21 501-33 Raad voor Vervoer, Telecommunicatie en Energie

Nr. 337 BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 20 september 2011

Hierbij stuur ik u, mede namens de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, ten behoeve van het Algemeen Overleg op 29 september 2011 met de Vaste Commissie voor Infrastructuur en Milieu:

  • De geannoteerde agenda van de Transportraad op 6 oktober 2011

  • Een overzicht van de stand van zaken van EU-dossiers op het terrein van transport en water.1

De minister van Infrastructuur en Milieu,

M. H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus

GEANNOTEERDE AGENDA EU TRANSPORTRAAD 6 OKTOBER 2011

Hieronder vindt u een samenvatting van de onderwerpen van de Transportraad van 6 oktober 2011.

De Raad zal een eerste debat voeren over de digitale tachograaf. In de herziening van de verordening en de bijbehorende mededeling stelt de Europese Commissie maatregelen voor om de efficiëntie en doeltreffendheid van de tachograaf te verbeteren en de mogelijkheden tot fraude en oneigenlijk gebruik te beperken. Nederland kan deze doelstellingen steunen. Het voorstel biedt ruimte om de technische aspecten van de tachograaf verder te ontwikkelen en draagt bij aan de aanpak van fraude en oneigenlijk gebruik van de tachograaf. Nederland is kritisch ten aanzien van sommige specifieke maatregelen, zoals de integratie van de bestuurderskaart in het rijbewijs en de invloed van lidstaten bij het vaststellen van technische specificaties van de tachograaf. De mogelijke gevolgen van alle voorgestelde maatregelen voor de overheid en het bedrijfsleven zijn nog onvoldoende duidelijk. Nederland zal hier dan ook scherp op letten in de onderhandelingen.

Het Pools Voorzitterschap streeft naar het vaststellen van een mandaat voor de Europese Commissie om te onderhandelen over de uitbreiding van de zogeheten Interbus overeenkomst. De Interbus overeenkomst is van toepassing op het ongeregeld internationaal personenvervoer per bus en touringcar. Het doel van de onderhandelingen is allereerst de uitbreiding van de geografische werkingssfeer. Een tweede doel is tevens het opnemen van het geregeld internationaal personenvervoer. Nederland is voorstander van de uitbreiding van de Interbus overeenkomst en streeft daarbij naar het opnemen van de EU regelgeving ten aanzien van passagiersrechten in de nieuwe overeenkomst.

Tijdens de Transportraad zullen Raadsconclusies worden aangenomen over de mededeling inzake het nabuurschapsbeleid op het gebied van vervoer. Nederland steunt de voorgestelde aanpak. Deze zal bijdragen aan het versterken van de economische integratie en nauwere politieke verbondenheid met de aangrenzende regio’s. Convergentie met EU regelgeving in de aangrenzende regio’s kan leiden tot lastenvermindering voor het vervoerend en verladend bedrijfsleven.

Op het gebied van luchtvaart staan twee onderwerpen geagendeerd. De Raad zal naar verwachting instemmen met een mandaat aan de Europese Commissie om te onderhandelen met Eurocontrol over een samenwerkingsovereenkomst. Nederland acht het sluiten van een dergelijk akkoord een belangrijke stap in de bevordering van een efficiënter beheer van het Europese luchtverkeer en de verdere ontwikkeling van één gemeenschappelijk luchtruim. Tevens zal de Raad een mandaat voor de Commissie goedkeuren om met Azerbeidzjan te onderhandelen over een luchtvaartakkoord. Nederland kan instemmen met dit mandaat.

Vervoer over land

Herziening verordening digitale tachograaf– Beleidsdebat

Een tachograaf is een controleapparaat voor het vaststellen of bestuurders in het wegvervoer de regels voor rij- en rusttijden naleven. Dit voorstel beoogt de efficiëntie en doeltreffendheid van tachografen te verbeteren en de mogelijkheden tot oneigenlijk gebruik en fraude te beperken. Om dit te bereiken stelt de Commissie onder meer de volgende maatregelen voor: veiligere encryptietechnologie, draadloze communicatie voor selectie van voertuigen bij wegcontroles, geharmoniseerde interface met andere ITS toepassingen, betere opleiding van controleambtenaren, minimale harmonisatie van sancties en gemoderniseerde gebruiksregels.

Naast de herziening van de verordening stelt de Commissie, in de bijbehorende mededeling, een aantal aanvullende acties voor: het integreren van de bestuurderskaart in het rijbewijs, het ontwikkelen van een norm voor verzegelingen van de tachograaf, toetreding van de EU tot de AETR-overeenkomst2 en aanpassing van technische en veiligheidskenmerken door middel van gedelegeerde handelingen.

