Aanhangsel van de Handelingen
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Nummer | Datum ontvangst |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2024-2025 | 514 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Nummer | Datum ontvangst |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2024-2025 | 514 |
Bent u bekend met de 59 culturele instellingen met een positief advies van het Fonds Podiumkunsten wiens voortbestaan wordt bedreigd doordat er onvoldoende middelen zijn?
Ja, ik ben hiermee bekend. Uit de informatie die ik van het Fonds Podiumkunsten heb ontvangen, blijkt dat het aantal inmiddels met twee is gedaald. Dit heeft te maken met de terugtrekking van één gehonoreerde instelling, waardoor twee van de 59 instellingen alsnog gehonoreerd konden worden.
Wat gaat u doen om deze culturele ondernemingen te redden?
Kunt u eenmalig € 10,9 miljoen vrijmaken voor deze culturele instellingen in 2025, nadat u eerder € 8 miljoen heeft gevonden voor klassieke jeugdkoren en jeugdorkesten? Zo nee, waarom lukt het u niet om eenmalig € 10,9 miljoen te vinden op een begroting van € 57.000 miljoen?
Waarom is het wel gelukt om, gegeven de grootte van de Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW)-begroting, de klassieke jeugdkoren en jeugdorkesten te helpen bij de augustusbesluitvorming en niet ook deze 59 culturele ondernemingen?
De gehele OCW-begroting is weliswaar ruim € 57 miljard, maar de cultuurbegroting (artikel 14) voor 2025 is daar maar een heel beperkt deel van (€ 1,4 miljard). In de ontwerpbegroting heb ik de uitgaven voor dit deel van de OCW-begroting, het uit te voeren beleid en de ambities voor 2025 toegelicht. Met de nota van wijziging is vervolgens invulling gegeven aan het OCW-aandeel in de rijksbrede subsidietaakstelling. Over de gehele OCW-begroting loopt dit op naar € 261 miljoen, voor cultuur komt deze taakstelling uit op € 10 miljoen. Hierbij heb ik het primaire proces zoveel mogelijk kunnen ontzien. Ik zie geen ruimte om op de cultuurbegroting nog eens ruim € 10 miljoen te vinden, zonder dat dit ten koste gaat van andere door de Kamer gedeelde prioriteiten.
Wel zal het Fonds Podiumkunsten eenmalig een frictiekostenvergoeding aan deze instellingen uitkeren.
Voor talentontwikkeling in de klassieke muziek heb ik een uitzondering gemaakt, omdat een volledige schakel, gericht op de doorstroom van jong talent naar de professionele beroepspraktijk of het kunstvakonderwijs, zou verdwijnen. Dekking hiervoor (€ 7,6 miljoen voor een periode van vier jaar) is gevonden op de begroting van het Fonds voor Cultuurparticipatie, aangevuld met een bijdrage vanuit de cultuurbegroting en van het Fonds Podiumkunsten.
Deelt u de mening dat het totale kapitaalvernietiging is om deze culturele ondernemingen nu subsidie te ontzeggen?
Het Fonds Podiumkunsten richt zich, net als de andere Rijkscultuurfondsen, in de financiering op vernieuwing van het culturele veld. Uitgangspunt is dus dat er ruimte is voor nieuwe aanvragers. Als er aanvragen van nieuwkomers worden gehonoreerd, dan moet er ook sprake zijn van afvallers die de vorige keer wel subsidie kregen.
Hoe reflecteert u op deze kaalslag in de culturele sector, bovenop de btw-verhoging, het ravijnjaar van gemeenten en de verhoging van de kansspelbelasting?
Ik ben mij ervan bewust dat een deel van de sector te maken krijgt met een stapeling van verschillende financiële maatregelen. Die zijn echter niet allemaal negatief. Zo worden er ook maatregelen genomen die zorgen voor een lastenverlichting voor burgers en bedrijven en worden er geen aanpassingen gedaan aan de giftenaftrek voor particulieren. Buiten deze fiscale maatregelen heeft het kabinet de verhoging van de BIS-middelen van het vorige kabinet overgenomen, waardoor er aanzienlijk meer geld beschikbaar is dan bij het begin van de vorige besluitvormingsronde.
Vanuit mijn verantwoordelijkheid voor de culturele en creatieve sector zal ik de impact van de fiscale maatregelen monitoren. Indien nodig kijk ik -binnen de financiële kaders van de OCW-begroting- naar mogelijkheden om het verdienvermogen van de sector te verbeteren.
PRODUCERENDE INSTELLINGEN
Naam organisatie: |
Aangevraagd bedrag per jaar: |
Geadviseerd bedrag per jaar: |
Toegekend bedrag per jaar: |
|
---|---|---|---|---|
Categorie I |
||||
1. |
Mime Wave |
€ 160.000 |
€ 160.000 |
€ 0 |
2. |
PRJCT Amsterdam |
€ 160.000 |
€ 160.000 |
€ 0 |
3. |
Zwermers |
€ 130.000 |
€ 130.000 |
€ 0 |
4. |
Millennium Jazz Orchestra |
€ 160.000 |
€ 160.000 |
€ 0 |
5. |
Tonality Music |
€ 130.000 |
€ 130.000 |
€ 0 |
6. |
X YUSUF BOSS |
€ 160.000 |
€ 160.000 |
€ 0 |
7. |
The100Hands |
€ 160.000 |
€ 160.000 |
€ 0 |
8. |
Matangi |
€ 130.000 |
€ 130.000 |
€ 0 |
9. |
Kompagnie Kistemaker |
€ 160.000 |
€ 160.000 |
€ 0 |
10. |
RAAF muziektheater |
€ 160.000 |
€ 160.000 |
€ 0 |
11. |
Profound Play |
€ 130.000 |
€ 130.000 |
€ 0 |
12. |
Leeway |
€ 160.000 |
€ 160.000 |
€ 0 |
13. |
Ruben Hein |
€ 130.000 |
€ 130.000 |
€ 0 |
14. |
t Barre Land |
€ 160.000 |
€ 160.000 |
€ 0 |
15. |
This is not a show Katja Heitmann |
€ 160.000 |
€ 160.000 |
€ 0 |
16. |
Maanlanders |
€ 160.000 |
€ 160.000 |
€ 0 |
17. |
Bosch Parade |
€ 130.000 |
€ 130.000 |
€ 0 |
18. |
Zummerbuhne |
€ 130.000 |
€ 130.000 |
€ 0 |
19. |
Stichting Hoge Fronten |
€ 160.000 |
€ 160.000 |
€ 0 |
20. |
Cappella Pratensis |
€ 100.000 |
€ 100.000 |
€ 0 |
21. |
Tam Tam Producties |
€ 100.000 |
€ 100.000 |
€ 0 |
22. |
Amstel Quartet |
€ 100.000 |
€ 100.000 |
€ 0 |
23. |
Club Classique |
€ 160.000 |
€ 160.000 |
€ 0 |
24. |
Kalpanarts |
€ 160.000 |
€ 160.000 |
€ 0 |
25. |
Grande Loge |
€ 160.000 |
€ 160.000 |
€ 0 |
26. |
Theater Babel Rotterdam |
€ 100.000 |
€ 100.000 |
€ 0 |
27. |
De Gemeenschap |
€ 160.000 |
€ 160.000 |
€ 0 |
28. |
King’s Men |
€ 160.000 |
€ 160.000 |
€ 0 |
29. |
Stormkamer |
€ 160.000 |
€ 160.000 |
€ 0 |
30. |
Matter Affects |
€ 130.000 |
€ 130.000 |
€ 0 |
31. |
Camerata Trajectina |
€ 160.000 |
€ 160.000 |
€ 0 |
32. |
Muziektheater De Plaats |
€ 160.000 |
€ 160.000 |
€ 0 |
33. |
shELFISH |
€ 130.000 |
€ 130.000 |
€ 0 |
34. |
Stichting Jazz in Motion |
€ 100.000 |
€ 100.000 |
€ 0 |
35. |
Girls in woods |
€ 160.000 |
€ 160.000 |
€ 0 |
36. |
Tijd van de Wolf |
€ 160.000 |
€ 160.000 |
€ 0 |
Categorie II |
||||
37. |
TENT huis voor hedendaags circus |
€ 485.000 |
€ 485.000 |
€ 0 |
38. |
George Tobal Producties |
€ 250.000 |
€ 250.000 |
€ 0 |
39. |
Pynarello |
€ 485.000 |
€ 485.000 |
€ 0 |
40. |
RAST |
€ 250.000 |
€ 250.000 |
€ 0 |
Categorie III |
||||
41. |
Holland Opera |
€ 845.000 |
€ 845.000 |
€ 0 |
42. |
Orkater |
€ 845.000 |
€ 845.000 |
€ 0 |
43. |
Holland Baroque |
€ 725.000 |
€ 725.000 |
€ 0 |
44. |
De Warme Winkel |
€ 725.000 |
€ 725.000 |
€ 0 |
FESTIVALS
Naam organisatie: |
Aangevraagd bedrag per editie: |
Geadviseerd bedrag per editie: |
Toegekend bedrag per editie: |
|
---|---|---|---|---|
45. |
Theaterfestival de Parade |
€ 65.000 |
€ 65.000 |
€ 0 |
46. |
Internationaal Lied Festival Zeist |
€ 32.000 |
€ 32.000 |
€ 0 |
47. |
Valkhof Festival |
€ 49.000 |
€ 49.000 |
€ 14.000 |
48. |
Super-Sonic Jazz Festival |
€ 49.000 |
€ 49.000 |
€ 0 |
49. |
The Big Sing |
€ 49.000 |
€ 49.000 |
€ 0 |
50. |
Grachtenfestival |
€ 65.000 |
€ 65.000 |
€ 0 |
51. |
Amsterdam Dance Event |
€ 49.000 |
€ 32.000 |
€ 0 |
52. |
Amsterdam Roots Festival |
€ 49.000 |
€ 32.000 |
€ 0 |
53. |
Bachfestival Dordrecht |
€ 65.000 |
€ 49.000 |
€ 0 |
54. |
Flamenco Biënnale |
€ 150.000 |
€ 150.000 |
€ 61.988 |
55. |
Circusstad Festival |
€ 150.000 |
€ 150.000 |
€ 0 |
56. |
Cello Biënnale Amsterdam |
€ 220.000 |
€ 220.000 |
€ 0 |
57. |
Julidans |
€ 130.000 |
€ 130.000 |
€ 0 |
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/ah-tk-20242025-514.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.