21 501-02 Raad Algemene Zaken en Raad Buitenlandse Zaken

Nr. 1120 BRIEF VAN DE MINISTER EN STAATSSECRETARIS VAN BUITENLANDSE ZAKEN

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 10 februari 2012

Hierbij bieden wij u de geannoteerde agenda aan van de Raad Algemene Zaken van 28 februari 2012.

De minister van Buitenlandse Zaken, U. Rosenthal

De staatssecretaris van Buitenlandse Zaken, H. P. M. Knapen

Geannoteerde agenda van de Raad Algemene Zaken d.d. 28 februari 2012

Voorbereiding Europese Raad

De Raad Algemene Zaken (RAZ) bereidt zoals gebruikelijk de eerstvolgende bijeenkomst van de Europese Raad (ER) voor, in dit geval de ER van 1–2 maart a.s.

Europees Semester

Dit jaar is het de tweede maal dat de cyclus voor het «Europees Semester» wordt doorlopen. In dit kader vindt op Europees niveau intensieve coördinatie plaats van het economische en budgettaire beleid van de lidstaten. Het Semester is met de publicatie door de Commissie op 23 november vorig jaar van de Annual Growth Survey van start gegaan. Nadat de Survey de afgelopen maanden tijdens diverse vakraden is behandeld, zal de maart-ER (ook wel de Voorjaars-ER genoemd) algemene aanwijzingen geven voor beleidsontwikkeling op EU- en nationaal niveau. Daarbij zal nadruk worden gelegd op werkgelegenheid en concurrentievermogen. Lidstaten worden geacht de aanwijzingen mee te nemen bij het opstellen van de Nationale Hervormingsprogramma’s onder de Europa 2020-strategie en de Stabiliteits- en Convergentieprogramma’s onder het SGP.

Nederland kan zich goed vinden in de vijf prioriteiten die de Commissie in de Survey stelt, te weten:

  • 1. begrotingsconsolidatie

  • 2. verschaffen van krediet aan bedrijven en huishoudens

  • 3. bevordering van economische groei

  • 4. tegengaan van werkloosheid en van sociale consequenties van de crisis

  • 5. moderniseren van overheden.

Nederland voelt zich gesterkt in de prioriteitstelling van de Commissie, onder andere op het punt van economische groeibevordering. Aan dit thema wijdde minister-president Rutte samen met enkele van zijn collega’s al een tweetal «Groei-brieven» gericht aan ER-voorzitter Van Rompuy en Commissievoorzitter Barroso.

Ook zal de ER de uitvoering bespreken van de landenspecifieke aanbevelingen die de lidstaten vorig jaar hebben gekregen in het kader van het Europees Semester. Tevens zullen de toezeggingen van lidstaten die deelnemen aan het Europluspact worden doorgenomen. Nederland vindt het essentieel het Europees Semester uiterst serieus invulling te geven – lidstaten moeten elkaar kritisch de maat nemen.

Nederland ligt op koers wat betreft de uitvoering van de landenspecifieke aanbevelingen en uw Kamer zal nader worden geïnformeerd door middel van het Nationaal Hervormingsprogramma, waarover reeds een Algemeen Overleg met de minister van EL&I staat geagendeerd. De toezeggingen onder het Europluspact zijn deels al uitgevoerd (nieuw bedrijfslevenbeleid), liggen deels voor aan uw Kamer (Interventiewet ter bevordering van financiële stabiliteit, Wet Werken naar vermogen) of zullen op afzienbare termijn aan uw Kamer worden voorgelegd (Wet houdbare overheidsfinanciën, ter verankering van afspraken uit het Stabiliteits- en Groeipact). Maar het is zaak dat alle lidstaten zich hiervoor maximaal inzetten.

