21 501-34 Raad voor Onderwijs, Jeugd, Cultuur en Sport

Nr. 193 BRIEF VAN DE MINISTER VAN ONDERWIJS, CULTUUR EN WETENSCHAP

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 20 september 2012

Hierbij zend ik u, mede namens de staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, de geannoteerde agenda van de informele Raad voor Onderwijs van 4 en 5 oktober aanstaande. In deze brief worden de onderwerpen nader toegelicht en treft u per onderwerp de kabinetsinzet aan.

Ten tijde van het versturen van deze geannoteerde agenda waren er nog geen discussiedocumenten door het Cypriotisch voorzitterschap verspreid ter voorbereiding op de Informele Raad. Mocht de inhoud van deze discussiedocumenten aanleiding geven om de Nederlandse inzet zoals in deze geannoteerde agenda beschreven grondig aan te passen, dan zal ik de Kamer hierover nader informeren.

Ik wijs u erop dat, zoals te doen gebruikelijk, over de definitieve standpuntbepaling van Nederland in de OJCS-Raad nog afstemming in de ministerraad zal plaatsvinden.

De minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, J. M. van Bijsterveldt-Vliegenthart

Geannoteerde agenda Informele EU Onderwijs Raad 4-5 oktober 2012

De volgende twee onderwerpen staan op de agenda:

  • Succesvolle strategie om uit de crisis te komen: de rol van onderwijs bij de implementatie van de Europa 2020 strategie.

  • Alfabetisering voor iedereen: de sleutel naar meer gelijk onderwijs.

De Informele Raad heeft geen bevoegdheden voor het nemen van besluiten. Het doel van deze Raad is het uitwisselen van gedachten over bovengenoemde onderwerpen. Deze uitwisseling van standpunten zal plaatsvinden op hoofdlijnen.

Succesvolle strategie om uit de crisis te komen: de rol van onderwijs bij de implementatie van de Europa 2020 strategie

Dit onderwerp wordt ingeleid met een lezing door professor Christopher Pissarides, verbonden aan de London School of Economics.

Daarna krijgen de aanwezige ministers de gelegenheid om standpunten en goede praktijken uit te wisselen over de bijdrage van onderwijs aan economische ontwikkeling en het vergroten van het welzijn van burgers. Tijdens deze sessie zal men onder meer stilstaan bij de bijdrage van het werkprogramma «Onderwijs en Opleiding 2020» aan de Europa 2020 als follow-up van het Europees semester.

Inzet Nederland

Nederland verwelkomt het discussiethema. Nederland zal tijdens het debat benadrukken dat onderwijs een belangrijke bijdrage kan leveren aan het stimuleren van economische groei in de Europese Unie. Hoewel Nederland de Europa 2020-doelstelling op het terrein van onderwijs (het percentage VSV-ers moet onder de 10 procent komen te liggen en ten minste 40 procent van de jongeren moet een tertiaire opleiding hebben afgerond) in de volle breedte onderschrijft zal Nederland tijdens deze informele uitwisseling van standpunten nadrukkelijk aandacht geven aan het belang van goed middelbaar beroepsonderwijs.

Nederland zal wijzen op de belangrijke rol van het beroepsonderwijs om de grote tekorten geschoolde arbeidskrachten in de zorg en in de techniek tegen te gaan.

Tenslotte zal Nederland wijzen op het belang om beroepsonderwijs en algemeen vormend onderwijs als gelijkwaardig te zien. Zodat we recht kunnen doen aan de grote diversiteit aan talenten van onze jongeren en we beter kunnen inspelen op de verschillende behoeften van onze samenleving en arbeidsmarkt.

Alfabetisering voor iedereen: de sleutel naar meer gelijk onderwijs

Op donderdag 6 september heeft de «High-Level Expert Group on Literacy» haar advies gepresenteerd over geletterdheid. Deze expert groep bestaat uit elf Europese deskundigen uit verschillende landen die elk hun eigen expertise hebben op het gebied van geletterdheid. H.K.H. Prinses Laurentien der Nederlanden is voorzitter van deze expert groep. De drie overkoepelende aanbevelingen in het rapport zijn:

  • creëer een geletterde omgeving;

  • verhoog het niveau van onderwijs op het terrein van leesvaardigheid en biedt meer ondersteuning om de leesvaardigheid te verbeteren;

  • stimuleer participatie en integratie.

Giorgos Tsiakalos, lid van «High-Level Expert Group on Literacy» zal een korte presentatie geven tijdens de Informele Raad, gevolgd door een aantal presentaties van initiatieven in verschillende EU-lidstaten op het terrein van geletterdheid.

Inzet Nederland

Op verzoek van het Cypriotisch EU-voorzitterschap zal Nederland – net als Frankrijk, Polen en Ierland – een korte presentatie geven over de aanpak in Nederland op het terrein van geletterdheid.

Tijdens deze presentatie zal worden benadrukt dat we in Nederland de afgelopen jaren energie hebben gestoken in het versterken van de basisvaardigheden van jongeren. Om die reden is besloten tot invoering van doorlopende leerlijnen, gestandaardiseerde examinering van taal en rekenen en het referentiekader Nederlandse taal en rekenen in het onderwijs. Deze aanpak is zo belangrijk omdat de meeste winst te behalen is – met een geringe investering – met de groep jongeren die tot dusver onvoldoende geletterd het initieel onderwijs verlaten en de arbeidsmarkt op gaan. Deze groep is immers nog makkelijk bereikbaar in het schoolsysteem. Daarnaast wordt tijdens de presentatie een aantal elementen belicht om geletterdheid onder volwassenen te bevorderen zoals: het integreren van ICT-vaardigheden in taal- en rekencursussen; een pilot met vrijwillige taaltrainers en meer aandacht voor sociale inclusie.

Naar boven