Vragen van de leden De Roon en Graus (beiden PVV) aan de Ministers van Economische Zaken en Klimaat, van Defensie en van Buitenlandse Zaken over de overname van Delfts chipbedrijf NOWI door Nexperia (ingezonden 30 november 2023).

Antwoord van Minister Adriaansens (Economische Zaken en Klimaat) mede namens de Ministers voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking en van Defensie (ontvangen 21 december 2023).

Vraag 1

Is het u bekend dat NOWI chips maakt voor het Internet of Things (IoT)?

Antwoord 1

De chips die het bedrijf Nowi ontwerpt en produceert, kunnen, volgens het bedrijf, energie halen uit hun directe omgeving, bijvoorbeeld via licht. Het is niet aan mij om in te gaan op de verdere mogelijke toepassing van de producten van individuele bedrijven.

Vraag 2

Kent u de publicatie van de voormalige Britse diplomaat Charles Parker getiteld «Dealing with the threat of Chinese cellular (IoT) modules»?1

Antwoord 2

Ja.

Vraag 3 en 4

Hoe beoordeelt u de daarin ontvouwde zienswijze dat (zakelijk samengevat) IoT-chips wel degelijk ingezet kunnen worden voor agressieve, ontregelende en bedreigende acties tegen landen?

Bent u het met ons eens dat die acties ook een ontregelende uitwerking kunnen hebben op het militaire verdedigingsvermogen van landen en mitsdien als een militair wapen kunnen functioneren of daarvan deel kunnen uitmaken?

Antwoord 3 en 4

Het artikel maakt de link met de mogelijkheid dat deze «cellular modules» worden gebruikt voor sabotage of andere ondermijnende acties via het Internet of Things, omdat veel producten dan met elkaar verbonden zijn. Dit kan ook voor Defensie indirecte en directe gevolgen hebben. Defensie treft daarom voortdurend gepaste beveiligingsmaatregelen en houdt daar rekening mee bij de verwerving. Dat geldt in theorie voor veel meer consumentenproducten. Het is de uitdaging voor Nederland en bondgenoten om IoT-producten weerbaar te maken tegen ondermijnende activiteiten en sabotage, dit doen we onder meer door consumenten te wijzen op het belang van goede cyberbeveiliging en de algemene cyberweerbaarheid in Nederland te verhogen.

Vraag 5

Kunt u uitleggen waarom er desondanks er geen grond is om de overname van NOWI door Nexperia te onderzoeken?2

Antwoord 5

De zienswijze zoals uiteengezet in het hierboven genoemde artikel heeft geen raakvlakken met de transactie van Nowi. Beoordeeld is of de overname van Nowi onder de reikwijdte van de Wet vifo valt en of een onderzoek met terugwerkende kracht mogelijk is. Bij onderzoeken met terugwerkende kracht is de reikwijdte voor technologiebedrijven vastgesteld op ondernemingen die actief zijn op het gebied van dual-use technologie en/of militaire goederen. Het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat hanteert hierbij de Annex I van de EU Dual-Use Verordening, en dus de overeenstemming over dual-use goederen in de multilaterale exportcontroleregimes als leidraad. De producten van Nowi zijn niet aan te merken als producten voor tweeërlei gebruik of militaire goederen.3 De transactie valt daarmee niet onder de reikwijdte van de terugwerkende kracht van de wet.


X Noot
1

Council on Geostrategy, 10 mei 2023, Dealing with the threat of Chinese cellular (IoT) modules (https://www.geostrategy.org.uk/britains-world/dealing-with-the-threat-of-chinese-cellular-iot-modules/).

X Noot
2

Financieel Dagblad, 27 november 2023, Ministerie laat overname delftse chipstart-up door Nesperia ongemoeid (https://fd.nl/bedrijfsleven/1497884/ministerie-laat-overname-delftse-chipstart-up-door-nexperia-ongemoeid).

X Noot
3

waarvan de uitvoer vergunningplichtig is op grond van artikel 3, eerste lid, van verordening (EU) nr. 2021/821 van het Europees Parlement en de Raad van 20 mei 2021 tot instelling van een Unieregeling voor controle op de uitvoer, de tussen-handel, de technische bijstand, de doorvoer en de overbrenging van producten voor tweeërlei gebruik (PbEU 2021, L 206); en b. militaire goederen als bedoeld in artikel 2 van de Uitvoeringsregeling

strategische goederen 2012.

Naar boven