Verdrag voor stabiliteit, coördinatie en governance in de EMU (begrotingspact)

In de marge van de ER zullen de leiders van de lidstaten die de euro als munt hebben, samen met de leiders van de lidstaten van buiten de eurozone die aan het verdrag willen deelnemen, het nieuwe verdrag inzake stabiliteit, coördinatie en governance in de EMU'(begrotingspact) ondertekenen. Na ondertekening moet het verdrag worden goedgekeurd door de parlementen van alle lidstaten die het verdrag hebben ondertekend. Ieder land dat het verdrag ondertekent, verplicht zich er onder andere toe een «gouden regel» in zijn wetgeving op te nemen om de nationale begroting in evenwicht te houden, evenals een automatisch correctiemechanisme bij grote tekorten. Tevens wordt de rol van de Commissie in het Stabiliteits- en Groeipact verder versterkt, doordat de facto altijd met omgekeerde gekwalificeerde meerderheid zal worden gestemd. 25 lidstaten zullen het verdrag ondertekenen. Het Verenigd Koninkrijk en Tsjechië zullen dat niet doen. Het verdrag zal in werking treden zodra 12 eurolanden het geratificeerd hebben.

Ontwikkelingen eurozone

Indien de actualiteit daartoe aanleiding geeft, zal de Europese Raad mogelijk ook stil staan bij de ontwikkelingen in de eurozone.

Schengen-toetreding Bulgarije & Roemenië

Onder dit agendapunt zal Nederland tijdens de RAZ aangeven tijdens de aanstaande ER niet te kunnen instemmen met toetreding tot de Schengenzone door Bulgarije en Roemenië.

Voorbereiding Internationale toppen

De RAZ zal kort aandacht besteden aan de voorbereiding van een aantal internationale toppen waaronder de G8 (19-20 mei) en de G20 (18–19 juni) en de Rio+20 conferentie (20–22 juni).

Uitbreiding – Servië

De ER van 9 december 2011 verzocht de RAZ van februari 2012 een oordeel te vellen over de vraag of Servië een geloofwaardige inzet blijft tonen en verdere vooruitgang boekt in de dialoog met Kosovo.

De dialoog tussen Servië en Kosovo is de enige weg naar normalisatie van de nabuurschappelijke betrekkingen. Het kabinet is positief over de tot nu toe bereikte resultaten in de dialoog (akkoorden over geïntegreerd grensbeheer, vrij verkeer van personen en goederen, kadaster en burgerlijke stand en wederzijdse erkenning van diploma’s) en is van mening dat zowel Servië als Kosovo op eenzelfde constructieve wijze deze dialoog moet blijven voeren.

EU-facilitator Cooper staat in veelvuldig contact met zowel Servië als Kosovo en bezocht recentelijk beide landen ter voorbereiding van een volgende ronde van de dialoog. Op het moment van schrijven is hiervoor nog geen datum bekend.

Nederland kan instemmen met het verlenen van de kandidaat-lid status aan Servië op voorwaarde dat Servië voldoet aan de voorwaarden die de ER van 9 december 2011 stelde. Zo moet Servië gecommitteerd blijven aan de dialoog, de tot nu toe bereikte akkoorden (inclusief over geïntegreerd grensbeheer) te goeder trouw implementeren en een akkoord sluiten over de deelname van Kosovo aan regionale fora. Nederland zal daarbij de inschatting van andere relevante lidstaten meewegen. De aanstaande Europese Raad van 1 en 2 maart zal een eventueel besluit van de Raad moeten bekrachtigen.

CVM Bulgarije & Roemenië

De RAZ zal naar verwachting conclusies aannemen (als hamerstuk, «A-punt») over de interim-rapporten van de Commissie d.d. 8 februari jl. over de voortgang van Bulgarije en Roemenië in het kader van het Coöperatie en Verificatie Mechanisme (CVM). Uw Kamer wordt per brief nader over deze rapporten geïnformeerd.

Het kabinet neemt kennis van de ontwikkelingen die in het rapport beschrijft en is van mening dat Bulgarije en Roemenië meer moeten doen om de door het CVM voorgeschreven ijkpunten om te zetten in duurzame en onomkeerbare resultaten in het kader van de hervorming van de rechtsstaat en de bestrijding van corruptie en, in het geval van Bulgarije, de georganiseerde misdaad. Nederland zet in op Raadsconclusies die kunnen dienen als concrete aanknopingspunten voor het meten van vooruitgang in de rapportage die de Commissie deze zomer uitbrengt. De Raadsconclusies dienen niet vooruit te lopen op de vraag wanneer Bulgarije en Roemenië tot de Schengenzone kunnen toetreden. Deze zomer volgt een CVM-rapport dat over de periode sinds de invoering van het mechanisme een bredere analyse en een appreciatie zal bieden.

Naar boven