Antwoord 2
Het is mij niet duidelijk op welke aanbevelingen uit de Justitiële Verkenning Ouderenmishandeling
van het Wetenschappelijk Onderzoeks- en Documentatiecentrum (WODC) uit 2015 het Kamerlid
Markuszower precies doelt.
Wat betreft de basispolitieopleiding kan ik in algemene zin het volgende melden. In
de politieopleiding is aandacht voor het herkennen van signalen bij kwetsbare personen.
Het doel van de basispolitieopleiding is gediplomeerde Politiemedewerkers af te leveren
die hebben aangetoond dat zij over de noodzakelijke kennis en vaardigheden én over
de juiste beroepshouding beschikken om in de praktijk aan de slag te gaan bij de Politie
(startbekwaamheid).
De basispolitieopleiding is opgebouwd uit praktijkgerichte leeropdrachten; elke opdracht
kent eenzelfde opbouw. De inhoudelijke opdrachten spelen zich af binnen een authentieke
beroepssituatie en richten zich op het uitvoeren van één van de kerntaken van de politie.
Eén van die kerntaken is het flexibel en alert handelen bij meldingen en incidenten
van zeer uiteenlopende aard: incidenten in een woning, in de wijk en op het web. Onder
verwijzing naar de vraag van het lid Markuszower merk ik op dat eén van de eisen is
dat de aspirant-agent signalen kan herkennen van verschillende soorten sociale problematiek,
variërend van drugsgebruik, kindermisbruik tot ouderenmishandeling. De agenten worden
getraind om daarbij methodisch en systematisch te werk te gaan en verschillende gesprekstechnieken
toe te passen afhankelijk van de aard van de problematiek en van de doelgroep. Van
belang daarbij is dat de aspirant-agenten worden getraind in adequate doorverwijzing
naar specialisten dan wel effectieve afstemming met of overdracht naar zorginstanties,
waardoor incidenten niet structureel worden.
Wat betreft de opleiding van rechters kan ik u in algemene zin melden dat de rechtspraak
zelf verantwoordelijk is voor de loopbaan en opleiding van rechters. Ook voor de invulling
van het opleidingsaanbod is de rechtspraak zelf verantwoordelijk. SSR (Studiecentrum
Rechtspleging) is het eigen opleidingsinstituut van de Rechtspraak. SSR biedt alle
medewerkers van de rechterlijke organisatie een praktijkgericht (voor én door) leer-
en opleidingsaanbod.
Onderdeel van dit opleidingsaanbod is de basiscursus Huiselijk geweld, waarin de aanpak
van huiselijk geweld vanuit multidisciplinair perspectief wordt belicht.
Doel van deze cursus is het krijgen van inzicht in de complexe problematiek, waarvan
sprake kan zijn bij huiselijk geweld. Na het volgen van deze cursus beschikt de rechter
over juridische, praktische en gedragsdeskundige handvatten. Hierdoor kan de rechter
zaken, waarin huiselijk geweld een rol speelt, zorgvuldig, met sensitiviteit voor
omstandigheden in de concrete situatie behandelen en beoordelen. Na het volgen van
deze leeractiviteit adviseert SSR om jaarlijks de Actualiteitendag huiselijk geweld
bij te wonen. Op deze manier houdt de rechter de kennis op het gebied van het huiselijk
geweld actueel.
Vraag 3
Indien u bekend bent met de signalen en risicofactoren van financieel misbruik, hoe
kan het zijn dat een officier van justitie deze niet herkend heeft, en zelfs op aanwijzing
van de daders een bewilliging procedure is gestart om een eerder door het Gerechtshof
Amsterdam bevolen opdracht tot onderzoek naar strafbare feiten, niet uit te voeren?2
Antwoord 3
Het past mij niet als Minister van Justitie en Veiligheid om uitspraken te doen over
individuele zaken, te meer zolang het oordeel hierin nog is voorbehouden aan de rechter.
Het Openbaar Ministerie beoordeelt elke zaak op de concrete feiten en de omstandigheden
van het specifieke geval. Er is in deze zaak een gemotiveerd bewilligingsverzoek ingediend
waar het Hof nog over moet oordelen. De zaak waarnaar verwezen wordt bevindt zich
dus thans nog onder de rechter.