22 112 Nieuwe Commissievoorstellen en initiatieven van de lidstaten van de Europese Unie

Nr. 1781 BRIEF VAN DE MINISTER VAN BUITENLANDSE ZAKEN

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 24 januari 2014

Overeenkomstig de bestaande afspraken heb ik de eer u hierbij zes fiches aan te bieden die werden opgesteld door de werkgroep Beoordeling Nieuwe Commissievoorstellen (BNC).

Fiche 1: Richtlijn bescherming bedrijfsgeheimen (Kamerstuk 22 112, nr. 1779)

Fiche 2: Aanbeveling kwaliteitskader voor stages (Kamerstuk 22 112, nr. 1780)

Fiche 3: Mededeling Kwaliteitskader herstructurering

Fiche 4: Mededeling Taskforce voor het Middellandse Zeegebied (Kamerstuk 22 112, nr. 1782)

Fiche 5: Richtlijn douaneovertredingen en sancties (Kamerstuk 22 112, nr. 1783)

Fiche 6: Mededeling strategische reactie op de uitdagingen in de Golf van Guinee (Kamerstuk 22 112, nr. 1784)

De Minister van Buitenlandse Zaken, F.C.G.M. Timmermans

Fiche: Mededeling Kwaliteitskader herstructurering

1. Algemene gegevens

Titel voorstel

Mededeling van de Commissie aan het Europees Parlement, de Raad, het Europees Economische en Sociaal Comité en het Comité van de Regio’s.

EU-kwaliteitskader voor anticipatie op veranderingen en herstructurering

Datum ontvangst Commissiedocument

13 december 2013

Nr. Commissiedocument

COM(2013) 882

Nr. impact assessment Commissie en Opinie Impact-assessment Board

n.v.t.

Behandelingstraject Raad

Nog niet bekend

Eerstverantwoordelijk Ministerie

Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

2. Essentie voorstel

In de mededeling wordt een overzicht gegeven van de verschillende aspecten die een rol spelen bij veranderingen en herstructurering in het bedrijfsleven en bij overheden en die kunnen bijdragen aan een snelle terugkeer van werknemers naar de arbeidsmarkt, een sneller economisch herstel en een duurzame economische groei. Op basis hiervan wordt een kwaliteitskader gepresenteerd met «good practices» bij het anticiperen op veranderingen en herstructureringen, zowel bij grote ondernemingen als in het midden- en kleinbedrijf.

De mededeling geeft een overzicht van de verschillende redenen waarom het belangrijk is bij herstructureringen in economie en bedrijfsleven rekening te houden met de gevolgen voor de arbeidsmarkt en het bedrijfsleven, en benadrukt de noodzaak om beter te anticiperen op de werkgelegenheids- sociale dimensies van herstructureringen. Aangegeven wordt dat het bestaande EU-acquis op dit gebied aanknopingspunten biedt voor een beter beleid bij herstructureringen. Ook vanuit de Europese Structuur- en Investeringsfondsen (ESI-fondsen) kan het beleid daarbij ondersteund worden. Tegen de achtergrond van de actuele macro-economische context wordt aangegeven dat herstructureringen ook in het licht van de EU 2020-stategie moeten worden gezien, en dat een goede toepassing van de uitgangspunten voor herstructureringen kan bijdragen aan een effectieve industriepolitiek, het scheppen van een dynamische arbeidsmarkt en aan de kwaliteit van de carrières van individuele werknemers. Een effectief beleid ten aanzien van herstructureringen beperkt zich niet alleen tot grote bedrijven. Ook het midden- en kleinbedrijf én de overheid kunnen profiteren van toepassingen van de ervaringen van anderen met herstructureringen. De Commissie kondigt nog aan te zullen monitoren in hoeverre het kwaliteitskader in de praktijk wordt toegepast, en dat hierover gerapporteerd zal worden aan Europese sociale partners en het Europees Parlement.

Gebaseerd op de hiermee Europabreed opgedane ervaringen geeft het bijgevoegde kwaliteitskader vooral een overzicht van de concrete aandachtspunten die bij herstructureringsoperaties in het oog moeten worden gehouden, zoals anticipatie, monitoring, gerichte interventies, informatieverstrekking en het matchen van vaardigheden van werknemers.

