Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 13 maart 2020
Op 12 maart 2020 heeft het RIVM een Outbreak Management Team (OMT) bijeen geroepen
over de situatie rondom de COVID-19-uitbraak. Het OMT heeft met betrekking tot het
vliegverkeer geadviseerd om de mogelijkheden te onderzoeken om vluchten uit gebieden
waar een uitbraak van COVID-19 heeft plaatsgevonden te schrappen om zo import van
het virus te voorkomen.
Na zorgvuldige afweging heeft het kabinet, op voordragen van de Minister van Medische
Zorg en Sport, besloten dat er sprake is van een zodanige crisissituatie dat het wenselijk
is om restricties aan het vliegverkeer op te leggen. Deze restricties gaan in op 13 maart
2020 om 18.00 uur lokale Nederlandse tijd met inwerkingtreding van de bijgevoegde
regeling van de Minister van Infrastructuur en Waterstaat. De regeling geldt tot 27 maart
2020, 18:00 uur lokale Nederlandse tijd, tenzij de Minister van IenW voor dat tijdstip
tot verlenging van de regeling heeft besloten. We monitoren wat de impact is voor
Nederlandse reizigers in die landen. In dringende situaties wordt, zoals gebruikelijk,
consulaire bijstand geboden.
De Regeling tijdelijk verbod burgerluchtvaart luchtruim Nederland in verband met COVID-19-virus bevat een verbod voor luchtverkeer met passagiers met luchthavens op Nederlands grondgebied
als bestemming. Het verbod geldt voor het luchtverkeer afkomstig uit China1, Zuid-Korea, Italië en Iran.
Het tijdelijk vliegverbod heeft tot doel om de verspreiding van het COVID-19-virus
afkomstig uit hoog risicolanden naar Nederland tegen te gaan ter bescherming van de
volksgezondheid. De landen waarop het verbod betrekking heeft is op basis van de inzichten
vanuit het RIVM tot stand gekomen.
Het vliegverbod heeft geen gevolgen voor vracht. Het vliegverbod kan er echter wel
toe leiden dat de capaciteit voor vrachtvervoer tussen Nederland en de betreffende
landen afneemt, omdat reguliere passagiersvluchten met vracht in het ruim niet meer
kunnen worden uitgevoerd. Omdat Schiphol een belangrijke hubfunctie heeft binnen Europa
heeft dit Europese effecten. In het bijzonder is het van belang dat de beschikbare
capaciteit voor medisch noodzakelijke transporten en transporten voor andere vitale
processen op peil blijft. Dit betreft goederen zoals medicijnen, grondstoffen voor
medicijnen, (medische) apparatuur, technische onderdelen en hygiëne artikelen.
Om een terugval van vrachtcapaciteit tegen te gaan zal het kabinet de Europese Commissie
verzoeken om toe te staan dat Nederland luchtvaartmaatschappijen financieel kan compenseren
om te blijven vliegen met passagiersvliegtuigen zonder passagiers met alleen vracht
in het ruim. Het kabinet wil dit kunnen doen indien dit nodig blijkt voor de genoemde
medisch noodzakelijke transporten en transporten voor andere vitale processen.
In het lopende winterseizoen tot en met 28 maart 2020 zijn voldoende slots beschikbaar
in de slotpool die door vrachtmaatschappijen kunnen worden benut. Slotcapaciteit is
daarmee geen belemmerende factor – voor het winterseizoen – voor het eventueel uitvoeren
van extra (vracht)vluchten.
De Minister voor Medische Zorg,
B.J. Bruins
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga