Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 31 augustus 2012
Hierbij bieden wij u de geannoteerde agenda aan van de informele Raad Buitenlandse
Zaken («Gymnich») van 7 en 8 september 2012.
De minister van Buitenlandse Zaken, U. Rosenthal
De staatssecretaris van Buitenlandse Zaken, H. P. M. Knapen
Geannoteerde agenda Gymnich, 7–8 september 2012
Hoge Vertegenwoordiger Ashton heeft ervoor gekozen voor dit Gymnich-overleg hoofdzakelijk
horizontale thema’s te agenderen.
Water en buitenlands beleid
In 2025 zal bijna 2/3 van de wereldbevolking leven in gebieden met waterschaarste.
Waterconflicten kunnen hierdoor toenemen; «trade offs» tussen belangen van verschillende economische sectoren, bevolkingsgroepen en landen
dreigen. De toename van de wereldbevolking en veranderende consumptiepatronen in opkomende
economieën zorgen voor een exponentieel stijgende vraag naar water. De waterbehoefte
van groeiende steden kan in toenemende mate ten koste gaan van de watervoorziening
in gebieden stroomafwaarts en verontreiniging van oppervlakte- en grondwater bedreigt
toenemend de kwaliteit en kwantiteit van grondwater in belangrijke voedselproducerende
regio’s. Conflicten als gevolg hiervan kunnen ook de EU bedreigen.
Tijdens Gymnich bespreken de ministers van Buitenlandse Zaken onder voorzitterschap
van HV Ashton de rol van de EU op het gebied van het thema water in de volle breedte,
van meer traditionele ontwikkelingssamenwerkingsactiviteiten tot het bestrijden en
voorkomen van conflicten over water. Het kabinet meent dat de EU via een geïntegreerde
benadering, waarvan diplomatie, internationale coördinatie, het bevorderen van heldere
juridische afspraken, ontwikkelingssamenwerking en bevordering van wetenschappelijke
samenwerking deel uitmaken, kan bijdragen aan het tegengaan van conflicten over water.
Op terreinen als deze kan HV Ashton haar coördinerende rol als vice-voorzitter van
de Europese Commissie waarmaken.
Water is een van de vier speerpunten van het ontwikkelingssamenwerkingsbeleid van
Nederland. Nederland richt zich op het verbeteren van waterproductiviteit in de landbouw,
verbeterd stroomgebiedbeheer, veilige delta’s, veilig drinkwater en sanitaire voorzieningen.
In het kader van conflictpreventie wordt ingezet op het verminderen van spanningen
over waterbeheer in vijf stroomgebieden (Brahmaputra, Nijl, Niger, Senegal en West
Bank Aquifer) en op verbeterde regelgeving op het gebied van water in vijf partnerlanden,
w.o. de Palestijnse Gebieden. Het kabinet zal zoeken naar synergie tussen de inspanningen
om conflicten over water te voorkomen van de EU en van Nederland.
Onderwijs en buitenlands beleid
HV Ashton beoogt een oriënterend debat over onderwijs en buitenlands beleid, met bijzondere
aandacht voor de rol van onderwijs in landen die met gewapende conflicten of grote
natuurrampen te maken hebben en bij herstel en wederopbouw na ernstige crises. Dit
initiatief sluit aan bij de toegenomen internationale aandacht voor de veelal slechte
onderwijssituatie in fragiele staten.
In de brief over het speerpunt veiligheid en rechtsorde (TK 32 605, nr. 94) schetst het kabinet zijn aanpak van ontwikkelingssamenwerking in (post-)conflictgebieden
en fragiele staten. Daarbij onderschrijft het kabinet dat onderwijs een specifieke
rol speelt bij vredesopbouw. Toegang tot goed onderwijs voor alle bevolkingsgroepen
kan interne spanningen in een land verminderen en zo de stabiliteit en veiligheid
bevorderen. Het is daarnaast belangrijk dat onderwijs goed aansluit op de arbeidsmarkt
en economische groei in fragiele staten en bijvoorbeeld de landen van de Arabische
Regio stimuleert door ondernemerschap te bevorderen. Nederland ondersteunt een programma
van UNICEF waarin onderwijs wordt ingezet om de menselijke veiligheid en sociale cohesie
in circa tien (post-)conflictlanden te bevorderen.
Het kabinet verwelkomt de oriënterende discussie tijdens Gymnich. De gecombineerde
functie van Hoge Vertegenwoordiger en vice-voorzitter van de Europese Commissie biedt
kansen voor een meer geïntegreerde inzet van de EU op het gebied van vredesopbouw
en conflictpreventie, met bijzondere aandacht voor onderwijs. Een geïntegreerde benadering
vergt dat bijvoorbeeld tijdens politieke dialogen en internationale coördinatie aandacht
wordt besteed aan de toegang tot onderwijs en de aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt.
In het EU-ontwikkelingssamenwerkingsbeleid voor onderwijs kan daarnaast meer nadruk worden gelegd op fragiele
staten.
Overige
Naar verwachting zal aan de agenda nog een actueel onderwerp worden toegevoegd. Wanneer
bekend is om welk onderwerp het gaat, zullen wij uw Kamer hierover informeren.