22 112 Nieuwe Commissievoorstellen en initiatieven van de lidstaten van de Europese Unie

Nr. 2014 BRIEF VAN DE MINISTER VAN BUITENLANDSE ZAKEN

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 23 oktober 2015

Overeenkomstig de bestaande afspraken ontvangt u hierbij twee fiches, die werden opgesteld door de werkgroep Beoordeling Nieuwe Commissievoorstellen (BNC).

Fiche 1: Verordening autonome handelsmaatregelen Tunesië (Kamerstuk 22 112, nr. 2013)

Fiche 2: Aanpassing financieel reglement 11e Europees Ontwikkelingsfonds om kosten of negatieve rente ten laste van de EOF begroting te voorkomen

De Minister van Buitenlandse Zaken, A.G. Koenders

Fiche: Aanpassing financieel reglement 11e Europees Ontwikkelingsfonds om kosten of negatieve rente ten laste van de EOF begroting te voorkomen

1. Algemene gegevens

  • a) Titel voorstel

    Verordening van de Raad tot wijziging van Verordening (EU) 2015/323 van de Raad van 2 maart 2015 inzake het financieel reglement van toepassing op het 11e Europees Ontwikkelingsfonds

  • b) Datum ontvangst Commissiedocument

    16 september 2015

  • c) Nr. Commissiedocument

    COM(2015) 463

  • d) EUR-Lex

    http://eur-lex.europa.eu/procedure/NL/2015_213?qid=1444221835493&rid=1

  • e) Nr. impact assessment Commissie en Opinie Impact-assessment Board

    Niet uitgevoerd.

  • f) Behandelingstraject Raad

    Raad Buitenlandse Zaken

  • g) Eerstverantwoordelijk ministerie

    Ministerie van Buitenlandse Zaken

  • h) Rechtsbasis

    Artikel 10, lid 2 van het Intern Akkoord tussen de vertegenwoordigers van de regeringen van de lidstaten van de Europese Unie, in het kader van de Raad bijeen, betreffende de financiering van de steun van de Europese Unie binnen het meerjarig financieel kader voor de periode 2014–2020, overeenkomstig de ACS-EU-partnerschapsovereenkomst, en betreffende de toewijzing van financiële bijstand ten behoeve van de landen en gebieden overzee waarop de bepalingen van het vierde deel van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie van toepassing zijn (hierna: Intern Akkoord).

  • i) besluitvormingsprocedure Raad

    Gekwalificeerde meerderheid (conform artikel 8 van het Intern Akkoord)

  • j) rol Europees Parlement

    Geen

2. Essentie voorstel

  • Inhoud voorstel

    De Commissie wil ervoor zorgen dat de rekeningen waarop de Europees Ontwikkelingsfonds (EOF) bijdragen van lidstaten worden gestort, worden gevrijwaard tegen kosten en negatieve rente, zodat er voorkomen wordt dat er minder middelen voor het EOF beschikbaar zijn.

    Het EOF is een intergouvernementeel fonds en wordt gefinancierd door afdrachten van de lidstaten. De Verordening inzake de uitvoering van het 11e EOF legt vast hoe de afdrachten van lidstaten aan het EOF worden betaald.

    De lidstaten houden een rekening aan in naam van de Commissie om de afdrachten over te maken op het moment dat die opgevraagd worden. Dit kan bij de nationale centrale bank zijn of bij een aangewezen financiële instelling. Nederland heeft een rekening geopend bij de eigen schatkist. In het wijzigingsvoorstel staat dat er geen kosten of rentevergoedingen mogen worden gerekend over die rekening. De rekening die wordt aangehouden moet dus rente- en kostenvrij zijn zodat er voorkomen wordt dat er minder middelen voor het EOF beschikbaar zijn.

    Negatieve rente op rekeningen-courant bij de centrale bank of een andere aangewezen financiële instelling mag in de toekomst niet meer ten koste gaan van de middelen voor het EOF en moet dus worden aangevuld door de betreffende lidstaat. Met deze wijziging is nu expliciet opgenomen dat eventuele negatieve rente gecompenseerd moet worden door de lidstaat. Dit staat nu nog niet opgenomen.

