25 295 Infectieziektenbestrijding

Nr. 1815 BRIEF VAN DE MINISTER VAN VOLKSGEZONDHEID, WELZIJN EN SPORT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 7 maart 2022

Hierbij reageer ik op het verzoek van de vaste Kamercommissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport van 4 februari 2022 om een spoedige reactie te geven op het bericht «Met corona aan het werk: ook positief geteste zorgmedewerkers ingezet in ziekenhuizen».

Tevens ga ik in op het aanvullend verzoek van de fractie van JA21 en het lid Omtzigt om te horen hoe dit zich verhoudt tot het feit dat de regering vasthoudt aan 2G wetgeving en 3G wetgeving, die bedoeld zijn om zo min mogelijk besmettelijke personen in het publiek te hebben.

Het expertiseteam infectiepreventie van De Federatie Medisch Specialisten (FMS) heeft een leidraad ontwikkeld voor de inzet van zorgmedewerkers in het ziekenhuis (zie bijlage)1. In deze leidraad staat dat het inzetten van positief geteste medewerkers in extreme situaties kan worden overwogen. In de leidraad zijn randvoorwaarden opgenomen voor de inzet van positief geteste medewerkers in geval van zogenoemde «dreigende zorg collaps». Zorginstellingen zijn wettelijk verplicht om onder alle omstandigheden (dus ook bij een crisis) zorg te blijven verlenen en zich voor te bereiden om de continuïteit van zorgverlening te waarborgen. Deze leidraad helpt om lokaal in extreme situaties een risicoafweging te maken die passend is bij de situatie. Verder schrijft de leidraad voor aan welke voorwaarden moet worden voldaan om over te gaan tot de inzet van positief geteste medewerkers (zoals het continu dragen van chirurgisch mondneusmasker type IIR).

De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) heeft kennisgenomen van de leidraad. Ik heb er in navolging van de IGJ vertrouwen in dat zorgaanbieders de afweging tussen continuïteit van zorgverlening en de risico’s van de inzet van positief geteste medewerkers op een verantwoorde manier maken. Ook heb ik er vertrouwen in dat zorgaanbieders de alternatieven voor de inzet van besmettelijke medewerkers eerst maximaal benutten en indien er toch positief geteste medewerkers moeten worden ingezet, adequate risicobeheersmaatregelen worden getroffen. De IGJ kan een Raad van Bestuur van een ziekenhuis achteraf vragen uitleg te geven over welke afwegingen zijn gemaakt en welke maatregelen zijn getroffen.

De leidraad van de FMS geldt alleen voor ziekenhuizen bij een zogenaamde dreigende zorgcollaps. Deze leidraad geldt dus voor uitzonderlijke situaties.

Het kabinetsbeleid is erop gericht de zorg toegankelijk te houden voor iedereen. In dat kader acht het kabinet het verstandig te kunnen beschikken over een aantal instrumenten om afhankelijk van de epidemiologische en de maatschappelijke situatie te kunnen inzetten. Het toepassen van coronatoegangsbewijzen kan een onderdeel uitmaken van de maatregelen die genomen worden om het COVID-19 virus te beheersen. In de stand van zakenbrief van 15 februari jl. heb ik toegelicht hoe het kabinet aankijkt tegen het inzetten van coronatoegangsbewijzen (Kamerstuk 25 295, nr. 1775). In deze brief heb ik ook aangegeven het wetsvoorstel dat de mogelijkheid biedt om een coronatoegangsbewijs in te zetten dat uitsluitend gebaseerd is op vaccinatie of herstel (2G) in te trekken.

De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, E.J. Kuipers


X Noot
1

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl

Naar boven