Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 16 februari 2011
Zoals ik tijdens het Algemeen Overleg met uw Kamer op 8 december 2010 (kamerstuk 22 026, nr. 325) over onder andere de HSL-Zuid heb toegezegd informeer ik u in deze brief over de resultaten van de geluidemissie1 metingen aan het hogesnelheidsmaterieel op de HSL-Zuid alsmede over de resultaten van de geluidimmissie metingen bij woningen
te Lansingerland. De betreffende rapporten van TNO voeg ik ter kennisneming hierbij.2
Tevens bericht ik u over de geluidhinder-toetsing van de dienstregeling 2011 en latere jaren op het HSL-tracé tussen Schiphol
en Rotterdam.
Ik zal deze resultaten en rapporten binnenkort met de vertegenwoordigers van de betrokken gemeenten, wijkraden en stichtingen
bespreken.
Geluidemissiemetingen V250-treinen en Thalys
Eind oktober 2010 heeft TNO geluidemissie metingen uitgevoerd aan het nieuwe Ansaldo V250-materieel tijdens testritten en
aan de Thalys-treinen in de normale dienstregeling op hoge snelheid. Deze metingen zijn uitgevoerd om te kunnen beoordelen
of de geluidemissie van het materieel in overeenstemming is met de aannamen die daarover in het Tracé Besluit (TB) voor de
aanleg van de HSL-zuid zijn gedaan.
TNO concludeert op basis van de metingen dat de geluidemissie van beide treinsoorten, binnen een bandbreedte van 1 dB, in
overeenstemming is met de aannamen uit het Tracébesluit. Tevens blijkt dat de genomen maatregel van het «akoestisch slijpen»
effectief is.
Over de wijze waarop het V250-materieel wordt ondergebracht in het Reken- en Meetvoorschrift Geluid vindt nog nader onderzoek
plaats.
Geluidimmissiemetingen in Lansingerland
In het najaar van 2010 zijn door TNO bij 2 woningen in Lansingerland geluidmetingen uitgevoerd op de gevels en op 25 meter
afstand achter de geluidsschermen. De meetlocaties zijn bepaald in overleg met de gemeente Lansingerland en met de Stichting
Stop Geluidsoverlast HSL.
Doel van deze metingen was om het effect van het stiller maken van het tijdelijke Prio-materieel op de geluidimmissie op de
gevels vast te stellen, en tevens om te kunnen beoordelen of bij de dienstregeling van 2010 en 2011 binnen de geluidwaarden
uit het TB wordt gebleven.
TNO stelt vast dat het stiller maken van het Prio-materieel (waarmee tijdelijk op de HSL-zuid wordt gereden) heeft geleid
tot een 9 à 10 dB lager geluidsexpositie niveau. Het bureau DCMR constateerde bij zijn metingen in de gemeente Kaag en Braassem
in augustus 2010 eenzelfde reductie. De getroffen maatregel «aanpassing van het remsysteem en gladdere wielen» heeft dus gezorgd
voor een significant lagere geluidsbelasting, waardoor de geluidsoverlast sterk is verminderd.
Dienstregeling 2011
Om een uitspraak te kunnen doen over de huidige geluidssituatie heeft TNO aanvullende immissieberekeningen uitgevoerd voor
de locaties bij Hoogmade en Lansingerland. Hieruit blijkt dat de geluidbelasting bij de dienstregeling voor het kalenderjaar
2011 binnen de in het Tracébesluit genoemde voorkeursgrenswaarde dan wel de eerder verleende hogere waarden blijft.
Dienstregeling verdere toekomst
Voor de uiteindelijke dienstregeling (met de in het Tracébesluit voorziene aantal treinen) staat nog niet vast of deze gereden
kan worden zonder overschrijding van de grenswaarden voor het geluid.
Voor een juiste beoordeling van de geluidruimte en de effectiviteit van de geluidschermen zullen er immissiemetingen moeten
worden uitgevoerd op de genoemde locaties waarbij zowel de Thalys als de V250 met hoge snelheid passeren. Daartoe is het
noodzakelijk dat er op het hele tracé van de HSL-zuid regelmatig en gedurende een aantal dagen met hoge snelheid gereden kan
worden; bij de huidige planning kan dat niet eerder dan najaar 2011 plaatsvinden.
Pas als de resultaten van die metingen beschikbaar zijn kan ik de geluidbelasting bij de dienstregeling voor 2012 alsmede
de eindsituatie toetsen aan het Tracébesluit.
De minister van Infrastructuur en Milieu,
M. H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus