22 026 Nederlands deel van een hogesnelheidsspoorverbinding Amsterdam–Brussel–Parijs en Utrecht–Arnhem–Duitse grens

Nr. 497 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 16 juni 2017

Met deze brief informeer ik u zoals toegezegd tijdens het AO Spoor van 20 december 2016 (Kamerstuk 29 984, nr. 709), over de introductie van de IC Amsterdam–Brussel over de HSL-Zuid. Eerder is u gemeld dat de introductie vanwege vertraging in de levering van de benodigde beveiligingssoftware voor de TRAXX-locomotieven door fabrikant Bombardier was uitgesteld naar de start van de dienstregeling 2018 (december 2017).

Inmiddels is duidelijk dat de uiteindelijke levering van de toegelaten software door Bombardier verder is vertraagd, deze staat nu gepland op 31 juli 2017. Het startmoment waarop de IC Brussel via de HSL-Zuid gaat rijden, schuift daardoor eveneens op. NS heeft mij, na contact met de Belgische vervoerder NMBS, namelijk laten weten dat na de oplevering van de software door Bombardier, 6 maanden voorbereidingstijd nodig is om de IC Brussel met voldoende kwaliteit over de HSL-Zuid en Lijn 4 (in België) te laten rijden. De IC Brussel blijft in de tussentijd via het reguliere traject tussen Amsterdam en Brussel rijden. U treft de brief van NS met dit besluit als bijlage bij deze brief aan1.

Ik heb het maximale gedaan om de levering door Bombardier te bespoedigen. Zo heb ik samen met de CEO van NS, mede namens mijn Belgische collega Bellot, sinds eind 2016 driemaal gesproken met de president van Bombardier Transportation. Bombardier heeft naar aanleiding hiervan alle benodigde capaciteit en middelen ingezet. Ook heeft IenM er op verzoek van Bombardier voor gezorgd dat er extra testcapaciteit op de hogesnelheidslijn beschikbaar kwam. Het is Bombardier echter niet gelukt om met een planning te komen waarbij de software voor 31 juli 2017 wordt geleverd.

Daardoor is het voor NS niet meer mogelijk om de nieuwe vervoersdienst op een betrouwbare wijze – conform de aanbevelingen van de Parlementaire Enquêtecommissie Fyra – eind van het jaar van start te laten gaan. Uiteraard vind ik dit zeer teleurstellend voor de reizigers die nu langer moeten wachten op een snellere verbinding naar België over de HSL-Zuid via Breda. Ik ga uit van een spoedige introductie in 2018.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, S.A.M. Dijksma


X Noot
1

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl.

Naar boven