22 112 Nieuwe Commissievoorstellen en initiatieven van de lidstaten van de Europese Unie

Nr. 2457 BRIEF VAN DE MINISTER VAN SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 10 januari 2018

De vaste commissie voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft op 21 december 2017 verzocht om de concept-reacties te ontvangen ten aanzien van de raadpleging over mogelijke EU-maatregelen om problemen in verband met toegang tot sociale bescherming aan te pakken en de raadpleging over een Europese arbeidsautoriteit en sociale zekerheidsnummer. Naar aanleiding daarvan treft u bijgaand beide concept-reacties aan de Europese Commissie aan1. Reacties zullen op 22 januari 2018 verzonden worden. De door de Commissie gegeven deadline voor de consultatie over sociale bescherming was 15 januari 2018. De door de Commissie gegeven deadline voor de consultatie over een arbeidsautoriteit en sociale zekerheidsnummer was 7 januari 2018. Aan de Commissie is gemeld dat Nederland later zal reageren.

In de brief over toegang tot sociale bescherming wordt aangegeven dat Nederland sociale zekerheid voor alle en dus ook atypische vormen van werk als een nationale aangelegenheid ziet. De EU kan hierbij ondersteunen door coördinatie via het Europees semester en de open methode van coördinatie, en door het faciliteren van de uitwisseling van beste praktijken. Nederland is geen voorstander van nieuwe EU-wetgeving op dit terrein. Daarnaast wordt omschreven hoe de sociale zekerheid in Nederland geregeld is met de volksverzekeringen en werknemersverzekeringen. Genoemd wordt dat er in Nederland bewust voor gekozen is om zzp’ers niet onder de verplichte werknemersverzekeringen te laten vallen zodat zij zelf kunnen kijken of een verzekering goed bij hen past. Tot slot wordt opgemerkt dat Nederland onterecht als voorbeeld is genoemd in het bij de consultatie behorende achtergronddocument.

In de brief over de Europese arbeidsautoriteit en het sociale zekerheidsnummer wordt aan de Commissie gemeld dat het wat Nederland betreft noodzakelijk is dat veel meer helderheid wordt verschaft over de uiteindelijke doelstellingen die de Commissie met deze voorstellen heeft. Een Europese arbeidsautoriteit kan mogelijkheden bieden om de grensoverschrijdende samenwerking op het gebied van arbeidsmarktmobiliteit te versterken en grensoverschrijdende fraude nog beter aan te pakken. Maar eerst moet duidelijk zijn wat de taken, status en bevoegdheden van een Europese arbeidsautoriteit zouden moeten worden. Met betrekking tot een Europees sociale zekerheidsnummer zal – voordat wij ons een oordeel kunnen vormen – eerst helder moeten worden aangegeven welke doelstellingen men met dit nummer wil bereiken. Bepaald moet worden wat de reikwijdte van het nummer wordt, wie voor afgifte en beheer van het nummer verantwoordelijk wordt, hoe de privacy geregeld wordt en wat de kosten/baten van het voorstel zijn.

De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, W. Koolmees


X Noot
1

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl

Naar boven