Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2017-2018 | 22112 nr. 2535 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2017-2018 | 22112 nr. 2535 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 13 april 2018
Overeenkomstig de bestaande afspraken ontvangt u hierbij zes fiches, die werden opgesteld door de werkgroep Beoordeling Nieuwe Commissievoorstellen (BNC).
Fiche 1: Mededeling over de voltooiing van de kapitaalmarktunie tegen 2019
Fiche 2: Mededeling FinTech-actieplan: voor een meer concurrerende en innovatieve Europese financiële sector (Kamerstuk 22 112, nr. 2536)
Fiche 3: Verordening/richtlijn: Voorstellen voor Europees Vergunningsregime voor Crowdfundingplatformen (Kamerstuk 22 112, nr. 2538)
Fiche 4: Richtlijn en verordening grensoverschrijdende distributie van beleggingsfondsen (Kamerstuk 22 112, nr. 2537)
Fiche 5: Richtlijn en verordening inzake een Europees raamwerk voor gedekte obligaties (Kamerstuk 22 112, nr. 2539)
Fiche 6: Mededeling toepasselijk recht voor de gevolgen van effectentransacties voor de eigendom (Kamerstuk 22 112, nr. 2540)
De Minister van Buitenlandse Zaken, S.A. Blok
a) Titel voorstel
Voltooiing van de kapitaalmarktenunie tegen 2019 – Tijd om snel resultaten te boeken
b) Datum ontvangst Commissiedocument
8 maart 2018
c) Nr. Commissiedocument
COM(2018) 114
d) EUR-Lex
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?uri=COM:2018:0114:FIN
e) Nr. impact assessment Commissie en Opinie Impact-assessment Board
n.v.t.
f) Behandelingstraject Raad
Raad economische en financiële zaken
g) Eerstverantwoordelijk ministerie
Ministerie van Financiën
De kapitaalmarktunie is één van de prioriteiten van de Europese Commissie als belangrijke pijler van het investeringsplan voor Europa, het zogenoemde plan Juncker. Een geïntegreerde kapitaalmarkt kan zorgen voor versterking van de reële economie, draagt bij aan het stimuleren van investeringen en zorgt daarmee voor banen en groei. De kapitaalmarktunie is gericht op de Europese Unie als geheel, maar zorgt ook voor versterking van de economische en monetaire unie door asymmetrische economische schokken in de economie op te vangen.
De Europese Commissie heeft een mededeling uitgebracht in vervolg op het eerdere actieplan en de tussentijdse evaluatie, waarop de beide Kamers eerder kabinetsreacties hebben ontvangen. Daarnaast is uw Kamer via BNC-fiches geïnformeerd over de afzonderlijke voorstellen.1 In de voorliggende mededeling wordt een overzicht gegeven van de vorderingen die zijn gemaakt sinds de lancering van de kapitaalmarktunie in 2015 en wordt een vooruitblik gegeven welke voorstellen nog te verwachten zijn tot en met 2019, wanneer de bouwstenen van de kapitaalmarktunie gereed dienen te zijn. Zo kondigt de Europese Commissie een mededeling en een wetgevend voorstel aan voor het vergemakkelijken van toegang van mkb-ondernemingen tot de beurs als financieringskanaal. Ook wordt de uitvoering van overige acties uit de mid-term review aangekondigd voor het tweede en het derde kwartaal van 2018, zoals een mededeling over de minnelijke regeling van investeringsgeschillen. De Commissie merkt op dat pas drie van de twaalf voorstellen die de bouwsteunen van deze kapitaalmarktunie moeten vormen door Raad en Europees Parlement zijn aangenomen. De Europese Commissie roept op de voorstellen sneller te behandelen.
De mededeling gaat eveneens in op de voorstellen en mededelingen die tegelijkertijd met deze mededeling zijn uitgebracht. Dit betreffen:
• Voorstellen om de grensoverschrijdende markt voor beleggingsfondsen te bevorderen;
• Voorstellen om de EU-markt voor gedekte obligaties te stimuleren;
• Een voorstel en een mededeling om beleggers meer rechtszekerheid te bieden bij grensoverschrijdende effectentransacties en vorderingen;
• Voorstellen voor het reguleren van crowdfunding;
• Actieplan over duurzame financiering;
• Actieplan over FinTech.
Over deze voorstellen zal de Kamer afzonderlijke BNC-fiches ontvangen.
a) Essentie Nederlands beleid op dit terrein
Eerder is aangegeven dat het kabinet het nut ziet van de verdere ontwikkeling en integratie van de kapitaalmarkten tot een kapitaalmarktunie. Met een kapitaalmarktunie zijn verschillende doelen gediend.
Ten eerste moet de kapitaalmarktunie ervoor zorgen dat bedrijven minder afhankelijk zijn van bankfinanciering door de inzet van andere financieringsvormen, zoals via kapitaalmarkt en via alternatieve kanalen. De afhankelijkheid van bankfinanciering maakt dat bedrijven kwetsbaar zijn voor schokken in het financiële stelsel.
Ten tweede heeft de kapitaalmarktunie tot doel dat de kapitaalmarkten in de Europese Unie beter integreren, waardoor een efficiënter allocatie van het beschikbare kapitaal ontstaat. Zo kan financiering gemakkelijker de weg vinden naar bedrijven en projecten met een hoge toegevoegde waarde. Ten derde kan de kapitaalmarktunie voor investeerders risicodiversificatie vergemakkelijken.
b) Beoordeling + inzet ten aanzien van dit voorstel
Met deze mededeling wil de Europese Commissie de uitvoering van de acties onder de noemer van de kapitaalmarktunie door zowel de Raad als het Europees Parlement stimuleren. Het kabinet steunt de doelstelling van de Europese Commissie om te komen tot verdere integratie van de Europese kapitaalmarkt en is voorstander van een daadkrachtige uitvoering van de agenda van de kapitaalmarktunie. Uiteraard moet bij de behandeling van de specifieke voorstellen wel zorgvuldig worden gehandeld. De initiatieven die eerder in de mid-term review zijn aangekondigd worden in concrete voorstellen uitgewerkt, waarover de beide Kamers middels BNC-fiches worden geïnformeerd. De beide Kamers ontvangen ook BNC-fiches over de actieplannen over FinTech, Duurzame Financiering, het voorstel voor het grensoverschrijdend aanbieden van beleggingsinstellingen, crowdfunding, gedekte obligaties en het toepasselijk recht op cessies.
c) Eerste inschatting van krachtenveld
Lidstaten steunen over het algemeen de doelstellingen van de kapitaalmarktunie, maar op individuele onderdelen kan het krachtenveld divers zijn.
a) Bevoegdheid
De grondhouding t.a.v. de bevoegdheid van de mededeling is positief. Het vrije verkeer van kapitaal is een van de fundamentele onderdelen van de interne markt binnen de Europese Unie. Waar het de werking van de interne markt betreft heeft de Europese Unie een gedeelde bevoegdheid met de lidstaten op grond van artikel 4, lid 2, onder a VWEU.
b) Subsidiariteit
Het doel van de kapitaalmarktunie is enerzijds een verdieping en verbreding van de financieringsopties voor bedrijven en anderzijds om grensoverschrijdende investeringen te stimuleren. Gegeven het grensoverschrijdende karakter dat inherent is aan een kapitaalmarktunie is de grondhouding t.a.v. de subsidiariteit positief m.b.t. de in de mededeling aangekondigde initiatieven. Separate nationale regels zouden de totstandkoming van een uniform toezichtkader voor financiële instellingen alsmede de totstandkoming van een Europese kapitaalmarktunie ondermijnen.
c) Proportionaliteit
De grondhouding t.a.v. de proportionaliteit van de mededeling is positief. De acties zoals die zijn opgenomen in het actieplan staan in evenredige verhouding tot de nagestreefde doelen.
d) Financiële gevolgen
De mededeling kent geen directe financiële gevolgen. Eventuele (nationale) budgettaire gevolgen worden ingepast, conform de regels van de budgetdiscipline. Met betrekking tot eventuele middelen op Europees niveau, is Nederland van mening dat deze gevonden dienen te worden binnen de in de Raad afgesproken financiële kaders van de EU-begroting en dat deze moeten passen bij een prudente ontwikkeling van de jaarbegroting.
e) Gevolgen voor regeldruk en administratieve lasten
De mededeling kent geen directe gevolgen voor de regeldruk. De inschatting van de regeldrukeffecten per voorstel is onderdeel van de bijbehorende BNC-fiches. Uitgangspunt daarbij is dat voorstellen zo lastenluw mogelijk dienen te worden vormgegeven.
Kamerstuk 22 112, nr. 1950, Kamerstuk 22 112, nr. 1964, Kamerstuk 22 112, nr. 1965, Kamerstuk 22 112, nr. 2021, Kamerstuk 22 112, nr. 2220 en Kamerstuk 21 501-07, nr. 1202.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-22112-2535.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.