Vragen van het lid Boomsma (Nieuw Sociaal Contract) aan de Minister van Asiel en Migratie
over het niet kunnen innen van de eigen bijdrage van werkende Oekraïense ontheemden
die worden opgevangen door gemeenten (ingezonden 17 september 2024).
Antwoord van Minister Faber – Van de Klashorst (Asiel en Migratie) (ontvangen 18 november
2024). Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2024–2025, nr. 222.
Vraag 1, 2 en 3
Klopt het dat gemeenten om de verplichting tot het betalen van een eigen bijdrage
te kunnen controleren toegang moeten krijgen tot de gegevens als bedoeld in artikel 33,
2e lid, onderdeel d, maar dat de gewijzigde Regeling opvang ontheemden Oekraïne (RooO)
alleen toegang geeft tot 2e lid, a tot en met c?
Hoe is het te verklaren dat niet het juiste onderdeel is opgenomen in de wet? Graag
een toelichting.
Op welke manier wordt, zoals gesteld in de beantwoording op de schriftelijke vragen
van de leden Boomsma en Omtzigt over het innen van een eigen bijdragevan werkende
Oekraïense ontheemden die opgevangen worden door gemeenten, bekeken welke wijze gegevens
onder artikel 33, onderdeel d van de wet Suwi ook met gemeenten kunnen worden gedeeld?1
Antwoord 1, 2 en 3
Gemeenten kunnen de eigen bijdrage reeds uitvoeren op basis van de verplichting in
de RooO voor de ontheemden om informatie over inkomen en gezinssamenstelling aan de
gemeente te melden. In artikel 7 van de Tijdelijke wet opvang ontheemden Oekraïne
is daarnaast een grondslag opgenomen voor gegevensdeling tussen het UWV en gemeenten
zodat gemeenten verder worden ondersteund bij de uitvoering van de RooO. Die grondslag
maakt het mogelijk om de gegevens bedoeld in artikel 33, tweede lid, onder a tot en
met c, van de wet SUWI te delen. Inmiddels is gebleken dat deze grondslag zou moeten
worden uitgebreid met de gegevens onder artikel 33, tweede lid, onder d, van de wet
SUWI. Gelet op het belang dat ik hecht aan de eigen bijdrage van ontheemden, zal ik
die wijziging ook doorvoeren. Dat zal gebeuren middels de verzamelwet die reeds bij
uw Kamer is ingediend.2
Vraag 4 en 5
Vereist dit een wijziging van artikel 7 van de Wet Tijdelijke opvang ontheemden Oekraïne?
Bent u bereid om de benodigde wijziging met een zo groot mogelijke spoed voor te leggen
aan de Kamer zodat dit zo spoedig mogelijk kan worden rechtgezet en gemeenten eindelijk
alle gegevens hebben om die eigen bijdrage effectief te innen?
Antwoord 4 en 5
Ja, zoals hierboven is toegelicht zal via de reeds lopende verzamelwet artikel 7 van
de Tijdelijke wet opvang ontheemden Oekraïne worden aangevuld. De verzamelwet is reeds
bij uw Kamer ingediend.3
Vraag 6
Vanaf welk moment kunnen gemeenten toegang krijgen tot de gegevens die ze nodig hebben?
Antwoord 6
De juridische grondslag voor het delen gegevens onder artikel 33, tweede lid, onderdeel
d van de wet Suwi bestaat zodra de verzamelwet, na afronding van het reguliere wetgevingsproces
inwerking treedt. Het UWV en Stichting Inlichtingenbureau bereiden zich voor zodat
gemeenten vanaf dat moment inzicht krijgen in de volledige gegevens.
Vraag 7
Zijn gemeenten verplicht om zes maanden na de inwerkingtreding van de gewijzigde RooO
de regeling volledig uit te voeren en kunnen ze daar dan ook per 1 januari 2025 mee
beginnen?
Antwoord 7
Ja, eerder is aangegeven dat een implementatieperiode van 6 maanden wordt geboden
zodat gemeenten voorbereidingen kunnen treffen voor de uitvoering van de eigen bijdrage.
Dat betekent dat gemeenten per 1 januari 2025 de regeling volledig dienen uit te voeren.
Vraag 8
Kunt u aangeven welke gemeentes per 15 september nog leefgeld betalen aan ontheemden
die voltijds werken?
Antwoord 8
Nee, gezien het decentrale karakter van de opvang van ontheemden uit Oekraïne is het
geschetste overzicht niet beschikbaar.
Vraag 9
Als Oekraïners met minimumloon een netto-inkomen van € 2.069,40 ontvangen, zoals de
beantwoording van de schriftelijke vragen van 27 augustus stelt, bent u het dan met
de indiener eens dat een eigen bijdrage van € 105 zeer laag is en dat het zaak is
om te komen tot een verhoging? Graag een toelichting
Antwoord 9
Het is van belang dat ontheemden een eigen bijdrage leveren wanneer een ontheemde
voldoende inkomsten heeft. Het kabinet streeft naar een hogere bijdrage, waarbij ik
rekening wil houden met de uitvoerbaarheid door gemeenten.
X Noot
1Aanhangsel Handelingen II, Vergaderjaar 2023–2024, nr. 2530
X Noot
2Kamerstukken II 2024/15, 36 638.
X Noot
3Kamerstukken II 2024/15, 36 638.