Vragen van het lid Maeijer (PVV) aan de Minister voor Langdurige Zorg en Sport over het bericht «Steeds meer kinderen zonder zwemdiploma vooral bij lage inkomens» (ingezonden 30 november 2023).

Antwoord van Minister Helder (Langdurige Zorg en Sport) (ontvangen 19 december 2023).

Vraag 1

Bent u bekend met het bericht «Steeds meer kinderen zonder zwemdiploma, vooral bij lage inkomens»?1

Antwoord 1

Ja.

Vraag 2

Hoe gaat u ervoor zorgen dat ook kinderen van ouders met een lager inkomen hun zwemdiploma’s halen?

Antwoord 2

Ieder kind zou zwemvaardig moeten kunnen zijn, ongeacht de financiële draagkracht van de ouders. Aangezien de problematiek niet eenduidig2 is, zijn oplossingen vanuit verschillende kanten vereist. Waar mogelijk initieer en ondersteun ik initiatieven om de drempels voor deze doelgroep weg te nemen. Enkele voorbeelden van de huidige inzet:

  • Vanuit gemeenten zijn er diverse regelingen voor de doelgroep die zwemles niet of onvoldoende kan betalen. Dit is vaak lokaal maatwerk.

  • In sommige gevallen wordt door private partijen of gemeenten hulp in natura geboden door gratis zwemles voor specifieke doelgroepen te organiseren.

  • Daarnaast ondersteunt het Jeugdfonds Sport en Cultuur zwemles voor kinderen uit gezinnen met een kleine beurs. Het bedrag dat hiermee gemoeid is, bedroeg in 2022 ruim 5,2 miljoen euro. Met een gemiddeld bedrag van 300 euro per kind, zijn daar iets meer dan 17.000 kinderen mee geholpen.

  • Aangezien in sommige gevallen schoolzwemmen specifiek voor deze groep een passende oplossing kan zijn, bestaat voor gemeenten ook de mogelijkheid om het bestedingsbudget van het sportakkoord te besteden aan schoolzwemmen.

Vraag 3

Deelt u de mening dat in een waterrijk land als Nederland, zwemdiploma’s noodzakelijk zijn? Zo ja, op welke manier gaat u de dalende trend van het aantal kinderen zonder zwem-ABC keren?

Antwoord 3

Ik deel met u het inzicht dat zwemdiploma’s heel belangrijk zijn in ons land. Niet alleen voor de veiligheid, maar zeker ook om een leven lang te kunnen recreëren op en om het water.

De gerapporteerde cijfers beschrijven de situatie in 2022, kort na de beperkingen van de coronapandemie. Ik weet dat sindsdien hard gewerkt is om de wachtlijsten voor zwemles in te korten en de achterstanden weg te werken in de branche3. Ik ben continu in gesprek met de branche om oplossingen te bedenken hoe de achterstanden ingelopen kunnen worden.

De prioriteiten zijn daarbij het tegengaan van het tekort aan zwemdocenten en het effectief gebruik van zwemwater, bijvoorbeeld door slimme programmering in zwembaden of het bieden van zwemles kort na schooltijd wanneer het zwembad vaker vrij is.

Ik hoop dat de huidige en toekomstige inspanningen het gedaalde diplomabezit van kort na de coronabeperkingen weer corrigeren.

Vraag 4

Waarom lukt het u niet om in een welvarend land als Nederland, ondanks het grote aanbod van financieringsmogelijkheden, alle kinderen hun zwemdiploma’s te laten behalen?

Antwoord 4

Ik zet mij samen met de branche in voor volledig zwemvaardige bevolking. Enkele van de belemmerende factoren benoemde ik in de beantwoording van vraag 2 en 3. Naast de financiële aspecten, die u terecht aanhaalt, gaat het om een tekort aan zwemdocenten en effectieve benutting van badwater. Maar daarnaast betreft het ook om de bereidwilligheid en kennis van het belang onder ouders om hun kinderen naar zwemles te begeleiden. Dit vraagt een inspanning en is niet altijd even vanzelfsprekend, waardoor de drempel ondanks diverse ondersteuningsmogelijkheden soms toch te hoog is. Om het belang van (goede) zwemles te benadrukken wordt via het Nationaal Plan Zwemveiligheid gewerkt aan voorlichting voor ouders over dit onderwerp.


X Noot
1

RTL Nieuws, 28 november 2023, «Steeds meer kinderen zonder zwemdiploma, vooral bij lage inkomens» (https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5421280/zwemdiploma-mulier-instituut-onderzoek-percentage-gedaald).

X Noot
2

Mulier Instituut, Zwemles voor kinderen die opgroeien in armoede (2022) (https://www.kennisbanksportenbewegen.nl/?file=10843&m=1655299069&action=file.download)

X Noot
3

Kamerstuk 30 234, nr. 366

Naar boven