Stand van zaken

Tijdens de Transportraad zal een eerste beleidsdebat plaatsvinden.

Inzet Nederland

Nederland steunt de doelstellingen van het voorstel. Het voorstel biedt ruimte om de technische aspecten van de tachograaf verder te ontwikkelingen en draagt bij aan de aanpak van fraude en oneigenlijk gebruik van de tachograaf. Nederland is kritisch ten aanzien van sommige specifieke maatregelen, zoals de integratie van de bestuurderskaart in het rijbewijs en de invloed van lidstaten bij het vaststellen van technische specificaties van de tachograaf. De mogelijke gevolgen van alle voorgestelde maatregelen voor de overheid en het bedrijfsleven zijn nog onvoldoende duidelijk. Nederland zal hier dan ook scherp op letten in de onderhandelingen.

Gevolgen voor Nederland

Het voorstel zal bijdragen aan het terugdringen van de problemen rondom fraude en oneigenlijk gebruik van de tachograaf en mogelijk een bijdrage leveren aan een vermindering van administratieve lasten voor overheid en het bedrijfsleven. De exacte gevolgen van alle voorgestelde maatregelen zijn echter nog onduidelijk. Nederland wil waken voor maatregelen die hoge kosten met zich meebrengen en onvoldoende effect zullen sorteren bij de verbetering van de handhaving van de rij- en rusttijden.

Onderhandelingsmandaat uitbreiding Interbus overeenkomst– Aanname Raadsbesluit

Het voorstel voor een Raadsbesluit beoogt de Commissie een mandaat te verlenen om de onderhandelingen te starten met de niet EU-leden van de Interbus overeenkomst (Kroatië, Turkije, Albanië, Bosnië-Herzegovina, FYROM en Moldavië) en met andere buurlanden van de EU. De Interbus overeenkomst is sinds 1 januari 2003 van kracht en is van toepassing op het ongeregeld internationaal personenvervoer per bus en touringcar (bijvoorbeeld een meerdaagse reis met vooraf samengestelde groep passagiers). Het doel van de onderhandelingen is allereerst de uitbreiding van de geografische werkingssfeer. Een tweede doel is tevens het opnemen van het geregeld internationaal personenvervoer (internationale lijndiensten met een dienstregeling). Hiermee komt er voor vervoer naar die landen één vergunningprocedure.

Stand van zaken

Over het onderhandelingsmandaat voor de Europese Commissie zal naar verwachting overeenstemming worden bereikt. Veel lidstaten hechten aan de fasering in de onderhandelingen, in eerste instantie gericht op uitbreiding van de geografische werkingssfeer en daarna op het opnemen van geregeld internationaal personenvervoer.

Inzet Nederland

Nederland is voorstander van brede deelname van buurlanden van de EU en steunt tevens het opnemen van geregeld internationaal personenvervoer in de Interbus overeenkomst. Nederland streeft daarbij naar het opnemen van de EU regelgeving ten aanzien van passagiersrechten in de nieuwe overeenkomst. Enerzijds garandeert dit de kwaliteit van de dienstverlening voor passagiers in de nabuurlanden en anderzijds voorkomt dit het sluiten van nieuwe bilaterale verdragen, naast de Interbus overeenkomst, waarin lidstaten de passagiersrechten regelen voor de internationale lijndiensten.

Gevolgen voor Nederland

Nederland heeft baat bij de uitbreiding van de Interbus overeenkomst. Een dergelijke overeenkomst vermindert de hoeveelheid bilaterale verdragen en voorkomt verschillende voorschriften voor busvervoerders en passagiers. Gedurende de onderhandelingen over de Interbus overeenkomst kunnen lidstaten niet zelf onderhandelen over bilaterale verdragen. Dit is een aandachtspunt.

Intermodale vraagstukken

Mededeling inzake samenwerking tussen de EU en haar aangrenzende regio’s op het gebied van vervoer– Aanname Raadsconclusies

Het voorstel beoogt de samenwerking op het gebied van vervoer met de aangrenzende regio’s te versterken. Deze regio’s vallen zowel onder het uitbreidingsbeleid als het Europees nabuurschapsbeleid. Het voorstel richt zich op het vervoer van passagiers en van goederen en heeft betrekking op alle vervoersmodaliteiten (luchtvaart, zee- en binnenvaart, wegvervoer en spoorvervoer) en bijbehorende infrastructuur. Meer dan twintig concrete maatregelen hebben tot doel op korte en lange termijn de transportverbindingen vlotter, veiliger en betrouwbaarder te maken. De maatregelen sluiten aan op de huidige ontwikkelingen op het gebied van vervoer in de EU.

