Aanhangsel van de Handelingen
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Nummer | Datum ontvangst |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2017-2018 | 1152 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Nummer | Datum ontvangst |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2017-2018 | 1152 |
Bent u bekend met het artikel «Maakbedrijven trekken naar India wegens groeiend gebrek aan Nederlandse ingenieurs»?1
Heeft u inzicht in hoe groot het verwachte tekort aan hoogopgeleid technisch personeel in de komende jaren is?
Door de economische groei en door de toepassing van technologie neemt de vraag naar voldoende en goed opgeleid technisch talent alleen maar toe. Het tekort aan bèta-technici is een belemmering voor de Nederlandse economische groei in de komende jaren. Uit de recente rapportage De Arbeidsmarkt naar opleiding en beroep tot 2022van het Researchcentrum voor onderwijs en arbeidsmarkt (ROA) van de Universiteit Maastricht, kan indicatief afgeleid worden dat de verwachte tekorten op de bèta-technische arbeidsmarkt groot zijn (zie tabel). Het is goed om te beseffen dat we niet alleen behoefte hebben aan hoogopgeleide bèta en technisch geschoolde mensen, maar vooral ook aan vakmensen. Mensen die dingen kunnen maken zoals lassers, installateurs, metselaars, elektriciens etc.
Opleidingstype |
Baanopeningen |
Instroom |
Verschil |
---|---|---|---|
Mbo 2/3 GROEN |
9.200 |
16.700 |
7.500 |
Mbo 2/3 TECHNIEK |
107.000 |
106.500 |
–500 |
mbo 2/3 media en vormgeving |
7.100 |
5.800 |
–1.300 |
mbo 2/3 werktuigbouwkunde en metaalbewerking |
12.200 |
14.300 |
2.100 |
mbo 2/3 technische installatie |
24.400 |
19.300 |
–5.100 |
mbo 2/3 operator |
4.200 |
7.500 |
3.300 |
mbo 2/3 voertuigtechniek |
11.000 |
14.500 |
3.500 |
mbo 2/3 techniek overig |
10.700 |
8.100 |
–2.600 |
mbo 2/3 bouw en infra |
20.600 |
18.100 |
–2.500 |
mbo 2/3 transport en logistiek |
16.800 |
18.900 |
2.100 |
Mbo 4 GROEN |
13.800 |
11.800 |
–2.000 |
Mbo 4 TECHNIEK |
101.800 |
83.500 |
–18.300 |
mbo 4 media en vormgeving |
7.700 |
26.400 |
18.700 |
mbo 4 werktuigbouwkunde en metaalbewerking |
18.900 |
5.900 |
–13.000 |
mbo 4 technische installatie |
22.700 |
5.800 |
–16.900 |
mbo 4 operator |
5.800 |
4.000 |
–1.800 |
mbo 4 voertuigtechniek |
8.900 |
5.400 |
–3.500 |
mbo 4 techniek overig |
14.800 |
17.200 |
2.400 |
mbo 4 bouw en infra |
16.300 |
7.900 |
–8.400 |
mbo 4 transport en logistiek |
6.700 |
10.800 |
4.100 |
Hbo TECHNIEK |
120.700 |
60.800 |
–59.900 |
Hbo informatica |
16.100 |
13.200 |
–2.900 |
Hbo werktuigbouwkunde |
32.500 |
9.800 |
–22.700 |
Hbo elektrotechniek |
22.900 |
14.400 |
–8.500 |
Hbo chemie |
12.000 |
3.100 |
–8.900 |
Hbo Bouwkunde en Civiele techniek |
28.000 |
13.500 |
–14.500 |
Hbo Transport en Logistiek |
9.300 |
6.900 |
–2.400 |
Hbo LANDBOUW EN NATUUR |
15.500 |
13.700 |
–1.800 |
Hbo natuur en milieu |
10.100 |
10.000 |
–100 |
Hbo Landbouw |
5.400 |
3.700 |
–1.700 |
Wo TECHNIEK |
61.700 |
29.500 |
–32.200 |
Wo informatica |
19.500 |
8.300 |
–11.200 |
Wo Werktuigbouwkunde en elektrotechniek |
25.100 |
11.800 |
–13.300 |
Wo Bouwkunde en civiele techniek |
17.100 |
9.400 |
–7.700 |
Wo LANDBOUW EN NATUUR |
19.500 |
21.600 |
2.100 |
Wo biologie, wiskunde, landbouw en milieu |
11.900 |
14.200 |
2.300 |
Wo natuur– en scheikunde |
7.600 |
7.400 |
–200 |
Hoeveel schade loopt de Nederlandse economie op doordat bedrijven uit Nederland vertrekken vanwege een tekort aan technisch personeel?
