Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 21 september 2021
Op donderdag 16 september jl. kreeg het treinverkeer te maken met een telefoniestoring,
waardoor ProRail zich genoodzaakt zag een groot deel van het treinverkeer ca. 1,5
uur stil te leggen. Het is de tweede keer dit jaar dat de spoorsector geconfronteerd
wordt met een telefoniestoring van deze omvang1, met grote gevolgen voor de reizigers en verladers, personen- en goederenvervoerders.
De gevolgen van deze verstoring zijn voor hen uiterst vervelend en onwenselijk. Ik
vind het daarom belangrijk dat door ProRail goed wordt uitgezocht waarom dit gebeurd
is en hoe dit in de toekomst kan worden voorkomen.
Als gevolg van de telefoniestoring was er rond half zes ’s middags geen betrouwbare
communicatie meer mogelijk tussen treinverkeersleiders van ProRail en machinisten.
ProRail heeft daarom vanuit veiligheidsoptiek het treinverkeer stilgelegd. Reizigerstreinen
zijn gecontroleerd tot stilstand gebracht bij het eerstvolgende station. Goederentreinen
zijn naar veilige wachtplekken geloodst in afwachting van het verhelpen van de storing.
Vanaf 19.00 uur werd het treinverkeer weer opgestart, maar de rest van de avond ondervond
een groot deel van het treinverkeer nog gevolgen van de storing, vanwege onder andere
de voor de opstart van het treinverkeer benodigde verplaatsingen van personeel en
materieel. NS heeft mij gemeld dat zij alle eerder gestrande reizigers nog dezelfde
avond in de gelegenheid heeft gesteld om hun eindbestemming te bereiken. Op vrijdag
17 september is de dienstregeling weer normaal opgestart.
Het is de tweede telefoniestoring geweest in korte tijd waardoor ProRail het treinverkeer
heeft stilgelegd. Het eerste beeld van ProRail is dat deze storing, net als de vorige
keer, heeft plaatsgevonden in het INTtel-netwerk. Dit specifieke systeem zorgt voor
het telefoonverkeer tussen de verkeersleidingposten en machinisten. Wel lijkt de achterliggende
oorzaak een andere dan de vorige keer; dit keer lijkt het redundante systeem gewerkt
te hebben, alleen kostte het tijd om daarnaar over te schakelen. ProRail doet nader
onderzoek naar de oorzaak van de verstoring en de manier waarop daarmee is omgegaan,
zoals de toepassing van noodtelefoons. De ILT monitort dit onderzoek. ProRail heeft
de provider van het INTtel-netwerk om opheldering gevraagd over het opnieuw ontstaan
van een verstoring en laat een onafhankelijke evaluatie uitvoeren naar wat er is gebeurd
en hoe dit soort situaties in de toekomst voorkomen kan worden.
Uiteraard zal ik uw Kamer op een later moment nader informeren. ProRail kan op deze
korte termijn na het ontstaan van de storing nog niet goed inschatten op welke termijn
de precieze oorzaken en verbetermaatregelen bekend zijn. ProRail, maar ook NS, heeft
het standaardbeleid om na grote verstoringen een evaluatie op te stellen naar de impact
op reizigers- en goederenvervoerders. Hierover rapporteren zij gezamenlijk in de jaarlijkse
rapportage over impactvolle verstoringen, die onderdeel is van de reguliere jaarverantwoordingen,
die ik uw Kamer altijd in het voorjaar doe toekomen. ProRail zal daarin ook ingaan
op deze telefoniestoring en de uitkomsten van de onafhankelijke evaluatie bij de provider.
Indien daartoe aanleiding is, zal ik uw Kamer eerder informeren.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat,
S.P.R.A. van Weyenberg