Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 1 oktober 2012
Op 25 september 2012 vond er een informeel overleg plaats tussen de ministers van
Financiën van Finland, Duitsland en Nederland in Helsinki. Naar aanleiding van uw
verzoek van 27 september jl. om de Tweede Kamer tijdig voor het algemeen overleg Eurogroep/Ecofin
Raad te informeren over de uitkomsten van dit overleg ga ik via deze brief nader op
deze bijeenkomst in.
Ik hecht er aan om hierbij te benadrukken dat de ontmoeting een informele bijeenkomst
betrof met gelijkgestemden. Er is gesproken over de actuele onderwerpen ten aanzien
van de schuldencrisis. Gezien de overeenkomsten tussen de standpunten die de drie
landen in de crisis op verschillende dossiers innemen is het wenselijk en opportuun
om dergelijke overleggen te hebben.
Tijdens het overleg zijn een aantal onderwerpen aan de orde gekomen waar ik in de
brief kort op in zal gaan. Voor de volledigheid stuur ik u in de bijlage1) de gezamenlijke verklaring mee die na afloop van de bijeenkomst werd uitgebracht.
Kwetsbare landen
Allereerst hebben we hebben kort stilgestaan bij de recente positieve Ierse en Portugese
voortgangsrapportages van de Trojka. Ten aanzien van het Griekse leningenprogramma
hebben we benadrukt dat we de volledige voortgangsrapportage afwachten voordat we
hierover een besluit kunnen nemen.
Daarnaast hebben we onderstreept dat de implementatie van het Europese Semester van
belang is voor het waarborgen van de financiële stabiliteit in de eurozone. Ik heb
dit ook altijd benadrukt: het is aan landen zelf om maatregelen te nemen om het vertrouwen
van de financiële markten te behouden. We hebben daarom met betrekking tot de onrust
op de financiële markten ten aanzien van Spanje benadrukt dat het van belang is dat
Spanje de hervormingsagenda implementeert.
Bankentoezicht
Ook hebben wij gesproken over een gezamenlijk bankentoezicht waarbij we het eens zijn
over het belang van snelle vooruitgang op dit terrein. Echter, gezien de complexiteit
van dit onderwerp hebben we benadrukt dat kwaliteit boven snelheid moet gaan. Een
Europees toezichtmechanisme voor banken vergt een goed doordachte governance-structuur
en een heldere verdeling van bevoegdheden. Het toezichthoudende orgaan dat binnen
de ECB zal worden opgericht zal bovendien verantwoording moeten afleggen aan de Europese
ministers van Financiën, het Europees Parlement en de nationale parlementen.
Voor een uitgebreidere toelichting over de positie van het kabinet ten aanzien van
dit punt verwijs ik u naar de Kamerbrief «Europees toezichtmechanisme voor banken
en directe herkapitalisatie door het ESM» van maandag 1 oktober met kenmerk FM/2012/1415
M.
Tijdens het bezoek werd ook onderstreept dat moet worden gewerkt aan de voorbereidingen
binnen de Eurogroep voor het rapport van de President van de Europese Raad over het
bereiken van een volwaardige economische en monetaire unie.
ESM-instrument voor directe herkapitalisatie
Ten slotte hebben we gesproken over de beginselen die ten grondslag moeten liggen
aan directe herkapitalisatie van banken binnen het ESM. Het Europees toezichtmechanisme
voor banken moet allereerst effectief zijn. Daarbij zijn wij van mening dat er in
ieder geval aan de volgende principes moet zijn voldaan:
-
– Niet alleen het besluit over de introductie van het instrument, maar ook beslissingen
over de inzet in individuele gevallen dienen te worden genomen door middel van een
regulier ESM-besluit en een Memorandum of Understanding;
-
– Wanneer het ESM direct banken kan herkapitaliseren blijven «legacy assets» echter onder de verantwoordelijkheid van nationale overheden.
-
– Herkapitalisatie moet altijd plaatsvinden op basis van geschatte reële economische
waarde;
-
– Directe herkapitalisatie moet plaatsvinden volgens een drietrapsraket: eerst moeten
private verliezen worden genomen, vervolgens moeten nationale publieke middelen worden
ingezet en pas in laatste instantie kan aanspraak worden gemaakt op steun via het
instrument van directe herkapitalisatie.
Ik hoop u via deze brief voldoende te hebben geïnformeerd.
1) Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer