22 112 Nieuwe Commissievoorstellen en initiatieven van de lidstaten van de Europese Unie

Nr. 1090 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN BUITENLANDSE ZAKEN

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 22 november 2010

Overeenkomstig de bestaande afspraken heb ik de eer u hierbij drie fiches aan te bieden die werden opgesteld door de werkgroep Beoordeling Nieuwe Commissievoorstellen (BNC):

  • Fiche 1: Besluit toegang tot de Public Regulated Service

  • Fiche 2: Mededeling veiligheid van offshore olie- en gasactiviteiten (kamerstuk 22 112, nr. 1091)

  • Fiche 3: Mededeling Slimme Regelgeving in de Europese Unie (kamerstuk 22 112, nr. 1092)

De staatssecretaris van Buitenlandse Zaken,

H. P. M. Knapen

Fiche : Besluit toegang tot de Public Regulated Service

1. Algemene gegevens

Titel voorstel: Voorstel voor een besluit van het Europees Parlement en de Raad over gedetailleerde regels voor de toegang tot de Public Regulated Service van het Galileo programma voor satellietnavigatie

Datum Commissiedocument: 8 oktober 2010

Nr. Commissiedocument: COM(2010)550

Prelex: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2010:0550:FIN:EN:PDF

Nr. impact-assessment Commissie en Opinie Impact-assessment Board: Niet opgesteld.

Behandelingstraject Raad: Raadswerkgroep Transport (presentatie voorstel 20 oktober 2010), Transportraad

Eerstverantwoordelijk ministerie: Ministerie van Infrastructuur en Milieu

Rechtsbasis, stemwijze Raad, rol Europees Parlement en comitologie:

  • a) Rechtsbasis: 172 VWEU

  • b) Stemwijze Raad en rol Europees Parlement: Gewone wetgevingsprocedure (gekwalificeerde meerderheid Raad en medebeslissingsrecht Europees Parlement)

  • c) Delegatie en/of comitologie: Gedelegeerde bevoegdheid voor onderdelen van art. 4 inzake bescherming van geclassificeerde informatie en 6 over de «Common Minimum Standards» (Annex) onder de condities verwoord in art. 12, 13 en 14.

2. Samenvatting BNC-fiche

Het voorstel tot besluit houdt gedetailleerde regels in voor de toegang tot één van de diensten die het Europese systeem voor satellietnavigatie Galileo zal genereren. Deze dienst betreft de Public Regulated Service (PRS) die bestaat uit een robuust signaal voor plaats- en tijdbepaling dat alleen beschikbaar is voor overheden en de door deze overheden geautoriseerde gebruikers. Het voorstel laat de Raad, de Commissie en de lidstaten vrij in het gebruik van PRS. Wel dient dit gebruik te passen in het door de Raad vastgestelde kader dat Galileo een civiel systeem is onder civiele controle. Overheden die de dienst willen gebruiken moeten voldoen aan gedetailleerde veiligheidseisen die zijn verwoord in de «Common Minimum Standards». Tevens moet een «Point of Contact Platform» worden ingericht. Nederland kan zich vinden in de rechtbasis en beoordeelt de subsidiariteit en proportionaliteit positief. Nederland staat over het algemeen positief tegenover het voorstel. Nederland is voorstander van het aannemen van regels voor het gebruik van PRS, omdat hiermee duidelijk wordt binnen welke kaders deze dienst van Galileo kan worden gebruikt. Wel zal Nederland de Commissie om opheldering vragen over de noodzaak om het vervaardigen van ontvangers en andere apparatuur voor te behouden aan bedrijven die zijn gevestigd in lidstaten die daadwerkelijk PRS gebruiken en de wens van de Commissie om via een gedelegeerde bevoegdheid nadere besluiten te kunnen nemen over de Common Minimum Standards (Annex).

