Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 1 februari 2013
Zoals aangekondigd in mijn brief van 28 januari 2013 (Kamerstuk 22 026, nr. 376) informeer ik u hierbij over een tijdelijke treindienst die tussen Nederland en België
gaat rijden. Deze treindienst is ter vervanging van de Fyra Amsterdam – Brussel die
sinds 17 januari jl. niet meer rijdt vanwege problemen met de nieuwe V250-treinen.
De vervoerders NS, HSA en NMBS hebben, samen met Prorail en Infrabel, hard gewerkt
om een tijdelijke oplossing voor de reiziger te realiseren. Ik heb hierbij aangegeven
dat ik het belangrijk vind dat de reizigers uit Nederland en België kunnen rekenen
op een verbinding waarbij ze vlot, veilig en betrouwbaar tussen beide landen per spoor
kunnen reizen. Het vinden van een tijdelijke oplossing is een complexe puzzel; er
is materieel nodig, personeel moet worden ingezet en er moet ruimte op de rails beschikbaar
zijn, zowel in Nederland als in België.
Gisterochtend heb ik in Brussel overleg gehad met mijn Belgische ambtsgenoot, minister
van Overheidsbedrijven de heer Labille. Samen willen wij snel, in de geest van de
internationale overeenkomsten tussen Nederland en België, een tijdelijke oplossing
voor de reiziger vinden. Ik heb met de vervoerders NS, HSA en de NMBS de volgende
afspraken kunnen maken.
Vanaf 18 februari 2013 rijdt twee keer per dag een tijdelijke intercity, over conventioneel
spoor, tussen Den Haag en Brussel v.v. Vanaf 11 maart 2013 rijdt deze trein 8 keer
per dag. Tot 11 maart 2013 blijft de tijdelijk ingepaste rechtstreekse Intercity trein
tussen Roosendaal en Antwerpen 8 keer per dag rijden. Door werkzaamheden aan het spoor
in België rijdt de intercity van Den Haag naar Brussel in het weekeinde tot Antwerpen.
De intercity tussen Den Haag en Brussel kan niet eerder dan 11 maart 2013 8 keer per
dag gaan rijden, omdat er tot die tijd niet genoeg treinstellen en locomotieven beschikbaar
zijn. De tijdelijke treinverbinding start niet eerder dan 18 februari 2013 vanwege
de logistieke, materieel- en personeelsplanning. Het kost tijd om alle systemen (bijsturing
en reisinformatie) te vullen.
Vanwege de krappe capaciteit op het spoor tussen Den Haag en Amsterdam is het niet
mogelijk deze tijdelijke intercity door te laten rijden naar Amsterdam.
Reizigers die een kaartje hebben gekocht naar België kunnen met dat kaartje – zonder
bij te betalen – ook gebruik maken van de Fyra tussen Amsterdam en Rotterdam. In Rotterdam
kunnen ze overstappen op de tijdelijke intercity naar Brussel. Daarnaast kunnen reizigers
die rechtstreeks van Amsterdam naar Brussel willen reizen natuurlijk sowieso de Thalys
nemen over het hsl-spoor.
De tarieven voor de tijdelijke intercity Den Haag – Brussel zijn vastgesteld conform
de tarieven van de Beneluxtrein in het jaar 2012, vermeerderd met de gemiddelde Belgische
en Nederlandse inflatie.
Deze tijdelijke treindienst zal in ieder geval blijven rijden tot aan het moment dat
vervoerders NS, HSA en NMBS het materieel weer veilig en betrouwbaar in kunnen zetten.
Ik heb met de vervoerders afgesproken dat zij via een externe toets zo snel mogelijk
helderheid bieden over de gesteldheid en de toekomst van het V250-materieel en uiterlijk
in april 2013 een grondige evaluatie overleggen over de introductie van dit materieel.
Daarnaast werken de vervoerders scenario’s uit voor oplossingen voor de lange termijn.
Met HSA heb ik handhavingsafspraken gemaakt, met inachtneming van een ingroeiperiode,
over de kwaliteit van de tijdelijke treindienst. Ik vind dat de reiziger moet kunnen
vertrouwen op een punctuele en beschikbare treindienst. Hier zal ik HSA aan houden.
Ik vind het heel vervelend voor de reizigers dat de treindienst Fyra Amsterdam – Brussel
sinds 17 januari jl. niet meer rijdt, maar ik ben tevreden dat de vervoerders snel
een alternatieve tijdelijke oplossing hebben kunnen vinden.
De staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,
W.J. Mansveld