Hoeveel bedrijven zijn de afgelopen 10 jaar vanwege een tekort aan technisch opgeleid personeel vertrokken uit Nederland? Wat is de prognose voor de komende 10 jaar?
Heeft u inzicht in hoeveel niet-technische arbeidsplaatsen er vervallen doordat bedrijven naar India zijn vertrokken of gaan vertrekken?
Er worden (door het CBS) geen gegevens bijgehouden over aantallen bedrijven die uit Nederland vertrekken. Ook is er geen informatie bekend over de specifieke landen waar deze bedrijven naar vertrekken. Er zijn, kortom, geen integrale gegevens beschikbaar over hoeveel bedrijven uit Nederland vertrekken en daarbij een gebrek aan technisch geschoold personeel als reden aangeven. Bij bedrijfsbeslissingen over vestigingslocaties, zien we in de praktijk dat een breed palet aan vestigingsklimaatfactoren een rol speelt. Een besluit om te vertrekken of omgekeerd, in Nederland te gaan vestigen, is dus zelden aan slechts één factor van het vestigingsklimaat toe te wijzen. Naast de factor arbeid (o.a. beschikbaarheid van goed opgeleid personeel), zijn ook andere locatiefactoren van belang, zoals bijvoorbeeld fiscaliteit, infrastructuur en kwaliteit van leven en leefomgeving.
Er is dus ook geen prognose te maken over hoeveel bedrijven uit Nederland de komende 10 jaar zullen vertrekken vanwege een tekort aan technisch geschoold personeel. Dat laat onverlet dat dit een belangrijke factor is van ons vestigingsklimaat. Het CBS heeft recent nieuwe informatie verzameld over de outsourcing van bedrijfsonderdelen. Daarin wordt o.a. gevraagd naar «Ingenieursdiensten en gerelateerde technische diensten» en naar motieven voor verplaatsing, waaronder een tekort aan personeel. Het CBS verwacht de resultaten in april te hebben. Wellicht dat deze studie meer inzicht kan bieden over het belang van deze locatiefactor.
Uiteraard bereiken ons wel signalen, ook vanuit de casuïstiek, dat voldoende beschikbaarheid van technisch geschoold personeel een aandachtspunt in het Nederlandse vestigingsklimaat is. Dit blijkt ook uit de recent gepubliceerde Global Talent Competitiveness Index (GTCI). De GTCI is een jaarlijkse meetlat waarin het concurrentievermogen van 119 landen op het gebied van talent wordt vergeleken. Nederland scoort goed in deze ranglijst en staat op plaats 9 (vorig jaar 11e). Nederland scoort met name op het vermogen om talent te ontwikkelen (1ste plek). Op andere subonderdelen van de lijst, zoals het aantrekken van talent, het faciliteren van talent, het vermogen om talenten te binden en de beschikbare voorraden van beroeps- en technische vaardigheden en hoger opgeleiden vaardigheden, doet Nederland het goed, maar staat het net iets achter de koplopers. Onder andere via het Techniekpact zet het Kabinet zich in om de positie van Nederland op deze laatste subfactor te verbeteren (zie ook het antwoord op vraag 7).
Aangezien er geen helder beeld is over hoeveel bedrijven in de afgelopen 10 jaar vanwege een tekort aan technisch personeel zijn vertrokken, is ook geen beeld te schetsen van hoeveel niet-technische arbeidsplaatsen hierdoor zijn vervallen. Bekend is dat in technische sectoren ook werkgelegenheid is voor niet-technici. Daarnaast levert een bedrijf ook regionale werkgelegenheid op, bijvoorbeeld bij toeleveranciers en facilitaire dienstverlening.
Heeft u inzicht in hoe in de ons omringende landen wordt omgegaan met eventuele tekorten aan technisch opgeleid personeel? Kunt u de Kamer informeren over de in die landen toegepaste oplossingen?
Veel landen in Europa kampen met tekorten aan bèta-technisch opgeleiden en zijn, net als Nederland, zoekende naar de juiste manier om dit gat te dichten. Recent hebben geïnteresseerde landen de handen ineen geslagen in de EU STEM Coalition om informatie uit te wisselen over het dichten van het gat. Dat de Nederlandse aanpak van het Techniekpact in Europees verband wordt gezien als een voorbeeld, blijkt uit de vele buitenlandse delegaties die Nederland over dit onderwerp ontvangt en uit het feit dat landen zoals Denemarken en Estland naar Nederlands voorbeeld een eigen Techniekpact zijn gestart. Op de site van de EU Stem Coalition staan verschillende voorbeelden genoemd van aanpakken om de tekorten aan bèta-technisch personeel aan te pakken. Zie: http://www.stemcoalition.eu.
Het Financieele Dagblad, 10 januari 2018, «Maakbedrijven trekken naar India wegens groeiend gebrek aan Nederlandse ingenieurs»
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/ah-tk-20172018-1152.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.