24 095 Frequentiebeleid

Nr. 524 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN ECONOMISCHE ZAKEN EN KLIMAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 11 november 2020

Op 3 november jl. heeft uw kamer de motie van het lid Van den Berg (CDA) aangenomen1 met als strekking de commerciële radiovergunningen te verlengen met een termijn van drie jaar. Als reactie op deze motie heb ik uw Kamer laten weten dat ik een onderzoek naar een passende termijn voor een dergelijke verlenging noodzakelijk acht.

Zoals ik u al eerder heb laten weten is voor het vaststellen van een verlengbaarheidsbesluit een deugdelijke motivering noodzakelijk, ook als de grondslag voor een dergelijke verlenging gebaseerd gaat worden op effecten van de coronacrises. Temeer omdat het bij de tijdelijke (nood)verlenging van de commerciële radiovergunningen gaat om een derde verlenging op rij, daar waar de wet uitgaat van het beginsel «veilen tenzij». Om recht te kunnen doen aan alle betrokken belangen acht ik het met het oog op een deugdelijke motivering van belang dat de gekozen termijn voor een verlenging enerzijds zekerheid biedt aan zittende partijen om te voorzien in hun additionele financieringsbehoefte maar anderzijds ook rekening houdt met het snel kunnen toetreden van potentiële nieuwe partijen.

Om tot een gewogen oordeel te komen op de vraag welke termijn passend is, is het tevens noodzakelijk om eerst het onderzoek naar de hoogte van de verlengingsprijzen af te ronden. Mede om mij ervan te vergewissen dat met het opleggen van de verlengingsprijs geen ander financieel probleem ontstaat. Ik zal daarom zo snel mogelijk over gaan tot het verstrekken van een opdracht daartoe.

Na een eerste afstemming met SEO Economisch Onderzoek te Amsterdam (SEO) kan ik u hierover als volgt berichten.

SEO heeft reeds in haar eerdere rapport waarin zij onder meer onderzoek heeft gedaan naar de impact van de coronacrisis op de financiële positie van de commerciële radiostations, aangegeven dat er een grofweg twee methodes zijn om een verlengingsprijs vast te stellen voor een verlenging met een kortlopende looptijd. Afhankelijk van de gekozen methode duurt het circa drie tot zes maanden om een verlengingsprijs per vergunning te berekenen. Daarna moeten deze prijzen worden vervat in een ministeriele regeling die na consultatie gepubliceerd kan worden.

Voordat de verlengingsprijs exact is berekend, kan SEO geen uitspraken doen over de hoogte van de verlengingsprijs per vergunning. Dat zal pas op zijn vroegst kunnen over drie maanden bij het doorbereken van de toepasbare modellen. Op welke wijze de effecten van de coronacrises doorwerken in de te bepalen verlengingsprijs en of daarbij verschil is tussen verschillende verlengingstermijnen is op dit moment evenmin te voorspellen. In algemene zin kan wel gesteld worden dat een verlengingsprijs van drie jaar hoger uitpakt dan een verlengingsprijs van twee jaar en dat daardoor de financieringsbehoefte van deze partijen groter wordt.

Om nu wel zoveel als mogelijk tegemoet te komen aan de gevraagde zekerheid vanuit de radiosector, zeg ik nu een tijdelijke (nood)verlenging van de commerciële radiovergunningen toe met een termijn van minimaal twee jaar tot 1 september 2024. Deze termijn kan oplopen tot drie jaar indien na bovengenoemd onderzoek duidelijk wordt dat een dergelijke termijn proportioneel is in verhouding met het gestelde doel.

Ik zal uw Kamer zo spoedig mogelijk nader informeren zodra het onderzoek naar de verlengingsprijzen is afgerond.

De Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat, M.C.G. Keijzer


X Noot
1

Kamerstuk 24 095, nr. 519.

Naar boven