22 112 Nieuwe Commissievoorstellen en initiatieven van de lidstaten van de Europese Unie

Nr. 1592 BRIEF VAN DE MINISTER VAN BUITENLANDSE ZAKEN

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 22 maart 2013

Overeenkomstig de bestaande afspraken heb ik de eer u hierbij vier fiches aan te bieden die werden opgesteld door de werkgroep Beoordeling Nieuwe Commissievoorstellen (BNC).

Fiche 1: Verordening voor het markttoezicht op producten (Kamerstuk 22 112, nr. 1590)

Fiche 2: Verordeningen «slimme grenzen» (Kamerstuk 22 112, nr. 1591)

Fiche 3: Verslag handels- en investeringsbelemmeringen 2013

Fiche 4: Europees Parlement-voorstel voor besluit over samenstelling Europees Parlement met het oog op de verkiezingen van 2014 (Kamerstuk 22 112, nr. 1593)

De minister van Buitenlandse Zaken, F.C.G.M. Timmermans

Fiche: Verslag handels- en investeringsbelemmeringen 2013

1. Algemene gegevens

Titel voorstel/verslag

Verslag van de Commissie aan de Europese Raad: Verslag over handels- en investeringsbelemmeringen 2013

Datum ontvangst Commissiedocument

28-2-2013

Nr. Commissiedocument

COM(2013) 103

Nr. impact assessment Commissie en Opinie Impact-assessment Board

n.v.t.

Behandelingstraject Raad

Raad Buitenlandse Zaken-Handel

Eerstverantwoordelijk ministerie

Ministerie van Buitenlandse Zaken

2. Essentie voorstel

In 2011 presenteerde de Europese Commissie het eerste Verslag over Handels- en Investeringsbelemmeringen aan de Europese Raad. Het rapport zette 21 handels- en investeringsbarrières onder elkaar. De genoemde barrières waren geselecteerd op economisch of systematisch belang voor de Europese industrie en hadden betrekking op de strategische EU-partners China, India, Japan, Brazilië, Argentinië, Rusland en VS. In het tweede rapport uit 2012 werd het aantal belemmeringen uitgebreid tot 25, in dezelfde 7 landen.

In het huidige, derde rapport geeft de Commissie aan wat er is bereikt gedurende het afgelopen jaar: belemmeringen waarbij aanzienlijke, enige of geen vooruitgang is geboekt. Het resultaat is beperkt, omdat landen onder druk van de economische crisis geneigd zijn hun handels- en investeringsbelemmeringen in stand te houden.

De Commissie gaat in het rapport ook in op nieuwe belemmeringen die sinds het vorige rapport zijn opgekomen. Ondanks de belofte van de G20 om hun markten open te houden, blijven landen nieuwe belemmeringen opwerpen. China (2x), India (1x), Brazilië (3x) en Argentinië (2x) worden expliciet genoemd.

In de vorige rapportage was de Commissie nog positief over de mogelijkheden die de toetreding van Rusland tot de WTO zouden bieden om belemmeringen aan te pakken. Sinds de toetreding (augustus vorig jaar) heeft de euforie plaatsgemaakt voor bezorgdheid. In het rapport worden 4 nieuwe (groepen) Russische belemmeringen genoemd: de recycling heffing op voertuigen, verhoging aantal importtarieven boven afgesproken maximum, technische handelsbarrières in relatie tot de komst van de Douane Unie met Kazachstan en Wit Rusland, en een aantal sanitaire en fytosanitaire (SPS) zaken.

De Commissie concludeert dat de Commissie en lidstaten samen voort moeten gaan op de ingeslagen weg: een gecoördineerd optreden met gebruikmaking van alle beschikbare middelen. Instrumenten die expliciet genoemd worden zijn handelsdiplomatie, Vrijhandelsakkoorden, WTO-Geschillenbeslechting en WTO-commissies (Comité voor technische handelsbarrières en Comité voor sanitaire en fytosanitaire maatregelen).

3. Wat is de Nederlandse grondhouding ten aanzien van de bevoegdheidsvaststelling, subsidiariteit en proportionaliteit van deze mededeling en de eventueel daarin aangekondigde concrete wet- en regelgeving? Hoe schat Nederland de financiële gevolgen in, alsmede de gevolgen op het gebied van regeldruk en administratieve lasten?

Niet van toepassing. Het gaat hier om een verslag, waar geen nieuwe wet- en/of regelgeving uit voort zal vloeien. Het verslag bevat evenmin beleidsvoornemens. Dat desondanks hierover een fiche is opgesteld, is omdat uw Kamer bij brief van 31 mei 2012, kenmerk 2012Z10802/2012D22732, hier uitdrukkelijk om heeft verzocht.

4. Nederlandse positie over de mededeling

Aangezien het niet om een voorstel gaat hoeft Nederland geen positie in te nemen.

Uit het verslag blijkt dat er voortgang wordt geboekt op het gebied van markttoegang, maar dat succes niet gegarandeerd is in tijden van mondiale economische tegenwind. Een aanhoudende, gecoördineerde Europese inzet blijft nodig om protectionistische tendensen tegen te gaan.

Nederland is een voorstander van de gezamenlijke proactieve aanpak. Daarbij moeten opkomende economieën gewezen worden op hun verantwoordelijkheden en op het naleven van hun verplichtingen. Dit geldt zeker ook voor Rusland dat het afgelopen jaar een groot aantal nieuwe belemmeringen heeft opgeworpen.

Naar boven