ik u over de uitkomsten daarvan informeren.
In mijn brieven van 18 mei jl. (Kamerstuk 25 657, nr. 170) en 29 juni jl. (Kamerstuk 25 657, nr. 185) heb ik de Kamer geïnformeerd over de behaalde resultaten in het kader van de motie van het lid Pia Dijkstra (Kamerstuk 25 657, nr. 152). Dit beeld is geactualiseerd met bijgesloten voortgangsrapportage «Marsroute 15 mei»1, die ik op 29 juli jl. van de SVB heb ontvangen. Op basis van dit actuele beeld concludeer ik dat de resultaten stabiel blijven. De resultaten zijn op 19 juli jl. als volgt:
• Uitbetalingen: de tijdigheid van uitbetalingen van declaraties is op de volgende twee manieren vastgesteld:
○ Van de betaalbaar gestelde declaraties is door de auditdienst van de SVB gekeken wanneer deze bij de SVB zijn binnengekomen: 96% van alle declaraties die vanaf 1 april betaalbaar zijn gesteld, is binnen 10 werkdagen na binnenkomst betaald. De overige 4% is na 10 werkdagen betaald.
○ Van de bij de SVB binnengekomen declaraties is gekeken wanneer deze betaalbaar zijn gesteld: 95% van alle binnengekomen urendeclaraties in de periode van 22 juni tot en met 19 juli is tijdig betaalbaar gesteld. Bij 5% van de declaraties is meer tijd nodig voor de afhandeling.
Over de maand juni heeft de SVB 83.720 maandloners uitbetaald. Bij 3,6% van de maandbetalingen heeft de SVB de betaling afgekeurd, vanwege onvoldoende budget of overschrijding van het maximumtarief.
• Werkvoorraad: op 19 juli jl. bestond de werkvoorraad uit 23.471 openstaande declaraties, waarvan 15.607 declaraties (67%) na 1 juli zijn binnengekomen en naar verwachting voor het grootste deel binnen 10 werkdagen kunnen worden uitbetaald. Voor de overige 7.864 declaraties die de SVB voor 1 juli jl. heeft ontvangen (33%) geldt dat 3.817 declaraties via een spoedbetaling zijn betaald en bij 3.223 declaraties nog moet worden vastgesteld of daar sprake is van een inmiddels verrichte spoedbetaling. Ten slotte zijn er nog 824 declaraties die betrekking hebben op het verantwoordingsvrije bedrag.
• Urgente betalingen: de SVB geeft aan dat in de afgelopen 4 weken 92,8% van de meldingen van Per Saldo binnen 3 werkdagen is betaald. Bij Per Saldo is in juli het aantal meldingen betreffende betalingsproblemen (wederom) afgenomen naar circa 15 meldingen per dag. Daarnaast komen bij Per Saldo dagelijks circa 10 meldingen binnen over onjuiste of onvolledige gegevens in het dossier. Bij de Helpdesk Zorgaanbieders zien we ook een dalende trend. Hier melden zich circa 2 zorginstellingen per dag.
• Bereikbaarheid van de SVB: in de periode van 1 tot en met 19 juli heeft de SVB ruim 35.000 telefoontjes verwerkt met een gemiddelde wachttijd van 9 seconden. Daarmee is de bereikbaarheid conform afspraak en verder verbeterd.
Verbetering en vereenvoudiging van het systeem van trekkingsrechten is belangrijk om voor de budgethouders en zorgverleners tot een solide pgb te komen. Daarbij vinden betalingen op tijd plaats, doet iedere ketenpartij wat hij/ zij moet doen en beschikken budgethouders over de juiste informatie om eigen regie te kunnen voeren. De noodzaak tot verbetering en vereenvoudiging is besproken tijdens een overleg met alle betrokken ketenpartners, Per Saldo en BVKZ op 7 juli jl. Alle partijen onderschrijven het belang van een gezamenlijk gedragen verbeteragenda en zijn bereid deze gezamenlijk op te stellen. Hiervoor zijn deze zomer een aantal verdiepingssessies georganiseerd. In deze bijeenkomsten worden de verbetervoorstellen uit het bijgevoegde KPMG-onderzoek2 en de verbetervoorstellen van Per Saldo en BVKZ nader getoetst op de gevolgen voor de budgethouder, de uitvoering, de haalbare invoeringsdata, rechtmatigheid en betalingen. Voor het KPMG-rapport zijn diverse aannames gedaan over de kosten, doorlooptijd en haalbaarheid van verbetervoorstellen. Deze aannames zullen nader worden getoetst. Verder dient er nog nader uitgewerkt te worden welke concrete stappen hierbij gezet kunnen en zullen worden. Bij deze uitwerking worden tevens de motie van het lid Voortman en het Actal-onderzoek over het verminderen van de regeldruk bij pgb’s van 22 december 2014 betrokken.3 Besluitvorming over de verbeteragenda zal plaatsvinden in het bestuurlijk overleg van begin september. Ik zal uw Kamer hierover uiterlijk in de tweede week van september informeren.
Zoals aangegeven in het algemeen overleg van 1 juli jl. is het herstel primair gericht op het zorgdragen voor een stabiel systeem van trekkingsrechten op 1 januari 2016. Dit omvat een goede afsluiting van 2015 en de jaarovergang van 2015 naar 2016. Om dit doel te bereiken stellen de ketenregisseurs een stappenplan op. Onderdeel van dit stappenplan is het prioriteren van de nu lopende herstelacties. Daarbij wordt voor elke actie uit het herstelplan bekeken of deze bijdraagt aan een stabiel systeem, noodzakelijk is om de tijdige uitbetaling van declaraties en maandloners te kunnen blijven garanderen en of deze actie nodig is gelet op de verbeteragenda. Dit vanuit het principe dat herstelacties niet ten koste mogen gaan van betalingen aan zorgverleners. Ook wordt in dit stappenplan, in overleg met alle betrokken partijen, een voorstel uitgewerkt hoe om te gaan met de herindicaties die vanaf de zomer een grote inspanning van alle ketenpartijen zullen vergen. Hierbij wordt de motie van de leden Dik-Faber en Pia Dijkstra betrokken4. Besluitvorming over dit stappenplan zal ook plaatsvinden in het bestuurlijk overleg van begin september.
Ik zal de Kamer uiterlijk in de tweede week van september informeren over de uitkomsten van de werkzaamheden die deze zomermaanden worden uitgevoerd. In deze brief zal onder meer worden ingegaan op de contouren van de compensatieregeling, de verbeteragenda en het stappenplan om te komen tot een stabiel systeem van trekkingsrechten.
De Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, M.J. van Rijn
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-25657-199.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.