3. Samenvatting voorstel

Het voorstel omvat gedetailleerde regels voor de toegang tot één van de diensten – de Public Regulated Service (PRS) – die het Europese systeem voor satellietnavigatie Galileo zal genereren. De Raad heeft in conclusies van 12 oktober 2006 aan de Commissie gevraagd deze regels op te stellen. De PRS bestaat uit een robuust signaal voor plaats- en tijdbepaling dat alleen beschikbaar is voor overheden en door deze overheden geautoriseerde gebruikers. Door middel van encryptie (versleutelen) en het beschikbaar stellen van sleutels zal het gebruik van deze dienst worden gereguleerd. Het voorstel laat de Raad, de Commissie en de lidstaten vrij in het gebruik van PRS. Wel dient dit gebruik te passen in het door de Raad vastgestelde kader dat Galileo een civiel systeem is onder civiele controle.

Overheden die de dienst willen gebruiken, moeten voldoen aan gedetailleerde veiligheidseisen die zijn verwoord in de «Common Minimum Standards». Tevens moet een «Point of Contact Platform» worden ingericht. Dit platform vormt de schakel tussen de nationale gebruikers en het Galileo Security Monitoring Centre, dat verantwoordelijk is voor het management van PRS binnen het Galileosysteem. Via dit centrum kunnen in voorkomende gevallen opdrachten worden gegeven aan het nationale contactpunt in het geval van misbuik of andere dreiging. Hiervoor heeft de Raad eerder een procedure voor Gezamenlijke Actie afgesproken (2004/552/CFSP). Het voorstel vermeldt tevens dat het vervaardigen van ontvangers voor het PRS signaal en de bijbehorende veiligheidsmodules is voorbehouden aan bedrijven die zijn gevestigd op het grondgebied van een lidstaat die PRS gebruikt en daarmee ook het noodzakelijke niveau van veiligheid heeft.

4. Bevoegdheidsvaststelling en subsidiariteits- en proportionaliteitsoordeel

  • a) Bevoegdheid: De Commissie beroept zich op art. 172 VWEU en op eerdere besluiten van de Raad over het genereren en gebruik van de Public Regulated Service. Nederland kan zich hierin vinden. Er is sprake van een gedeelde bevoegdheid.

  • b) Functionele toets

    • Subsidiariteit: positief

    • Proportionaliteit: positief

    • Onderbouwing: Nederland beoordeelt de subsidiariteit positief. Galileo is een Europees systeem voor satellietnavigatie. De kaders voor gebruik van PRS worden daarom op Europees niveau vastgesteld. Lidstaten zullen hierdoor aan dezelfde randvoorwaarden moeten voldoen wanneer zij PRS gaan gebruiken.

      Nederland beoordeelt ook de proportionaliteit positief. De bepalingen bieden een voldoende kader voor het gebruik van PRS. Nederland plaats wel kantekeningen bij de verregaande delegatie voor aanpassing van de «Common Minimum Standards» (Annex) door de Commissie.

  • c) Nederlands oordeel: Nederland is voorstander van het aannemen van regels voor het gebruik van PRS. Hiermee wordt duidelijk binnen welke kaders deze dienst van Galileo kan worden gebruikt.

5. Implicaties financieel

  • a) Consequenties EG-begroting: De Commissie geeft aan dat het voorstel geen direct negatieve invloed heeft op de EU-begroting. Het voorstel betreft implementatie van reeds bestaand beleid en de genoemde verschillende EU-toezichtorganen zijn al ingesteld. Het voorstel gaat niet in op de kosten van de verdere ontwikkeling van PRS; de kosten voor de verdere ontwikkeling van PRS vormen een onderdeel van een nog door de Commissie uit te brengen mededeling (verwacht eind 2010) over de toekomst van de Europese programma's voor satellietnavigatie. Nederland is van mening dat de financiële middelen gevonden dienen te worden binnen de bestaande financiële kaders van de EU-begroting. Nederland zal de voorstellen mede op basis van dit uitgangspunt beoordelen.

