Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2021-2022 | 24095 nr. 558 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2021-2022 | 24095 nr. 558 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 24 februari 2022
Op 2 december 2021 ontving ik van de vaste commissie voor Economische Zaken en Klimaat het verzoek om te reageren op een brief die zij had ontvangen van twee inwoners van Hall (Gelderland). De betreffende inwoners lopen tegen knelpunten aan wat betreft de mobiele netwerkdekking in hun huis. Daardoor komen sms-berichten binnenshuis blijkbaar niet altijd goed door. Testberichten van NLAlert komen wel binnen. Omdat sms één van de authenticatiemethodes is voor bijvoorbeeld DigiD en andere diensten, zien zij zich genoodzaakt om gebruik te maken van andere authenticatiemethodes, zoals via de apps van dat soort diensten. Dat kan het echter noodzakelijk maken om een nieuwere telefoon te gebruiken. Die moet mogelijk worden gekocht, wat uiteraard geld kost. Tot slot trekken zij de (onjuiste) conclusie dat de dekkingseis die medio 2020 is ingevoerd tot gevolg heeft dat 2% van de inwoners van Nederland niet van dekking hoeft te worden voorzien. In deze brief treft u mijn reactie aan.
De mobiele netwerkdekking in Nederland behoort tot de (wereld)top.1 Om die dekking toch naar een nóg hoger niveau te krijgen is in juli 2020 een dekkingseis opgelegd via de 700 MHz-vergunningen die toen zijn geveild. Die verplicht de vergunninghouders tot het realiseren van 98% geografische buitenhuisdekking in elke Nederlandse gemeente (enkele uitzonderingen daargelaten).2
Mobiele netwerkdekking kan echter onmogelijk 100% worden gemaakt. De natuurkundige aard van radiogolven alleen al maken dit onmogelijk. Maar de mate van dekking wordt ook beïnvloed door seizoensinvloeden (wel of geen blaadjes aan bomen en planten), atmosferische omstandigheden, topografie, de steeds beter wordende isolatie van huizen waardoor radiosignalen minder makkelijk binnen komen, de kwaliteit van de antenne in iemands toestel, en de hoeveelheid opstelpunten in de omgeving. Omdat dekking binnenshuis (veel) moeilijker is te realiseren en er vaak een alternatief voor handen is (een vaste verbinding), is er voor gekozen om de eerder genoemde dekkingseis te laten gelden voor dekking buitenshuis. Daarbij speelt ook mee dat de mobiele netwerkaanbieders geen invloed hebben op de keuzes die worden gemaakt bij de bouw van woningen. Het zou daarom onredelijk zijn om van hen te verlangen dat ze dekking creëren in woningen die om goede redenen uiterst goed worden geïsoleerd, maar waardoor ook radiosignalen moeilijker of niet binnen komen.
Omdat mobiele netwerkdekking nooit 100% kan worden gemaakt, is belangrijk dat iedereen thuis toegang heeft tot een (snelle) vaste internetverbinding en alternatieve mogelijkheden om gebruik te maken van diensten zoals DigiD en andere diensten die gebruik maken van het internet. Die combinatie maakt dat dergelijke diensten door iedereen kunnen worden gebruikt. Is het niet via een mobiel netwerk dan wel via het vaste netwerk thuis (zoals via WiFi).
De doelstelling van het beleid is om te streven naar kwalitatief hoogwaardige connectiviteit die een grote diversiteit aan vraag kan bedienen en altijd en overal beschikbaar is tegen concurrerende tarieven.3 Daarom wordt er enerzijds hard aan gewerkt om ervoor te zorgen dat iedereen thuis toegang heeft tot een (snelle) vaste internetverbinding, en anderzijds het verder vergroten van de mobiele netwerkdekking. Beide zijn nodig voor het creëren van kwalitatief hoogwaardige connectiviteit waarmee iedereen op zoveel mogelijk plekken toegang heeft tot het internet en daarmee gebruik kan maken van diensten die een internetverbinding nodig hebben. Uit de brief die u mij heeft toegestuurd maak ik niet op dat de betreffende inwoners ook problemen hebben met hun vaste internettoegang. Uit een postcodecheck blijkt dat er via het netwerk van KPN momenteel een downloadsnelheid van 30 Mbps en een uploadsnelheid van 4 Mbps mogelijk is op hun adres. Niet bijzonder veel, maar ruim voldoende voor diensten als DigiD of het uploaden van documenten naar een zorgverzekeraar bijvoorbeeld.4 Bovendien is Delta Fiber Nederland sinds september 2019 bezig met de uitrol van glasvezel in het gebied waar de opstellers van de brief wonen.5 Dat zal op termijn mogelijk de optie creëren voor een nog veel betere vaste internetverbinding.
Op grond van de informatie uit de brief die u me heeft doorgestuurd, kan ik niet opmaken wat in dit geval de oorzaak van de matig ervaren mobiele netwerkdekking is. De oorzaak kan bijvoorbeeld variëren met de seizoenen, het gevolg zijn van de isolatie van de woning, en de kwaliteit van de gebruikte toestellen. En door verschillen in de dekking van de drie mobiele netwerkaanbieders kan het ook een rol spelen bij welke aanbieder zij een abonnement hebben.
Uit het Antenneregister blijkt dat binnen 2–3 kilometer afstand van de woning diverse opstelpunten staan in Eerbeek en Brummen.6 Aan de noordzijde van de woning zijn er minder opstelpunten. Die staan bovendien wat verder weg. De oorzaak daarvan is onbekend. Uit de dekkingskaarten van de mobiele netwerkaanbieders blijkt echter dat de buitenhuisdekking niettemin (relatief) goed is.7 Daarbij zijn er wel verschillen tussen de mobiele netwerkaanbieders. Het is daarom voorstelbaar dat een andere aanbieder een betere binnenhuisdekking biedt in deze woning dan hun huidige aanbieder. Maar zoals gezegd kunnen ook factoren zoals de isolatie en de kwaliteit van de gebruikte toestellen een rol spelen. Het is geen gegeven dat de oorzaak een gebrekkige netwerkdekking van alle drie de mobiele netwerken is.
Ik stuur een afschrift van deze brief aan de opstellers van de brief die u mij heeft toegestuurd. Daarbij verstrek ik hen contactgegevens van een medewerker van mijn ministerie, zodat zij daar contact mee kunnen opnemen mochten zij nadere vragen hebben of hun situatie verder willen toelichten en bespreken.
De Minister van Economische Zaken en Klimaat, M.A.M. Adriaansens
Zie bijvoorbeeld de Digital Economy Society Index (https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/policies/desi), de gebruikersmetingen en eigen analyses van OpenSignal (https://www.opensignal.com/netherlands), en de jaarlijkse onafhankelijke metingen van het onderzoeksbureau Umlaut (https://www.umlaut.com/en/benchmarking/netherlands).
Zie voor een nadere toelichting op deze doelstelling en de diverse elementen het Actieplan Digitale Connectiviteit (Kamerstuk 26 643, nr. 547) en de Nota Mobiele Communicatie (Kamerstuk 24 095, nr. 478).
Het Antenneregister is te raadplegen op https://antenneregister.nl/Html5Viewer/Index.html?viewer=Antenneregister%5Fextern.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-24095-558.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.