Aanhangsel van de Handelingen
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Nummer | Datum ontvangst |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2019-2020 | 2149 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Nummer | Datum ontvangst |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2019-2020 | 2149 |
Kent u de berichten «Luchtverkeersleiding dreigt met juridische stappen tegen NH Nieuws na bericht over landingen» en «Oorverdovende stilte vanuit verkeerstoren Schiphol: nog geen gerechtelijke stappen tegen NH Nieuws over blunderaudio»?1 2
Klopt het dat de Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL), naast NH Nieuws, ook richting de NOS heeft gedreigd met juridische stappen? Zo ja, was er verschil in het dreigement aan het adres van NH Nieuws en de NOS?
Heeft LVNL nog andere media laten weten dat ze dreigen met juridische stappen? Zo ja, welke?
Steunt u NH Nieuws, NOS en de eventuele andere betrokken media in hun afweging om het fragment niet van hun website te verwijderen? Zo nee, waarom niet?
Kan uit het vooralsnog uitblijven van de juridische stappen door LVNL opgemaakt worden dat deze juridische stappen definitief achterwege zullen blijven en dat het dus vooral een poging is geweest om via intimidatie de zin van LVNL door te drukken?3 4 Zo nee, hoe zit het dan?
Erkent u dat het dreigement van LVNL, of de juridische stappen nu wel of niet worden doorgezet, een intimiderende werking kan hebben op de journalistiek in het algemeen en daarmee een aantasting vormt voor de persvrijheid? Zo nee, waarom niet?
Wat vindt van het feit dat LVNL, een organisatie die rapporteert aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat, de persvrijheid aanvalt?
Onderschrijft u het publieke belang van een nauwkeurige rapportage en verslaglegging over veiligheidsincidenten op Nederlandse luchthavens? Zo nee, waarom niet?
Bent u van mening dat het LVNL zou sieren als ze publiekelijk excuses zou maken aan NH Nieuws, NOS en de eventuele andere media die werden aangevallen? Zo nee, waarom niet?
Heeft u sinds het dreigement van LVNL aan het adres van NH Nieuws contact gehad met LVNL? Zo ja, wat was de strekking van dit contact?
Klopt het dat LVNL bij andere fragmenten vanuit de verkeerstoren, waarbij de luchtverkeersleiding in een positiever daglicht kwam te staan, geen bezwaren heeft gemaakt tegen het online bestaan van deze fragmenten? Zo nee, hoe zit het dan?
Erkent u dat LVNL een stevige fout heeft gemaakt door zestien vliegtuigen te laten landen op een baan die op dat moment gesloten was?5
Kunt u toelichten hoe het mogelijk is dat het 25 minuten heeft geduurd voordat LVNL door had dat de betreffende landingsbaan gesloten was?6
Waaruit blijkt dat er geen sprake zou zijn van gevaar in een situatie dat een gesloten landingsbaan toch wordt gebruikt?
Klopt het dat LVNL (tot op het moment van schrijven) op haar website geen melding heeft gemaakt over de doorstart van een toestel van Ryanair, dat op het moment dat de piloten de opdracht kregen om door te starten al op 50 meter afstand van de gesloten baan hing?7 8
Klopt het dat het betreffende toestel van Ryanair nog geen landingsklaring had gekregen op het moment dat het toestel op nog maar 50 meter afstand van de gesloten baan hing en de opdracht kreeg om een doorstart te maken? Zo nee, hoe zit het dan?
Wat is het gebruikelijke moment (in tijd en afstand tot de landingsbaan) waarop een toestel landingsklaring krijgt alvorens te landen?
Kunt u een historisch overzicht verschaffen van alle relevante eerdere incidenten waarbij werd afgeweken van het gebruikelijke moment om een landingsklaring te geven?
Kunt u een historisch overzicht verschaffen van alle relevante eerdere incidenten waarbij een toestel nog geen landingsklaring heeft gekregen op het moment dat het toestel al dicht in de buurt van de baan hing?
