Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2012-2013 | 21501-34 nr. 198 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2012-2013 | 21501-34 nr. 198 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 20 december 2012
Bijgaand zend ik u, mede namens de Staatssecretaris van VWS, het verslag van de EU Jeugd- en Sportraad van 27 november 2012 toe.
De minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, E.I. Schippers
Het Cypriotische Voorzitterschap (VZP) zette uiteen dat de gestructureerde dialoog ertoe moet bijdragen dat jongeren beter kunnen participeren in de samenleving en deel kunnen uitmaken van het besluitvormingsproces. Dit draagt bij aan een inclusieve en democratische samenleving.
In dit kader heeft er op 11–13 september jl. op Cyprus een jeugdconferentie plaatsgevonden. Thema was participatie en sociale insluiting van jongeren, met een nadruk op jongeren met een migrantenachtergrond. In verschillende workshops werd dit thema besproken en werden er door de deelnemers aanbevelingen voor de Raad opgesteld.
Het VZP heeft ook een resolutie opgesteld in het kader van de gestructureerde dialoog, met een overzicht van de behaalde resultaten van het huidige trio (Polen, Denemarken, Cyprus) en verbeterpunten voor de toekomst.
De resolutie werd zonder discussie door de Raad aangenomen.
Dit rapport geeft een overzicht van het werk dat is verricht door de EU en de Lidstaten op het gebied van jeugd. Eurocommissaris Vassiliou noemde als belangrijkste stap die nu gezet moet worden een versterkte sectoroverstijgende aanpak. In de aanpak van de hoge jeugdwerkloosheid in de Unie moet meer nadruk worden gelegd op sociale insluiting, actieve participatie en gezondheid en welzijn van jongeren. Dit moet ook terugkomen in andere initiatieven, zoals de Euro2020 Strategie.
Het rapport werd zonder discussie door de Raad aangenomen.
Het VZP benadrukte dat de participatie en sociale insluiting van jongeren met een migrantenachtergrond voor de hele EU van belang is. Het draagt bij aan economische groei en geeft culturele verrijking. Het belang van niet-formeel en informeel leren en de rol van jeugdwerk en jeugdorganisaties wordt benadrukt in deze raadsconclusies. Commissaris Vassiliou benadrukte in dit verband ook het belang van het «Erasmus for All» programma dat kan bijdragen aan het bieden van kansen voor jongeren met minder mogelijkheden. Zij uitte nogmaals haar zorgen over het feit dat er minder geld beschikbaar zal zijn voor dit programma dan voorzien. Frankrijk gaf aan dat Europese samenwerking nodig is om jonge migranten kansen te bieden en noemde in dit verband ook de bijdrage die de Internationale Migratie Organisatie (IMO) kan leveren. Frankrijk zal een internetplatform opzetten waarop jonge migranten met vragen terecht kunnen en ervaringen kunnen uitwisselen. Dit zal in het voorjaar van 2013 worden gelanceerd.
De raadsconclusies werden zonder verdere discussie door de Raad aangenomen.
De gedachtewisseling ging vooral in op de vraag hoe de toenemende mobiliteit van jongeren in de EU en daarmee gepaarde toenemende diversiteit in goede banen kan worden geleid én kan worden benut. Door de lidstaten werd vooral de rol van scholen genoemd. Zweden en Finland kennen een langer studietijdpad toe aan jonge migranten aangezien zij vaak een behoorlijke onderwijsachterstand hebben. Ook kunnen leerkrachten deze jongeren extra helpen met huiswerk. Finland geeft sommige onderdelen in de moedertaal van de migrant. Het Verenigd Koninkrijk(vertegenwoordigd door Schotland) probeert deze jongeren inspraak te geven in het Schotse jongerenparlement. Duitsland, Slovenië en Nederland benadrukten dat de toegenomen mobiliteit en diversiteit van jongeren juist kansen biedt. Nederland noemt in dit verband het «Positief Jeugdbeleid», waarbij het benutten van het potentieel van jongeren en hun eigen kracht voorop staan.
Any other business
Roemenië laat weten dat Cluj-Napoca de Europese Jeugdhoofdstad in 2015 wordt.
Ierland gaf een overzicht van hun voorzitterschapprioriteiten voor de eerste helft van 2013. «Sociale inclusie» wordt het overkoepelende thema waar het komende trio (Ierland, Litouwen, Griekenland) zich mee bezig zal houden. Ierland zal zich vooral richten op de kwaliteit van jeugdwerk en de rol van jeugdbeleid in het kader van economische groei.
Het VZP en de Commissie benadrukten dat sport een belangrijke bijdrage levert aan economische groei en werkgelegenheid. Dit inzicht dient gebruikt te worden voor de verdere vormgeving van beleid. Het gebruik van de zogenaamde «Sport Satellite Accounts», waarmee statistisch inzichtelijk kan worden gemaakt wat de bijdrage van sport is aan de economie, zal verder worden gepromoot.
De Raadsconclusies werden zonder discussie aangenomen.
Malta had als enige lidstaat nog een voorbehoud bij een passage over de aanpak van illegaal gokaanbod. Malta lichtte toe waarom deze passage onacceptabel voor het land is. Volgens Malta kan er in de tekst niet worden gesproken van «illegaal» aanbod, omdat het per lidstaat verschilt wat legaal en illegaal aanbod is. Deze passage grijpt daarmee volgens Malta in op de nationale wetgeving van lidstaten op het terrein van gokken. Bovendien gaat de passage volgens Malta niet over de aanpak van match-fixing, maar over de aanpak van illegaal gokken in het algemeen. Malta is daarnaast van mening dat illegaal gokaanbod helemaal niet in de EU voorkomt, maar in derdelanden, en dan met name in Azië.
Het VZP deed een tweetal tekstvoorstellen die Malta niet konden overtuigen. Het voorstel om de passage te verwijderen werd door de andere Lidstaten niet geaccepteerd. De Commissie deed een laatste poging door «illegal gambling offers» te vervangen door «sport betting offers from unregulated gambling operators». Malta kon hier schoorvoetend akkoord mee gaan, maar Portugal en Frankrijk niet, omdat dit de reikwijdte van de passage in zou perken.
Het VZP concludeerde uiteindelijk dat de Raad geen overeenstemming kon vinden over de tekst en dat de tekst werd aangenomen als conclusies van het Voorzitterschap.
Allereerst werden onder dit agendapunt de drie EU vertegenwoordigers voorgesteld die plaats zullen nemen in het World Anti Doping Agency (WADA) Foundation Board: dhr. Romain Schneider (minister van Sport van Luxemburg), dhr. Alexandre Miguel Mestre (staatssecretaris van Sport en Jeugd van Portugal) en dhr. Leo Varadkar (minister van Vervoer, Toerisme en Sport van Ierland). Zij zullen conform het nieuwe representatiemodel plaatsnemen in de Foundation Board die per 1 januari 2013 in werking treedt: de EU lidstaten dienen op ministerieel niveau te worden vertegenwoordigd en de zetels dienen als volgt te worden toegewezen: één zetel uit het huidige EU-voorzitterschapstrio, één uit het toekomstige EU-voorzitterschapstrio en één gezamenlijk door de lidstaten, in het kader van de Raad.
De Raad kon akkoord gaan met de benoeming van de kandidaten.
Vervolgens gaf het VZP een terugkoppeling van de WADA bijeenkomst op 17 en 18 november jl. Daar werd naast de begroting voor de komende periode ook gesproken over de herziening van de WADA-code, in het bijzonder over dataprotectie, het gebruik van het antidopingmanagementsysteem, de keuze van atleten voor «sample» testen en een eventuele tweede monster dat genomen moet worden. Daarnaast is gesproken over de mogelijkheid van het verlengen van de schorsingsperiode van twee naar vier jaar en de mogelijkheid om ook stoffen zoals marihuana – indien aantoonbaar is dat zij prestatie bevorderend werken – op de dopinglijst te zetten.
Het VZP meldt dat HEPA één van de belangrijkste factoren is om niet-overdraagbare ziekten te voorkomen. De Commissie wil dit vooral promoten in «grassroot sports». De raadsconclusies werden zonder discussie aangenomen.
Voor dit onderwerp heeft het VZP ook een gedachtewisseling voorbereid over een jaarlijkse Europese Sportweek. De Commissie is van mening dat het toepassingsgebied voor zo’n sportweek ruim genoeg moet zijn en dat deze moet voortbouwen op bestaande nationale initiateven zonder dat er sprake is van doublures. Sportorganisaties, de sportindustrie en lokale autoriteiten moeten hier goed bij betrokken worden. De Commissie noemt het «Erasmus for All» programma als financieringsmogelijkheid. Afgezien van Zweden, zijn de lidstaten (gematigd) positief over een jaarlijkse Europese Sportweek. Het kan passen binnen een communicatiestrategie om mensen aan het sporten en bewegen te krijgen. Alleen Zweden is hiervan niet overtuigd. Veel lidstaten willen dat de sportweek «inclusief» is en dus ook mogelijkheden biedt voor mensen die minder aan sport (kunnen) doen. Portugal zou een Europese campagne willen laten opzetten die in alle lidstaten kan worden gebruikt. Nederland wijst op het bestaan van reeds lopende nationale initiatieven en vraagt aandacht voor de autonomie van sportorganisaties.
Any other business
Ierland gaf een overzicht van zijn prioriteiten. Ierland zal zich richten op het werk dat voortkomt uit de expertgroepen Onderwijs & Opleiding en Goed Bestuur. Ierland wil de nadruk leggen op de bijdrage die sport kan leveren aan de economie en op fraudebestrijding in de sport. Verder zal Ierland het EU-standpunt coördineren voor de volgende besprekingen over de herziening van de WADA-Code.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-21501-34-198.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.