Aanhangsel van de Handelingen
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Nummer | Datum ontvangst |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2024-2025 | 1350 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Nummer | Datum ontvangst |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2024-2025 | 1350 |
Kunt u aangeven wat het EMU-tekort en de EMU-schuld zouden zijn in de aangepaste MLT-raming van het Centraal Planbureau (CPB), waarin de effecten van het regeerakkoord van 2012 zijn meegenomen, voor alle jaren in die raming (tot ongeveer 2017)?
Kunt u in een tabel en een in grafiek de ramingen vergelijken met de werkelijke uitkomsten?
Wij interpreteren de vraag als een verzoek om de raming van het kabinet bij Startnota na verwerking regeerakkoord, die is gebaseerd op de macro-economische cijfers van het CPB, te vergelijken met de uitkomst van het Financieel Jaarverslag Rijk (FJR). Zie hieronder de raming van het EMU-saldo en de EMU-schuld van het kabinet bij Startnota en bij het FJR.
in procenten bbp1 |
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
---|---|---|---|---|---|
EMU-saldo raming Startnota |
– 2,6 |
– 2,7 |
– 2,0 |
– 1,9 |
– 1,4 |
EMU-schuld raming Startnota |
70,3 |
70,9 |
70,7 |
70,4 |
69,5 |
Realisatie EMU-saldo FJR |
– 2,5 |
– 2,3 |
– 1,8 |
0,4 |
1,1 |
Realisatie EMU-schuld FJR |
73,5 |
68,8 |
65,1 |
62,3 |
56,7 |
Kunt u aangeven wat het EMU-tekort en de EMU-schuld zouden zijn in aangepaste MLT-raming van het CPB, waarin de effecten van het regeerakkoord van 2017 zijn meegenomen, voor alle jaren in die raming (tot ongeveer 2025)?
Kunt u in een tabel en een in grafiek de ramingen vergelijken met de werkelijke uitkomsten?
Wij interpreteren de vraag als een verzoek om de raming van het kabinet bij Startnota na verwerking regeerakkoord, die is gebaseerd op de macro-economische cijfers van het CPB, te vergelijken met de uitkomst van het Financieel Jaarverslag Rijk (FJR). Zie hieronder de raming van het EMU-saldo en de EMU-schuld van het kabinet bij Startnota en bij het FJR. Zie hieronder de raming van het EMU-saldo en de EMU-schuld van het kabinet bij Startnota en bij het FJR.
in procenten bbp1 |
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
---|---|---|---|---|---|
EMU-saldo raming Startnota |
0,6 |
0,5 |
0,7 |
0,3 |
0,3 |
EMU-schuld raming Startnota |
57,1 |
54,0 |
51,0 |
48,8 |
46,9 |
Realisatie EMU-saldo FJR |
1,1 |
1,5 |
1,7 |
– 4,3 |
– 2,5 |
Realisatie EMU-schuld FJR |
56,7 |
52,4 |
48,6 |
54,5 |
52,1 |
Kunt u aangeven wat het EMU-tekort en de EMU-schuld zouden zijn in aangepaste MLT-raming van het CPB, waarin de effecten van het regeerakkoord van 2021 zijn meegenomen, voor alle jaren in die raming?
Kunt u in een tabel en een in grafiek de ramingen vergelijken met de werkelijke uitkomsten?
Wij interpreteren de vraag als een verzoek om de raming van het kabinet bij Startnota na verwerking regeerakkoord, die is gebaseerd op de macro-economische cijfers van het CPB, te vergelijken met de uitkomst van het Financieel Jaarverslag Rijk (FJR). Zie hieronder de raming van het EMU-saldo en de EMU-schuld van het kabinet bij Startnota en bij het FJR.
in procenten bbp1 |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
2026 |
2027 |
---|---|---|---|---|---|---|
EMU-saldo raming Startnota |
– 5 en 63,4 |
– 5 en 62,5 |
– 5 en 62,6 |
– 5 en 63,0 |
– 5 en 62,7 |
– 5 en 62,7 |
EMU-schuld raming Startnota |
52,9 |
53,2 |
53,8 |
54,9 |
55,9 |
56,8 |
Realisatie EMU-saldo FJR |
0,0 |
–0,3 |
n.v.t. |
n.v.t. |
n.v.t. |
n.v.t. |
Realisatie EMU-schuld FJR |
51,0 |
46,5 |
n.v.t. |
n.v.t. |
n.v.t. |
n.v.t. |
Bij kabinet-Rutte IV is bij Voorjaarsnota 2022 het EMU-saldo en de EMU-schuld definitief vastgesteld en zijn de jaren 2022 t/m 2027 opgenomen in bovenstaande tabel.
Kunt u aangeven wat het EMU-tekort en de EMU-schuld zouden zijn in aangepaste MLT-raming van het CPB, waarin de effecten van het hoofdlijnenakkoord van 2024 zijn meegenomen, voor alle jaren in die raming?
Wij interpreteren de vraag als een verzoek om de raming van het kabinet bij Startnota na verwerking regeerakkoord, die is gebaseerd op de macro-economische cijfers van het CPB, te vergelijken met de uitkomst van het FJR. Zie hieronder de raming van het EMU-saldo en de EMU-schuld van het kabinet bij Startnota en bij het FJR.
in procenten bbp1 |
2024 |
2025 |
2026 |
2027 |
2028 |
2029 |
---|---|---|---|---|---|---|
EMU-saldo raming Startnota |
– 1,6% |
– 2,8% |
– 3,7% |
– 2,4% |
– 2,4% |
– 2,5% |
EMU-schuld raming Startnota |
44,2% |
46,6% |
50,1% |
50,7% |
51,6% |
52,5% |
Realisatie EMU-saldo FJR |
n.v.t. |
n.v.t. |
n.v.t. |
n.v.t |
n.v.t. |
n.v.t. |
Realisatie EMU-schuld FJR |
n.v.t. |
n.v.t. |
n.v.t. |
n.v.t |
n.v.t. |
n.v.t. |
Bij kabinet-Schoof is in Miljoenennota 2025 het EMU-saldo en EMU-schuld definitief vastgesteld en zijn de jaren 2024 t/m 2029 opgenomen in bovenstaande tabel
Kunt u aangeven of u een structurele afwijking ziet in de ramingen of niet en of dat u de ramingen trefzeker vindt?
In zijn algemeenheid geldt dat de MLT raming vier jaar vooruit kijkt en daarmee de onzekerheid van de raming toeneemt. Tussen het moment van de raming van de MLT en de feitelijke realisaties van de betreffende jaren kan veel gebeuren. Het verloop van de grafieken is met name het gevolg van het feit dat de economie zich gedurende kabinetsperiodes vaak anders ontwikkelt dan verwacht. Ook is gedurende kabinetsperiodes vaak beleid gevoerd dat bij formatie niet was voorzien, zoals bijvoorbeeld de coronasteunmaatregelen of aanvullende bezuinigingen ten tijde van de financiële crisis. Dit werkt vervolgens door in de overheidsfinanciën. De trefzekerheid van ramingen wordt op dit moment onderzocht door de onafhankelijke expertgroep realistisch ramen, waarbij ook specifiek wordt gekeken naar de onderliggende macro-economische ramingen en het effect van beleid. Het rapport van de expertgroep zal medio maart naar het parlement worden gestuurd. Het kabinet wacht de conclusies van de expertgroep af.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/ah-tk-20242025-1350.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.