nr. 657
BRIEF VAN DE MINISTER VAN FINANCIËN
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 28 april 2009
Tijdens het AO van 23 april jl. werd om toezending verzocht van de
verordening t.a.v. credit rating agencies (CRA’s)
en de andere stukken die nog niet beschikbaar waren. De verordening t.a.v.
CRA’s is bijgevoegd1 en de overige stukken
zullen te zijner tijd middels de griffie naar u worden toegezonden.
Op 23 april jl. heeft het Europees Parlement de verordening t.a.v.
CRA’s aangenomen met 569 voorstemmen, 47 tegenstemmen en 4 onthoudingen.
In deze brief zal ik op verzoek van uw Kamer kort ingaan op deze verordening
en de wijze waarop wordt omgegaan met credit ratings uit derde landen.
1. Algemeen oordeel
Ik ben tevreden over deze verordening. In zeer korte tijd is van het Commissievoorstel
een goed werkbare verordening gemaakt die de kwaliteit van het credit rating
proces zal verbeteren en op termijn zal bijdragen aan het herstel van vertrouwen
in de financiële sector. De verordening voldoet in hoge mate aan de Nederlandse
inzet: uitgebreide regelgeving met streng toezicht, waarbij een aantal vereisten
is afgestemd op de omvang en het bereik van de activiteiten van de CRA. Hierdoor
wordt de toetreding van nieuwe CRA’s zo min mogelijk belemmerd, zodat
we niet nog afhankelijker worden van de grote partijen.
2. Derde landen
De heer Bashir (SP) informeerde naar de vestigingseis voor CRA’s
uit derde landen. Op dit terrein is sprake van een sterke verbetering. Het
Commissievoorstel ging nog uit van een situatie waarin credit ratings uit
derde landen niet gebruikt konden worden en CRA’s derhalve zouden worden
verplicht in de EU een vestiging te openen voor hun wereldwijde rating activiteiten.
De verordening bevat nu twee mechanismen om het gebruik van credit
ratings uit derde landen onder strikte waarborgen mogelijk te maken:
a) endorsement
b) certificatie gebaseerd op equivalentie.
De grote CRA’s kunnen alleen gebruik maken van endorsement, waarbij ze een credit rating van een aan hen verbonden
buiten Europa gevestigde CRA onder strikte voorwaarden kunnen goedkeuren als
ware het een door henzelf afgegeven credit rating. De Europese vestiging blijft
echter volledig verantwoordelijk voor deze credit rating en garandeert dat
het proces waarmee deze tot stand is gekomen voldoet aan eisen die minstens
zo strikt zijn als relevante artikelen uit de verordening.
Voor kleine CRA’s uit derde landen is
hiernaast een certificatiemechanisme toegevoegd dat is gebaseerd op equivalentie.
De Europese Commissie beoordeelt of de regelgeving en het toezicht in het
derde land equivalent zijn. Dit heeft voor kleine CRA’s het voordeel
dat ze kunnen worden vrijgesteld van zowel de zware vestigingseis in de EU
als bijna alle organisatorische eisen van de verordening. Dit zal de toetredingsbarrières
verlagen zonder dat de kwaliteit van credit ratings onder druk komt te staan
(aangezien deze CRA’s in het derde land al aan equivalente regelgeving
voldoen).
Dit systeem is belangrijk omdat de credit rating business een wereldwijde
bedrijfstak is en bovendien net in de G20 is gesproken over regulering en
toezicht. Het zou vreemd zijn als de Europese Unie dan haar eigen regels zou
stellen zonder rekening te houden met het feit dat CRA’s al gereguleerd
zijn in derde landen.
Ik vertrouw er op u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
De minister van Financiën,
W. J. Bos