3. Wat is de Nederlandse grondhouding ten aanzien van de bevoegdheidsvaststelling, subsidiariteit en proportionaliteit van deze mededeling en de eventueel daarin aangekondigde concrete wet- en regelgeving? Hoe schat Nederland de financiële gevolgen in, alsmede de gevolgen op het gebied van regeldruk en administratieve lasten?

De Commissie is – ingevolge haar rol bij de werkgelegenheids- en sociale politiek – bevoegd aanbevelingen te doen over een goede aanpak van economische problemen door de lidstaten. Nederland beoordeelt de subsidiariteit en proportionaliteit van dit voorstel positief. Het kabinet ziet meerwaarde in het delen van informatie op EU-niveau in dezen. Daarnaast treedt de mededeling niet in de competentie van de lidstaten en bevat geen voornemens tot concrete regelgeving; de autonomie van de lidstaten op het gebied van sociaaleconomisch beleid en de sociale politiek wordt niet aangetast. Omdat het hier om een verzameling van «good practices» bij herstructureringen gaat, die de lidstaten vrij zijn bij hun beleidsvorming te betrekken, zijn er ook geen proportionaliteitsbezwaren. Om dezelfde reden heeft de mededeling evenmin gevolgen voor de regeldruk of de administratieve lasten, voor de EU-begroting of de nationale begrotingen.

Nederland heeft geen bezwaar tegen de door de Commissie aangekondigde voornemens om te zullen gaan monitoren in hoeverre het kwaliteitskader in de praktijk wordt toegepast, mits dit niet leidt tot additionele rapportageverplichtingen. Nederland heeft geen behoefte aan verdere acties van de Commissie op dit terrein.

4. Nederlandse positie over de mededeling

Bezien vanuit de Nederlandse optiek bevat de mededeling op zich weinig nieuwe elementen. Er wordt vooral een overzicht gegeven van bestaande inzichten en ervaringen met betrekking tot herstructureringen in het bedrijfsleven. Daarbij wordt aandacht geschonken, zowel aan wat het sociale partners zelf kunnen doen als wat de lidstaten en Europese Unie kunnen betekenen. Terecht roept de Commissie lidstaten en regionale overheden op de toepassing van het kwaliteitskader herstructurering in hun eigen context te bevorderen, waarmee (aanvullende) regelgeving (vooralsnog) achterwege kan blijven. Vanuit Europa is daarbij ondersteuning mogelijk via middelen die vanuit ESI-fondsen en het Globaliseringsfonds beschikbaar zijn. Lidstaten kunnen derhalve acties ter uitvoering van het Kader financieren uit ESF en EFRO, mits – Nederland wil daar uitdrukkelijk op wijzen – dit binnen de kaders valt van de cohesieverordeningen en daarbij gesloten partnerschapsovereenkomsten en Operationele Programma’s. Voor de Nederlandse partnerschapsovereenkomst en Operationele Programma's van het ESF en EFRO is dit niet het geval.

Inhoudelijk geeft het kwaliteitskader een adequate opsomming van de verschillende aspecten die bij herstructureringsoperaties geadresseerd moeten worden. Indien deze in voorkomende situaties op gepaste wijze worden meegenomen, kunnen zij een goede bijdrage leveren aan het beperken van de kosten van herstructureringen en een betere inzet van menselijk kapitaal. Door gebruik van het kader kunnen de kansen en mogelijkheden voor een goede afwikkeling van herstructureringen beter in kaart worden gebracht. Daardoor zullen veranderingen effectiever kunnen worden doorgezet en de overgang van personen en activiteiten naar andere ondernemingen beter worden gestructureerd. Dit kan bijdrage leveren aan het beperken van nadelige neveneffecten en het creëren van nieuwe kansen voor betrokkenen. Nederland heeft derhalve geen bezwaren ten aanzien van het hier gepresenteerde kwaliteitskader en kan toepassing daarvan ondersteunen.

Naar boven