Stand van zaken

Het Voorzitterschap streeft naar het aannemen van Raadsconclusies. Over de Raadsconclusies lijkt overeenstemming te bestaan.

Inzet Nederland

Nederland steunt de aanpak van de Commissie waarmee nadere uitwerking wordt gegeven aan het Europees nabuurschapsbeleid op het gebied van vervoer. De voorgestelde maatregelen zullen bijdragen aan het versterken van de economische integratie en nauwere politieke verbondenheid met de aangrenzende regio’s.

Gevolgen voor Nederland

De gevolgen voor Nederland zijn gering, omdat de buurlanden van de EU niet direct aan Nederland grenzen. Convergentie met EU regelgeving in de aangrenzende regio’s kan leiden tot lastenvermindering voor het vervoerend en verladend bedrijfsleven.

Luchtvaart

Onderhandelingsmandaat Eurocontrol– Aanname Raadsbesluit

Het voorstel voor een Raadsbesluit beoogt de Commissie een mandaat te verlenen om de onderhandelingen met Eurocontrol te starten om tot een samenwerkingsovereenkomst te komen. Eurocontrol speelt een belangrijke rol op technisch-operationeel vlak en ondersteunt de EU bij de realisering van verbeteringen op het gebied van beheer van het Europese luchtverkeer en de ontwikkeling en implementatie van één gemeenschappelijk luchtruim. De samenwerkingsovereenkomst zal de afspraken tussen de Europese Unie en Eurocontrol over de taken van Eurocontrol vastleggen.

Stand van zaken

Over de verlening van het onderhandelingsmandaat aan de Europese Commissie zal naar verwachting overeenstemming worden bereikt. Op het moment van schrijven is de mogelijkheid tot een financiële bijdrage van de EU aan de Eurocontrol begroting nog een uitstaand punt.

Inzet Nederland

Nederland kan instemmen met het onderhandelingsmandaat. Het sluiten van een samenwerkingsovereenkomst is een belangrijke stap in de vormgeving van luchtverkeersmanagement in Europa en draagt bij aan de verdere ontwikkeling van één gemeenschappelijk luchtruim. Nederland is daarom van mening dat een (incidentele) bijdrage van de EU aan de Eurocontrol begroting niet moet worden uitgesloten.

Gevolgen voor Nederland

Een mogelijk belang voor Nederland wat betreft de onderhandelingen en het sluiten van de overeenkomst betreft de positie van MUAC (Maastricht Upper Area Centre).

Onderhandelingsmandaat luchtvaartakkoord Azerbeidzjan– Aanname Raadsbesluit

Het Voorzitterschap streeft naar het aannemen van een mandaat voor de Europese Commissie om onderhandelingen te starten met Azerbeidzjan over een luchtvaartakkoord. Het doel van het voorstel is enerzijds het creëren van een gemeenschappelijke markt en anderzijds geleidelijke harmonisering van regelgeving. De Commissie wil daarbij prioriteit geven aan marktliberalisering, vrijheid van vestiging, gelijke mededingingsvoorwaarden en gemeenschappelijke regels op het gebied van luchtvaartveiligheid en -beveiliging, luchtverkeersbeheer, sociale voorwaarden en milieubescherming. Een dergelijk luchtvaartakkoord past binnen het nabuurschapsbeleid van de Europese Unie.

Stand van zaken

Over de verlening van het onderhandelingsmandaat aan de Europese Commissie lijkt overeenstemming te bestaan.

Inzet Nederland

Nederland kan instemmen met het onderhandelingsmandaat.

Gevolgen voor Nederland

Nederland en Azerbeidzjan hebben een bilaterale luchtvaartovereenkomst (1996). Een luchtvaartakkoord tussen de Europese Unie en Azerbeidzjan vervangt deze inmiddels gedateerde overeenkomst en verruimt de markttoegang tussen Nederland en Azerbeidzjan.


X Noot
1

Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer.

X Noot
2

Europese overeenkomst inzake arbeidsvoorwaarden voor de bemanning van motorrijtuigen in het internationale vervoer over de weg. De AETR-overeenkomst is ondertekend door alle EU-lidstaten en 22 Europese landen.

Naar boven