24 557 Kansspelen

Nr. 147 BRIEF VAN DE MINISTER VOOR RECHTSBESCHERMING

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 23 april 2018

De Kansspelautoriteit (hierna: de Ksa) heeft in 2017 aan mijn ambtsvoorganger een brief gestuurd met inbreng voor wet- en regelgeving en beleid (zie de bijlage1).2 Met deze brief aan uw Kamer reageer ik hierop. Mijn reactie heeft langer op zich laten wachten dan voorzien was, omdat op een aantal onderwerpen nog nadere gedachtenvorming was vereist. Tevens reageer ik op de brief die de Ksa mij op 6 maart 2018 stuurde, over het onderzoek dat zij uitvoerde naar arcadehallen. Zowel die brief als het onderzoeksrapport stuur ik u als bijlage ter informatie mee3. Verder bied ik u ter kennisgeving de jaarverslagen 2015 en 2016 van de Ksa aan4. Per abuis zijn deze jaarverslagen niet eerder aan u toegezonden.

In de beleids- en wetgevingsbrief 2017 verzoekt de Ksa om aandacht voor drie onderwerpen. Onderstaand bespreek ik deze drie onderwerpen en geef ik aan hoe ik voornemens ben hiermee om te gaan.

1. Speelautomaten

De Ksa verzoekt mij allereerst om de ongunstige neveneffecten van de gedetailleerde en verouderde speltechnische vereisten in de huidige speelautomatenregelgeving weg te nemen. De Ksa geeft aan dat de huidige regelgeving in aanzienlijke mate uit de pas loopt met ontwikkelingen in de speelautomatensector. Zij merkt op dat de louter speltechnische beperkingen onvoldoende zijn om kansspelverslaving tegen te gaan. Tegelijkertijd zou de regelgeving meer ruimte moeten bieden aan innovaties binnen het bestaande aanbod van legale speelautomaten, om hiermee een voldoende aantrekkelijk alternatief te bieden tegen illegaal aanbod, zoals gokzuilen.

Bij de beantwoording van dit verzoek is het onderzoeksrapport over arcadehallen relevant. Dit onderzoek is gestart naar aanleiding van een toezegging van mijn ambtsvoorganger aan uw Kamer om het kermisregime en de van toepassing zijnde wetgeving te bezien op correcte naleving en op de effecten op de beleidsdoelstellingen van de kansspelen.

Ik onderschrijf de conclusie van de Ksa dat de regelgeving op het terrein van kansspel- en kermisautomaten modernisering behoeft. Na inwerkingtreding van de wet Kansspelen op afstand zal de zorgplicht van speelautomatenhallen worden uitgebreid, en komt er onder meer een centraal register voor uitsluiting van kansspelen. Dit lost echter niet alle door de Ksa benoemde knelpunten ten aanzien van de speelautomatenregulering op.

In 2018 zal ik daarom in nauw overleg met de Ksa onderzoeken hoe deze knelpunten kunnen worden aangepakt en het speelautomatenstelsel en het kermisregime gemoderniseerd kunnen worden. Ik verwacht u hierover in 2019 te kunnen informeren. Daarmee doe ik eveneens de toezegging gestand die is gedaan bij de evaluatie van de wijziging van het Speelautomatenbesluit 2000.5

Tussentijds houdt de Ksa risicogestuurd toezicht op exploitanten en spreekt deze aan op hun zorgplicht. Daarnaast blijft zij gemeenten voorlichten over hun verantwoordelijkheden, aangezien zij lokaal exploitatievergunningen uitgeven.

2. Promotionele kansspelen

De Ksa verzoekt in haar brief tevens om de huidige gedragscode 2014, waarin promotionele kansspelen worden geregeld, af te schaffen. Dit kan in plaats daarvan in wetgeving worden geregeld. Ook kan de Ksa worden verzocht om in beleidsregels handhavingsbeleid op te stellen.

Op grond van de Wok is het aanbieden van een kansspel zonder vergunning verboden. In overleg met het bedrijfsleven is in 2010 een gedragscode opgesteld (en aangepast in 2014 in overleg met de sector en de Ksa) om promotionele kansspelen toe te staan. Als een bedrijf een kansspel aanbiedt om de eigen producten te promoten, wordt op grond van de gedragscode niet gehandhaafd, mits de bepalingen daaruit worden nageleefd. Anders dan oorspronkelijk met de code bedoeld was, worden promotionele kansspelen voor steeds risicovoller producten ingezet. De Ksa acht dit ongewenst. Daarnaast blijkt de gedragscode in de praktijk tot vragen te leiden bij consumenten en bedrijven.

Ik onderschrijf de door de Ksa geschetste knelpunten. Het door de Ksa voorgestelde alternatief van het opstellen van handhavingsregels leidt ertoe dat op zo kort mogelijke termijn resultaten worden bereikt. Door het handhavingsbeleid te formuleren en kenbaar te maken aan betrokken partijen, wordt er rechtszekerheid geboden aan zowel bedrijven als consumenten.

Ik zal daarom de Ksa verzoeken om handhavingsregels op te stellen op grond waarvan wel of geen handhaving van promotionele kansspelen zal plaatsvinden. De bestaande gedragscode is daarbij het vertrekpunt. De Ksa verwacht in 2019 handhavingsregels te kunnen vaststellen. Nadat de Ksa deze heeft geconsulteerd en vastgesteld, zal ik de gedragscode 2014 intrekken.

3. Samenloop behandeling vergunningaanvragen

De Ksa verzoekt in haar brief tot slot om te bewerkstelligen dat de wetsvoorstellen Kansspelen op afstand en Modernisering speelcasinoregime niet tegelijkertijd in werking treden. Daartoe heeft de Ksa recent een uitvoeringstoets uitgevoerd. De Ksa voorziet dat een volledig gelijktijdige inwerkingtreding een zorgvuldige vergunningverlening belemmert.

Op dit moment ben ik nog in gesprek met de Ksa en het Ministerie van Financiën, over de wijze waarop de processen met betrekking tot de verkoop van Holland Casino en de beoordeling van de vergunningaanvragen van de potentiële kopers ingericht moeten worden. De uitvoerbaarheid door de Ksa weegt hierbij zwaar. Ik zal uw Kamer informeren over de uitkomsten van deze gesprekken.

De Minister voor Rechtsbescherming, S. Dekker


X Noot
1

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl

X Noot
2

Op basis van artikel 7 van het Relatiestatuut Kansspelautoriteit en Ministerie van Veiligheid en Justitie van 5 februari 2016 kan de Ksa mij jaarlijks een brief met inbreng voor wet- en regelgeving en beleid sturen.

X Noot
3

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl

X Noot
4

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl

X Noot
5

Kamerstuk 24 557, nr. 54, p. 14–15.

Naar boven