Kunt u een historisch overzicht verschaffen van alle vergelijkbare incidenten waarbij vliegtuigen mochten landen op een baan die op dat moment gesloten was?
Kunt u uitsluiten dat er in de verkeerstoren een moment van onduidelijkheid is geweest over wat te doen met het toestel van Ryanair? Zo ja, welke procedures zijn er in dit geval gevolgd?
Erkent u dat een stevige krimp van het aantal vliegbewegingen een verhoging van de vliegveiligheid met zich mee zou brengen, zowel voor mens als dier? Zo nee, waarom niet?
Op 28 februari 2020 heeft het lid Van Raan (PvdD) Kamervragen gesteld naar aanleiding van het bericht dat de Luchtverkeersleiding met juridische stappen dreigt tegen NH Nieuws. Tevens heeft de vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat op 12 maart 2020 het verzoek gedaan om tijdig voor het AO Vliegveiligheid geïnformeerd te worden over het onderzoek van LVNL naar 16 landingen op een gesloten baan.
De beantwoording van de vragen vergt meer tijd, omdat hiervoor de resultaten van het lopende onderzoek naar het voorval met landingen op een gesloten baan op Schiphol noodzakelijk zijn. Deze resultaten worden eind maart verwacht, zodat de antwoorden op de vragen en de resultaten van het onderzoek tijdig voor het AO vliegveiligheid aan uw Kamer kunnen worden aangeboden
NH Nieuws, 16 februari 2020 «Luchtverkeersleiding dreigt met juridische stappen tegen NH Nieuws na bericht over landingen» (https://www.nhnieuws.nl/nieuws/262102/luchtverkeersleiding-dreigt-met-juridische-stappen-tegen-nh-nieuws-na-bericht-over-landingen)
NH Nieuws, 18 februari 2020 «Oorverdovende stilte vanuit verkeerstoren Schiphol: nog geen gerechtelijke stappen tegen NH Nieuws over blunderaudio» (https://www.nhnieuws.nl/nieuws/262230/oorverdovende-stilte-vanuit-verkeerstoren-schiphol-nog-geen-gerechtelijke-stappen-tegen-nh-nieuws-over-blunderaudio)
NH Nieuws, 27 februari 2020 «Luchtverkeersleiding ziet af van juridische stappen tegen NH Nieuws na publiceren «blunderaudio»» (https://www.nhnieuws.nl/nieuws/262728/luchtverkeersleiding-ziet-af-van-juridische-stappen-tegen-nh-nieuws-na-publiceren-blunderaudio)
Luchtverkeersleiding Nederland, 27 februari 2020 «LVNL ziet af van juridische stappen voor heruitzenden radiotelefonie» (https://www.lvnl.nl/nieuws/nieuwsberichten/lvnl-ziet-af-van-juridische-stappen-voor-heruitzenden-radiotelefonie)
NH Nieuws, 16 februari 2020 «Blunder op Schiphol: zestien vliegtuigen landen op gesloten baan» (https://www.nhnieuws.nl/nieuws/262091/blunder-op-schiphol-zestien-vliegtuigen-landen-op-gesloten-baan)
Luchtverkeersleiding Nederland, 18 januari 2020 «Landingen Zwanenburgbaan Schiphol» (https://www.lvnl.nl/veiligheid/overzicht-voorvallen/dossiers/20200118-landingen-zwanenburgbaan-schiphol)
Luchtverkeersleiding Nederland, 18 januari 2020 «Landingen Zwanenburgbaan Schiphol» (https://www.lvnl.nl/veiligheid/overzicht-voorvallen/dossiers/20200118-landingen-zwanenburgbaan-schiphol)
NOS, 16 februari 2020 «Luchtverkeersleiding liet zestien vliegtuigen landen op gesloten baan Schiphol» (https://nos.nl/artikel/2323280-luchtverkeersleiding-liet-zestien-vliegtuigen-landen-op-gesloten-baan-schiphol.html)
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/ah-tk-20192020-2149.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.