  • Impact assessment Commissie

    Er is geen impact assessment uitgevoerd door de Europese Commissie

3. Nederlandse positie ten aanzien van het voorstel

  • a) Essentie Nederlands beleid op dit terrein

    Nederland vindt het belangrijk dat de omvang van het EOF niet negatief beïnvloed wordt door kosten en negatieve rente.

  • b) Beoordeling + inzet ten aanzien van dit voorstel

    Het voorstel past bij de wensen van Nederland en heeft daarmee steun van het Kabinet. Dit voorstel tot wijziging heeft geen gevolgen voor de Nederlandse schatkist, past binnen de wijzigingen die ook met betrekking tot de EU-begroting worden doorgevoerd en kan op Nederlandse steun rekenen. Zie hiervoor ook het fiche dat op 16 oktober 2015 aan de Kamer is gezonden over Commissievoorstel 447.

  • c) Eerste inschatting van krachtenveld

    Veel lidstaten geven aan meer tijd en informatie nodig te hebben om hun positie te bepalen.

4. Beoordeling bevoegdheid, subsidiariteit en proportionaliteit

  • a) Bevoegdheid

    Het EOF is een intergouvernementeel fonds van de lidstaten van de EU, bestemd voor hulp aan een groot aantal ontwikkelingslanden (de zgn. ACS landen). Het is opgericht middels een intern akkoord tussen de lidstaten, met gebruikmaking van de instrumenten van de Unie.

    Rechtsbasis voor dit voorstel is artikel 10, lid 2 van het Intern Akkoord. Nederland kan zich vinden in deze rechtsbasis.

  • b) Subsidiariteit

    Strikt genomen betreft het niet de uitoefening van een EU-bevoegdheid, omdat het EOF een intergouvernementeel fonds is van de EU-lidstaten samen. Toch kan hier een positief oordeel ten aanzien van de subsidiariteit worden gegeven. Het is noodzakelijk besluiten omtrent het financieel reglement van het EOF in gezamenlijkheid te nemen.

  • c) Proportionaliteit

    De voorgestelde wijziging is proportioneel ten opzichte van de problemen die hiermee worden opgelost. Het is een geschikt middel om te voorkomen dat de omvang van het EOF negatief beïnvloed wordt door kosten en negatieve rente.

5. Financiële implicaties, gevolgen voor regeldruk en administratieve laste

  • a) Consequenties EU-begroting

    Er zijn geen consequenties voor de EU-begroting; het betreft een fonds dat buiten de EU-begroting valt.

  • b) Financiële consequenties (incl. personele) voor rijksoverheid en/ of decentrale overheden

    Deze wijziging leidt niet tot financiële gevolgen.

  • c) Financiële consequenties (incl. personele) voor bedrijfsleven en burger

    N.v.t.

  • d) Gevolgen voor regeldruk/administratieve lasten voor rijksoverheid, decentrale overheden, bedrijfsleven en burger

    Er zijn geen gevolgen voor de regeldruk. De voorgestelde wijzigingen maken de regeldruk niet groter of kleiner.

  • e) Gevolgen voor concurrentiekracht

    Er zijn geen gevolgen voor de concurrentiekracht.

6. Implicaties juridisch

  • a) Consequenties voor nationale en decentrale regelgeving en/of sanctionering beleid (inclusief toepassing van de lex silencio positivo)

    Geen

  • b) Gedelegeerde en/of uitvoeringshandelingen, incl. NL-beoordeling daarvan

    Het bevat geen gedelegeerde of uitvoeringshandeling.

  • c) Voorgestelde implementatietermijn (bij richtlijnen), dan wel voorgestelde datum inwerkingtreding (bij verordeningen en besluiten) met commentaar t.a.v. haalbaarheid

    De verordening treedt in werking op de derde dag na die van de bekendmaking.

  • d) Wenselijkheid evaluatie-/horizonbepaling

    Het is een wijziging en geen nieuwe verordening. Bij het aflopen van het huidige EOF in 2020 zal een nieuwe verordening nodig zijn.

7. Implicaties voor uitvoering en/of handhaving

Geen implicaties.

8. Implicaties voor ontwikkelingslanden

De maatregel is positief voor ontwikkelingslanden doordat de omvang van het EOF niet negatief beïnvloed kan worden door kosten en negatieve rente.

Naar boven