24 804 Veiligheidsbeleid Burgerluchtvaart

25 295 Infectieziektenbestrijding

Nr. 119 BRIEF VAN DE MINISTERS VOOR MEDISCHE ZORG EN VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 13 maart 2020

Op 12 maart 2020 heeft het RIVM een Outbreak Management Team (OMT) bijeen geroepen over de situatie rondom de COVID-19-uitbraak. Het OMT heeft met betrekking tot het vliegverkeer geadviseerd om de mogelijkheden te onderzoeken om vluchten uit gebieden waar een uitbraak van COVID-19 heeft plaatsgevonden te schrappen om zo import van het virus te voorkomen.

Na zorgvuldige afweging heeft het kabinet, op voordragen van de Minister van Medische Zorg en Sport, besloten dat er sprake is van een zodanige crisissituatie dat het wenselijk is om restricties aan het vliegverkeer op te leggen. Deze restricties gaan in op 13 maart 2020 om 18.00 uur lokale Nederlandse tijd met inwerkingtreding van de bijgevoegde regeling van de Minister van Infrastructuur en Waterstaat. De regeling geldt tot 27 maart 2020, 18:00 uur lokale Nederlandse tijd, tenzij de Minister van IenW voor dat tijdstip tot verlenging van de regeling heeft besloten. We monitoren wat de impact is voor Nederlandse reizigers in die landen. In dringende situaties wordt, zoals gebruikelijk, consulaire bijstand geboden.

De Regeling tijdelijk verbod burgerluchtvaart luchtruim Nederland in verband met COVID-19-virus bevat een verbod voor luchtverkeer met passagiers met luchthavens op Nederlands grondgebied als bestemming. Het verbod geldt voor het luchtverkeer afkomstig uit China1, Zuid-Korea, Italië en Iran.

Het tijdelijk vliegverbod heeft tot doel om de verspreiding van het COVID-19-virus afkomstig uit hoog risicolanden naar Nederland tegen te gaan ter bescherming van de volksgezondheid. De landen waarop het verbod betrekking heeft is op basis van de inzichten vanuit het RIVM tot stand gekomen.

Het vliegverbod heeft geen gevolgen voor vracht. Het vliegverbod kan er echter wel toe leiden dat de capaciteit voor vrachtvervoer tussen Nederland en de betreffende landen afneemt, omdat reguliere passagiersvluchten met vracht in het ruim niet meer kunnen worden uitgevoerd. Omdat Schiphol een belangrijke hubfunctie heeft binnen Europa heeft dit Europese effecten. In het bijzonder is het van belang dat de beschikbare capaciteit voor medisch noodzakelijke transporten en transporten voor andere vitale processen op peil blijft. Dit betreft goederen zoals medicijnen, grondstoffen voor medicijnen, (medische) apparatuur, technische onderdelen en hygiëne artikelen.

Om een terugval van vrachtcapaciteit tegen te gaan zal het kabinet de Europese Commissie verzoeken om toe te staan dat Nederland luchtvaartmaatschappijen financieel kan compenseren om te blijven vliegen met passagiersvliegtuigen zonder passagiers met alleen vracht in het ruim. Het kabinet wil dit kunnen doen indien dit nodig blijkt voor de genoemde medisch noodzakelijke transporten en transporten voor andere vitale processen.

In het lopende winterseizoen tot en met 28 maart 2020 zijn voldoende slots beschikbaar in de slotpool die door vrachtmaatschappijen kunnen worden benut. Slotcapaciteit is daarmee geen belemmerende factor – voor het winterseizoen – voor het eventueel uitvoeren van extra (vracht)vluchten.

De Minister voor Medische Zorg, B.J. Bruins

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, C. van Nieuwenhuizen Wijbenga


X Noot
1

inclusief de speciale administratieve regio Hong Kong

Naar boven