  • b) Financiële consequenties (incl. personele) voor rijksoverheid en/ of decentrale overheden: Op nationaal niveau (al dan niet samen met andere lidstaten) zal een «Point of Contact Platform» ingericht moeten worden. De Raad heeft eerder besloten dat het gebruik van PRS vrijwillig is en dat de kosten voor dit gebruik gedragen moeten worden door de gebruikers. Eventuele financiële gevolgen voor de Rijksoverheid dienen te worden opgevangen door de beleidsverantwoordelijke departementen.

  • c) Financiële consequenties (incl. personele) voor bedrijfsleven en burger: Geen.

  • d) Administratieve lasten voor rijksoverheid, decentrale overheden: Vanwege het gecontroleerde gebruik van PRS dienen gebruikersgroepen met bijbehorende registers te worden opgezet; de rijksoverheid dient te allen tijde overzicht te houden over geautoriseerde gebruikers.

  • e) Administratieve lasten voor bedrijfsleven en burger: Geen.

6. Implicaties juridisch

  • a) Consequenties voor nationale en decentrale regelgeving en/of sanctionering beleid: Het voorstel voorziet in een sanctiebepaling in het geval dat niet wordt voldaan aan de voorschriften van het toegangsbeleid (art. 5). Lidstaten bepalen welke sancties van toepassing zijn.

  • b) Voorgestelde implementatietermijn (bij richtlijnen en kaderbesluiten), dan wel voorgestelde datum inwerkingtreding (bij verordeningen en beschikkingen) met commentaar t.a.v. haalbaarheid: het voorstel vermeldt geen termijnen.

  • c) Wenselijkheid evaluatie-/horizonbepaling: n.v.t.

7. Implicaties voor uitvoering en handhaving

  • a) Uitvoerbaarheid: Er worden geen problemen voorzien voor de uitvoerbaarheid. Momenteel loopt een onderzoek in Nederland naar de uitvoeringsmodaliteiten voor het beheer en gebruik van PRS. In het kader van dit onderzoek zal ook een advies worden uitgebracht over de best geëquipeerde beheers- en uitvoeringsorganisatie.

  • b) Handhaafbaarheid: In het kader van het bovengenoemde onderzoek zal ook hierover een advies worden uitgebracht.

8. Implicaties voor ontwikkelingslanden

Geen.

9. Nederlandse positie (belangen en eerste algemene standpunt)

  • a) Nederlandse belangen en eerste algemene standpunt: Nederland staat over het algemeen positief tegenover het voorstel. Nederland is voorstander van het aannemen van regels voor het gebruik van PRS, omdat hiermee duidelijk wordt binnen welke kaders deze dienst van Galileo kan worden gebruikt.

    Voor Nederland is het essentieel dat bij het gebruik van PRS het civiele karakter van Galileo wordt gerespecteerd. Nederland wenst daarom dat het verband tussen het gebruik van PRS en het civiele karakter van Galileo wordt versterkt in de tekst. Verder hecht Nederland aan interoperabiliteit met GPS.

    Nederland ziet op voorhand niet een noodzaak om het vervaardigen van ontvangers en andere apparatuur voor te behouden aan bedrijven die zijn gevestigd in lidstaten die daadwerkelijk PRS gebruiken. Over de achtergrond van dit voorstel zal opheldering aan de Commissie worden gevraagd. Slechts indien er zwaarwegende veiligheidsredenen zijn kan Nederland hiermee akkoord gaan.

    De wens van de Commissie om via een gedelegeerde bevoegdheid nadere besluiten te kunnen nemen over de «Common Minimum Standards» (Annex) gaat Nederland te ver. Ook over de achtergrond hiervan zal opheldering aan de Commissie worden gevraagd. Een gedelegeerde bevoegdheid kan mogelijk wel worden gegeven op onderdelen van deze annex die zeer aan wijziging onderhevig zijn.

Naar boven