Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2014-2015 | 21501-02 nr. 1482 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2014-2015 | 21501-02 nr. 1482 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 9 april 2015
Hierbij bied ik u de geannoteerde agenda aan van de Raad Algemene Zaken van 21 april 2015.
De Minister van Buitenlandse Zaken, A.G. Koenders
GEANNOTEERDE AGENDA RAAD ALGEMENE ZAKEN VAN 21 APRIL 2015
Inter-institutioneel akkoord beter wetgeven
De Raad Algemene Zaken zal spreken over de inzet van de Raad bij aanstaande onderhandelingen met de Commissie en het Europees parlement over de herziening van het inter-institutioneel akkoord (IIA) beter wetgeven. In het Commissie Werkprogramma 2015 heeft de Commissie de herziening van het IIA beter wetgeven aangekondigd. Naar verwachting zal de Commissie in mei de voorstellen voor een herziening van het IIA beter wetgeven presenteren, tegelijkertijd met de REFIT-mededeling. Tijdens de RAZ van 21 april a.s. zal VP Timmermans de hoofdelementen van de voorstellen voor het IIA alvast presenteren en bespreken.
De herziening van het IIA beter wetgeven staat reeds een aantal maanden op de agenda van de Raad, onder andere tijdens de RAZ in december 2014 en tijdens de RAZ in februari en maart 2015. De Nederlandse inzet is steeds geweest dat een herziening van het IIA beter wetgeven de onderlinge verhoudingen en samenwerking tussen de instellingen op een evenwichtige wijze vastlegt, waarbij optimaal recht wordt gedaan aan de taken en verantwoordelijkheden van de instellingen. Samen met Finland en Denemarken heeft Nederland voorafgaand aan de RAZ van 10 februari jl. met een gemeenschappelijk non-paper het initiatief genomen tot vaststelling van Raadsprioriteiten. Zoals reeds aan uw Kamer gemeld, bevat dit non-paper voorstellen omtrent een procedure voor jaarlijkse en meerjarige programmering en wetgevende planning, de rol van nationale parlementen in het Europees besluitvormingsproces, een agenda voor betere regelgeving, transparantie, gedelegeerde handelingen, trilogen en de omzetting van richtlijnen.
Na de RAZ op 10 februari jl. hebben verschillende andere lidstaten eveneens non-papers gepresenteerd die op veel punten overeen komen met de Fins-Deens-Nederlandse agenda. Tegen die achtergrond heeft het voorzitterschap tijdens de RAZ op 17 maart jl. de herziening van het IIA beter wetgeven opnieuw geagendeerd. Na deze RAZ heeft het voorzitterschap de uitwerking van de Raadspositie opgepakt. Het voorzitterschap zal op basis van eerste verkennende discussies een notitie opstellen waarin de Raadspositie nader uitgewerkt wordt. Dat document zal ter discussie staan tijdens de RAZ. Het document is op dit moment nog niet beschikbaar. Naar verwachting zal het voorzitterschap jaarlijkse en meerjarige programmering, betere regelgeving en gedelegeerde handelingen als hoofdprioriteiten voor de Raad aanmerken. Over deze onderwerpen bestaat binnen de Raad een grote mate van overeenstemming.
Het kabinet deelt de inzet van het voorzitterschap en ziet graag dat het algemene beginsel van gelijkheid tussen de Raad en het Europees parlement in het IIA beter wetgeven opgenomen wordt. Voorts hecht het kabinet er aan dat ook de rol van nationale parlementen en transparantie duidelijk als prioriteiten van de Raad worden aangemerkt. Binnen de Raad lopen de meningen over verwijzing naar de rol van nationale parlementen echter uiteen. Een deel van de lidstaten ziet geen gronden voor een verwijzing naar de bijzondere positie voor nationale parlementen in het IIA; en een ander deel van de lidstaten pleit daar wel voor. Ten aanzien van transparantie van het wetgevend proces bevindt Nederland zich met een aantal gelijkgezinde lidstaten in een minderheidspositie.
Na de presentatie van de herziening van het IIA beter wetgeven en de REFIT-mededeling door de Commissie, zullen de Raad, de Commissie en het Europees parlement de onderhandelingen over het nieuwe IIA beter wetgeven starten. Deze onderhandelingen zullen tot onder Luxemburgs voorzitterschap gecontinueerd worden en kunnen mogelijk ook tijdens het Nederlands voorzitterschap voortduren.
AIV advies «glokalisering» en Comité van de Regio’s
Zoals toegezegd aan uw Kamer tijdens het Algemeen Overleg over de Raad Algemene Zaken op 11 maart jl. informeer ik u hierbij over het tijdspad van de advisering door de Adviesraad Internationale Vraagstukken over «glokalisering» en het Comité van de Regio’s. In het werkprogramma 2015 van de Adviesraad Internationale Vraagstukken, dat Uw Kamer is toegezonden op 13 maart jl. (Kamerstuk 34 000 V, nr. 53), is een onderzoek opgenomen naar glokalisering, decentrale overheden en de EU. Daarin komen vragen aan de orde naar de trend van regionalisering en Europeanisering van beleid, de betekenis hiervan voor de Europese beleidsontwikkeling en de institutionele architectuur van de EU, waaronder de rol en het functioneren van het Comité van de Regio’s. De uitgewerkte adviesaanvraag betreffende dit onderzoek zal Uw Kamer binnenkort worden toegezonden. Afronding van het onderzoek is voorzien voor het einde van dit jaar.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-21501-02-1482.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.